Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Noen som har oppskrift på det? Har kjøpt inn Timian og sitron ... men aner ikke hva jeg skal lage og tilbehør.
OsloMor Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 Tørk kyllingen med papir, blans sammen urtesmør(margarin med hvitløk, timian, purre, vårløk, kort sagt det du måtte h. Dette smøret dytter du ømt og varsomt mellom brystet og skinnet, du må lage lomme med fingrene og klemme det forsiktig inn så smøret kommer til overalt. (Jeg bruker gjerne lettmargarin eller vanlig soft soya) Resten av smøret kliner du utenpå kyllingen og evt salter og peprer Smør langpanna med olje. Sitronen vasker du og deler i to, stapp den inn i kyllingen sammen med noen kvister timian, persille, vårløk/purre og noen fedd hvitløk, igjen; det du måtte ha:) Jeg pleier å skjære amadinpoteter i skiver og legge under kyllingen, slik at de blir ovnsstekt i kyllingens kraft, veldig godt og enkelt. Steker først kyllingen på 200 grader i ti min, også 40 på 180 med fjærkreeffekte/gratineringseffekt på så skinnet blir sprøtt og godt. Pleier bare å ha ruccola og cherrytomater med balsamico og olje over, men dette er jpo smaksak.
OsloMor Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Ja, det er dødsgodt og enkelt, rør i potetene underveis, bind sammen beina til kylllingen, og sjekk om den er ferdig ved å stikke en kniv in ved lårene, og se om kraften er klar. Er den rosa; stek lenger. Pleier å stekes ca 1 time, avhengig av størrelsen, selvfølgelig. Det er enkelt og ser imponerende ut;)
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #5 Skrevet 4. oktober 2009 Ble ikke til at vi lagde dette i går, men nåååå står det i ovnen Har vært ute i fem timer i dag, og er skrubbsulten, så er veldig spent nå. Hadde ikke alt du nevnte, men masse anna digg, håper jeg....
OsloMor Skrevet 4. oktober 2009 #6 Skrevet 4. oktober 2009 MM, jeg hadde det forrige søndag selv:) Man tager hva man haver, som det heter, blir sikkert supergodt!
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Å ja det ble supergodt!!! Og to åringen i huset ville ha : "mere nammenam" Skinnet ble kjempesprøtt, samme med potetene/ grønnsakene Vi hadde potet, gulrot, sopp, løk, hvitløk og tomat, og masse timian til Og gjorde slik du sa med kyllingen! (oppskrift bookmarkes)
OsloMor Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 Så hygglig å høre:)! Ungene her elsker det også, også ser det jo ganske imponerende ut, sånn for utenomforstående, he-he;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå