Gå til innhold

Melismaling?

♥Klumpen og Lillesnuppa♥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst å male med mini, og leste noe her om melismaling. Høres jo bra ut mtp at han mest sannsynlig vil smake på maling om han får det på fingrene...

Noen som har en oppskrift? Maler man på vanlig papir eller lerret? Må det fikseres med lakk e.l. etterpå?

Sikkert dumme spm, men første gangen jeg hører om det.. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

..Finnes sikkert flere måter å gjøre dette på, men i den barnehagen jeg jobbet i gjorde vi det sånn:

Bland vann og litt melis.. Dvs; det skal være mest vann..

Så pensler du den blandingen på hele arket, og tar fram vannfarvene.. (som oftes ikke er farlige, selv om Mini smaker litt;) så males det, og da vil farvene "skli" utover som når man maler akvareller.. Etterpå tar du litt sukker og drysser over malingen. Det vil da feste seg i melisblandingen. Når bildet tørker vil sukkeret ha tatt opp vannfargene, og bildet vil få en fin effekt.. Finest med paspatour rundt;) Og ofte er små deler av bildet nok å ramme inn..

Lykke til!

Skrevet

oj, dette har jeg ikke hørt om før! Men det høres moro ut! Dette skal jammen testes med mine barn i morgen, og kanskje vi skal gjøre det med barna på jobb også (jobber på småbarn i bhg :))

Skrevet

Vi gjorde dette på småbarnsavd. Gi dem bare en eller to farger hver, og vær oppmerksom - du må ta bildet i akkurat rette øyeblikket, får de klusse for lenge blir det bare søl.

Veldig fint om de får dryppe maling på arket også, da den glir veldig fint utover til "stjerner". Men husk at det må være vannmaling, de trenger nok litt hjelp til å vaske penselen, og få nok maling på penselen, i hvertfall hvis de er vant til å male kun med oljemaling (sånn på flaske, er litt usikker på om det er oljemaling det heter)

En annen variant er å lage litt tynn melisglasur som man farger med konditorfarge (kjøp mye, og grønnfargen blir finere om du blander blå og gul, fremfor å kjøpe grønn), som de får bruke skje til å dryppe/søle tynne striper av ut på en papplate/lerret (litt tykt, ikke vanlige tynne ark). Bruk flere farger, så blir det fine fargekombinasjoner. NB: Bruker lang tid på å tørke. Kan trygt smakes (alle våre fikk smake, og kan tro de sleika fingra sine etterpå)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...