frue og mamma Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Hei! Lurte på om noen vet... Når bør man gå over til spesialbelte for gravide når man er ute og kjører bil?
spireliten Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Besafe gravid belte tror jeg man bruker fra 3 mnd. Når livmora kommer opp fra bekkenet. Jeg startet med det da både første og andre gangen som gravid.
Spire nr.2 <3 Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Hei !! Det anbefales å bruke det helt fra starten av faktisk..fordi helt tidlig er jo livmor&foster langt nede,altså der bilbelte "presser" på!!Så jo raskere det tas i bruk,jo bedre
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg hadde faktisk ikke tenkt på det.. men så fikk jeg jo selvfølgelig gave fra bekymret bestemor, så føler at jeg må bruke det, begynner å bli litt mer vant til det. Begynte med det ca i uke 16...
Guldehinn Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Hei! Jeg funderte på om jeg skulle kjøpe sånn gravidebelte, men så sjekket jeg litt rundt og fant denne linken: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943 De sier at gravidebeltet er kun for komfort, det gir ikke ekstra sikkerhet. Og da tenker jeg for min egen del at jeg ikke gidder. Det som er viktig er å feste beltet på en ordentlig måte. "Tre-punktsbelte bør festes slik: Skråbeltet legges mellom brystene og på siden av magen. Hoftebeltet legges så lavt som mulig under magen på den gravide. Unngå tykke klær, stram beltet før kjøring. Juster ratt og sete slik at du har lengst mulig avstand til rattet, men fortsatt lett kan dreie rattet rundt - uten å endre sittestilling. Juster seteryggen mest mulig rett opp, ligg ikke bakover!" Dette sies i en artikkel i VG: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=256391 Lykke til!
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Det er jeg helt uenig i og NAF og andre tilsvarende organisasjoner i europa anbefaler bilbelte for gravide. av den enkel grunn. hvis du komer utfor en krasj og belte strammer. strammer det rett voer mage der babyen ligger ja da kan du risikere skade, blødning, for tidlig fødsel etc. Forøvrig bilbelte brukes fra 12uker da har livmoren kommet over livbeneet- ut av bekkenet og ikke beskyttet av benstrukturene i bekkenet lenger.
Guldehinn Skrevet 4. oktober 2009 #7 Skrevet 4. oktober 2009 Men hvis du leser på linkene ser du at det aldri blir anbefalt å IKKE bruke bilbelte! Men HVORDAN du bruker beltet er faktisk viktigere enn HVILKET belte du bruker. SÅ lenge beltet er festet riktig er det det viktigste, så vidt jeg har skjønt det. Men om du havner i en kollisjon får du en trøkk mot magen uansett hvilket bilbelte du bruker, bare så det er sagt. Jeg tror på Trygg Trafikk i dette tilfellet.
Gjest Skrevet 4. oktober 2009 #8 Skrevet 4. oktober 2009 hei, her startet jeg med Besafe gravid belte når jeg nå passerte 12 uker :-) utrolig behagerlig å slippe å ha beltet over magen!
mamman til to gutter Skrevet 5. oktober 2009 #9 Skrevet 5. oktober 2009 Problemet med å ikke bruke gravidbelte er at når man har lite mage, er det umulig å få beltet til å ligge under magen, det vil bare skli opp. Det blir litt lettere når man får større mage, men det er fortsatt vanskelig. Hver gang det er snakk om gravidbilbelte her inne, så er det noen som kommer med at tryggtrafikk sier det er kun for komfort, men det er også ofte noen som kommer med historier om at de eller venner av dem er sikre på at gravidbilbeltet reddet babyen i magen når de kræsjet fordi bilbeltet holdt seg nede. Jeg har også lest om de som har mistet babyen, fordi bilbeltet strammet over magen. Nå vet jeg ikke hvor mye beltet koster nå, men jeg betalte vel ca300kr for det når jeg kjøpte det sist jeg var gravid og for meg er den en billig investering for noe som kanskje kan være det som redder babyen hvis jeg havner i en kollisjon. Til eldste har vi til nå brukt 4-5000kr på bilseter og han sitter fortsatt bare i sete nr2, så vi kommer til å bruke enda mer penger etterhvert og da syns jeg 300kr for en ufødt baby er vel anvendte penger.
Gjest Skrevet 5. oktober 2009 #10 Skrevet 5. oktober 2009 er helt enig med deg! jeg betalte 315 kr for mitt,og dette var en god investering... joda, det hjelper på konforen også, men jeg føler meg tryggere med det, da vet jeg hvertfall at jeg gjør mitt beste for at mine to små skal få vokse opp :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå