Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #1 Skrevet 3. oktober 2009 Vet at det er eget søvnforum, men er så liten respons der inne, derfor tar jeg det her... Jeg har en gutt på 9mnd, som er helt umulig for tiden! Det begynte vel sånn smått da han var 6mnd, han våknet ofte på kvelden natten, da fikk han pupp og sovnet igjen. Dette gikk over stokk og styr og han var sikkert våken opptil 7-8 ganger på en natt for og få pupp, jeg fikk nokk, var helt utslitt og tenkte jeg skulle nattavvenne han. Har jo lest at dette skal gå rimelig fort og at de i allefall skal sove bedre etter noen dager, nå har det gått 3 uker, og han våkner 2-8 ganger fra han legger seg 18.30 til kl 23.00. 23.30 våkner han og er gjerne våken i to timer og skriker før han sovner. Jeg tar han aldri opp av sengen, men går bort til han sier at det ennå er natt og at mamma elsker han, gir han sutten sin evt litt vann og legger dynen over han, men han begynner å skrike i det jeg går ifra han. Jeg venter et par minutter før jeg går tilbake og gjør det samme. Er det helt forferdelig går jeg selvsagt til han før det er gått et par minutter. klokken er rundt halv 2 når han sovner, da sover han kanskje til 3 og våkner igjen, samme rutine men nå skriker han "bare" en halv time. 4-5 tiden er det på han enda engang, samme rutine nå og det tar somregel en halvtime denne gangen og. Kl 06.00 våkner han og da står vi opp. Det er nesten som at det har blitt verre de siste dagene, og jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Det eneste jeg har hørt er at når man først har begynt å avvenne han må man være bestemt så jeg vil ikke begynne og gi han pupp igjen. Men jeg er så fryktelig usikker, liker ikke og ligge å høre på at han skriker slik og føler at dette kanskje ikke var så lurt alikavel. På dagtid er han en snill og god gutt, fryktelig mammadalt og glad i å sitte på fanget, spiser godt og masse iløpet av dagen. Sover en lur fra 08.00- 09.00/10.00 og en lur fra 13.30-14.00 ca. Han legger seg for natten 18.30. Er det noen som har opplevd lignende? har noen gode råd eller tips og komme med? Gjør jeg det på rett måte eller er jeg helt på jordet? Kanskje merker han min usikkerhet når han skriker om nettene. Håper noen kan hjelpe, vet ikke hvor lenge jeg kommer til og holde ut med denne skrikingen
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #2 Skrevet 3. oktober 2009 VI har hatt det akkurat som deg! Det som hjalp her var at pappaen overtok slik at bare han kom inn om natta den første uken. Gutten vår skjønte vel at det ikke var noe pupp å hente der, så det gikk egentlig overraskende greit. Han gråt, men ikke hysterisk og i mange timer som jeg hadde trodd han skulle gjøre.. Det vi gjør er å ta han opp hvis han begynner å skrike skikkelig, og trøster til han slutter, og så legger han ned igjen med trøsteord som du også bruker, f.ekse nå er det natt, mamma elsker deg, osv. Jeg hadde ingen tiltro til at dette skulle virke når vi begynte med det, men det har funket for oss! Noen ganger holder det å gjøre det en gang, andre ganger må vi gjøre det helt opp til 7-8 ganger. Men når han sovner da sover han mange timer før han våkner! Gutten vår var 10 mnd når vi begynte med dette, nå har vi drevet på en mnd, og de siste nettene har han sovet hele natten igjennom! Lykke til, jeg vet hvor utrolig slitsomt det er..
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #3 Skrevet 3. oktober 2009 Det er ikke uvanlig at de styrer litt med søvn i denne perioden. De har gjerne rask utvikling og det skjer ofte noe nytt. De har derfor mye å bearbeide, og har gjerne lettere og mer urolig søvn. Men noe av det første som slår meg er at han sover lite om dagen. Min gutt blir 9 mnd om en uke. Vi har slitt med søvnen hans siden han var 2,5 mnd. Spesielt dagsovingen. Max 2 timer i løpet av dagen. Men behovet har alltid vært mer. Så han har vært mye overtrøtt, noe som ikke hjelper på søvnen. Frem til han var 5 mnd sov han 3-4 timer i slengen om natta. Så begynte styret der også. Hyppige oppvåkninger, lange våkenperioder gjennom hele kvelden og natta. Mye av vårt problem har vært at han ikke har kunnet å sovne selv. Han har blitt bysset og puppet i øvn. Men dette ser ikke ut til å være deres problem. For 3 uker tok jeg tak i problemet og begynte på jobben å få han til å sovne selv. Begynte å legge han kl 20, etter å ha lagt han kl 19 i flere mnd uten effekt. våkner fra siste dupp kl 17-17.30. Det har gått ganske bra og han sover nå mye bedre. Det som samtidig skjedde var at han begynte å sove mye mer på dagen. Opptil 4 timer. Jeg har tro på at det har hjulpet på kveldsovingen, for han sover nå så og si hele kvelden. Det skjer ikke hver dag at han sover godt, og det merkes på kveldssovingen, da våkner han hyppigere og er vanskeligere å roe. Om han ikke sover til 17 på ettermiddagen må han legges tidligere, og det ser heller ikke ut til å funke. Dette er altså vår løsning, men ingen barn er like. Og min erfaring er at man bare på prøve seg litt fram. Skriking funket ikke her i huset, det gjorde ting myyye verre. Så det ble ikke forsøkt mange kveldene. Godt mulig han merker usikkerheten din. De leser oss som åpne bøker. Jeg kan ikke ha planer om å få min raskt i søvn fordi jeg har noe jeg skal gjøre, da tar det mye lenger tid å få han til å sove.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #4 Skrevet 3. oktober 2009 Blir litt lettet når jeg hører andre og har det sånn. At det ikke bare er min gutt som har slått seg vrang. Vi prøvde dette en natt, jeg gikk og la meg på gjesterommet og pappaen skulle ta gutten når han våknet. Men pappaen sover alt for godt og våknet faktisk ikke, ennå gutten vår nærmest sto og skrek han inn i ørene. Så her i huset er det nok jeg som må ta han alene, men det har jeg nå forsåvidt gjort helt siden han var ny. Men ble det ikke verre når dere tok han opp og la han ned igjen? Min lille blir helt hysterisk hvis vi tar han opp og roer han og så legger han ned. Så tror kanskje det er best og la være det da:/ Men da er det iallefall et lite håp der framme, så tror vi bare får fortsette på samme viset. Så får vi håpe at han ikke blir skadet av å ligge å skrike så masse, hehe. Takker så mye for svar!
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Og jeg som syntes han sov mye nå jeg! hehe, for en stund tilbake sov han bare to lurer på 30 min hver, var ute og trillet på han og prøvde å få han til å sove mer men ingenting hjalp. Så nå legger vi han i sengen sin når han har den første luren og da sover han opptil 2timer Men han sover aldri mer en 2 1/2 time tilsammen på dagen og legger seg jo rimelig tidlig. Så kanskje vi skulle ha prøvd en lur i 17 tiden og prøvd og holde han våken til 19.30 iallefall. Han er flink til og sovne selv, eller han er jo vant til og få sutten og spilledåsen, og noen ganger må vi kose med han så han sovner. Men det er liksom ikke dette som har vært det største problemet, men hvis han ikke roer seg innen en uke så får vi prøve og holde han våken litt lengre. Det er nok som du sier at man må prøve seg frem, er bare så redd for at det skal bli mye forvirring og stress for han hvis vi bytter "taktikk" alt for ofte:/ Men så skal det sies at jeg er svært redd for og gjøre noe galt. Takk for svar, setter pris på og få høre andres erfaringer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå