Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg og kjæresten har planer om å få et lite barn. Han er lærling og har ca 1 år igjen som lærling. jeg er student og vil deror bli ferdig med 2 år på vg før beibien kommmer. Jeg bor også sammen med kjæresten min. Vi har veldig god familie som er her for oss uansett og vil hjelpe uansett som er veldig betryggende. Han blir 20 og jeg blir foresten 18 rett etter beibien kommer. Vi føler oss veldig klar for dette begge to, vi er veldig voksne og modne for alderen begge to. Jeg har noen spørsmål: 1- Hvis vi ikke hadde bodd sammen, får vi mer penger til barnet da? 2- Hva får man i engangsstønad før barnet blir født? 3- Når jeg er gravid, jeg kan da snakke om alt dette med min lege eller jordmor sant? 4- Når jeg er bekreftet gravid, og har vært hos lege, hvor lang tid er det til første time hos jordmor for å eventuelt se hvor langt jeg er på vei og snakke med henne om dette? 5- Hvor mye ca i måneden koster det å ha beibi, de første månendene? har hørt at vi får ca 1000 kr i måneden i barnetrygd? er dette nok til å fø unge med?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Håper virkelig at dette er et tulleinnlegg!! Kanskje det var svar nok på spørsmålene dine?!!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 når det første du spør om er om du får mere penger hvis du ikke bor sammen med typen din, så er DU IKKE klar for BARN!!!!!!!!!!! er det så lurt å bli gravid når du går skole?? enn viss du blir kjempedårlig i svangerskapet? hvordan skal du da klara å gå skole? jeg klarte det ikke!! jeg ble gravid 2 måneder før skolen var ferdig!!! har enda 5 eksamener som jeg ikke klarte å ta!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #6 Skrevet 2. oktober 2009 1-hadde dere ikke bodd sammen må han betale barnebidrag om du har omsorgen...så ja mer penger...men flere utgifter du må klare alene og 2 engangsstønaden er per i år på ca 35 000,- 3- du kan snakke om det meste med lege og JM, men mest informasjon får du fra NAV når det gjelder økonomiske ytelser 4-ultralyd får du rundt uke 18 +/-...frem til da er det mensterminen som gjelder 5-hvor mye det koster kommer jo an på hva du kjøper inn, bleier til nyfødte er ikke så dyrt, men trenger du morsmelkerstatning koster det litt, vi bruker NAN H.A1 og den koster cq 156,- og vi bruker en pk i uka ca på en 2mnd gammel baby...i tillegg kommer alt utstyr og klær da..tror vi brukte en 5000,- på det og da fikk vi vogn til kr 600,- Jobber du i 6 av 10 mnd før babyen kommer har du rett på fødselspenger som blir regnet ut i forhold til den lønnen du har hatt...så du ender opp med ca samme utbetalt i mnd som da du jobbet...anbefales fremfor engangsstønad, for det koster med klær osv de vokser jo fort disse små...jeg har en pose med klær som er for smått allerede og han er bare 2 mnd...
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 2. oktober 2009 #7 Skrevet 2. oktober 2009 Du må også huske på at det er når barnet begynner i barnehage at det blir dyrt. Da har du en barnehageregning på iallefall 2500 kr, også kommer klær utenom. Og det er dyrt det også. Så skal ungen ha nye sko titt og ofte siden de vokser, og et par sko koster glatt 500 kr. Så er det bleier som er dyrt, ytterklær er også fryktelig dyrt om du skal ha noe av god kvalitet, og gjerne dobbelt opp pga barnehagen.. 1000 kr i mnd for å fø en unge er IKKE nok! Vent til du er kommet igang med lærlingtiden/høyskolestudiet før du begynner å planlegge baby. Du har ikke sertifikatet enda, og det koster jo flesk. Du vil vel kunne kjøre bil når du blir 18 vel? Vent med å få barn er mitt råd.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #8 Skrevet 2. oktober 2009 Vent til du ikke trenger at foreldrene dine stiller opp. Dere er ikke klare før dere kan takle alt ansvaret og det økonomiske på egen hånd, og jeg ser fort ut fra innlegget ditt at dere ikke er klare for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå