<3 coccinelle Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Og hvordan reagerer sjefen/ kollegaer?
♥♥♥ Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 jeg skal begynne å jobbe 9 dager før snella fyller 1 år, og planlegger å ta ammefri såfremt snella fortsatt er interessert i mm. hva kolleger har å si om saken har jeg ikke tenkt til å legge noe vekt på... jobber på en kvinnedominert plass, så er nok delte meninger der
erteposen + 4 Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 En av mine kollegaer gjorde det, og de fleste synes det var litt rart og unødvendig. Tror sjefen, som var mann, var den mest positive. Hun ble vel sett på som litt sær siden de fleste barn på 1 år spiser andre ting og mange mistenkte at det var mors behov som skulle tilfredstilles.
mamman til to gutter Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg kan ikke skjønne at det er nødvendig og tror de som gjør det, gjør det for å utnytte systemet. Jeg mener at ammefri er noe man har fordi man i løpet av 8timers arbeidsdag må amme barnet og når babyen er 6mnd, så er det behov for å gjøre det i løpet av 8timer. Når barnet er 1år, så spiser barnet så mye annen mat at det ikke er nødvendig å amme barnet i løpet av de 8 timene. At arbeidsgiver skal betale 1-2timers fri (for regner med at de som tar ammefri etter 1år får betalt) for at man skal amme maks 5min 2-3 ganger om dagen, som er tilfelle for de fleste, syns jeg er sløsing av arbeidsgivers penger, rett og slett. Det finns sikkert unntak og noen som ammer mange ganger om dagen fortsatt når barnet er 1år, men det er ikke mange.
Mom2Two Skrevet 2. oktober 2009 #5 Skrevet 2. oktober 2009 Signerer de to siste. Mistenker at de fleste som benytter seg av dette etter 12 mnd gjør det for å få ekstra fri. Hva er logikken i at et barn på f. eks 18 mnd trenger morsmelk flere ganger i løpet av de (som oftest) 8 timene mor er på jobb? Ammet selv lenge, men kunne bare fått meg til å bruke en slik ordning om faren skulle tatt over deler av permisjonen f. eks.
CMH Skrevet 2. oktober 2009 #6 Skrevet 2. oktober 2009 Etter et år ammer vel de fleste bare et par ganger i døgnet, og kanskje ikke nødvendigvis i arbeidstiden? Da synes jeg det er unødvendig å benytte seg av betalt ammefri en time. Men har lest her inne ( om et sjeldent tilfelle) om ei som fullammet barnet sitt til han var 3 år?! Tror ikke han spiste noe annen mat i bhg heller.. Så det finnes jo absolutt de som trenger å ta seg ammefri etter et år, og da bør man jo gjøre det uten å måtte være redd for hva andre synes. Jenta min er bare 8,5 mnd og jeg er i jobb igjen med en times ammefri om dagen. Føler allerede jobben henger seg oppi det der med ammefri, og ringte senest idag og lurte på hvordan jeg syntes det fungerer å ikke amme henne på kvelden de dagene jeg har kveldsvakt, og at jeg godt kan amme henne i pauserommet hver dag før jeg skal gå hjem med henne..
LivetErEnLek Skrevet 2. oktober 2009 #7 Skrevet 2. oktober 2009 Er enig med de andre her. I de aller fleste tilfeller er det ikke nødvendig med ammefri etter ett år. Men hvordan er reglene egentlig? Jeg er førskolelærer og har noen timer ubunnen arbeidstid hver uke, dva at jeg er på jobb 7 timer om dagen og da er 30 min ubetalt pause regnet med. Jeg ser ikke noe behov for at jeg skal ha ammetid med en slik arbeidstid, det er jo det mange andre har som arbeidstid når ammetiden er regnet inn. Men flere av kolegaene mine benytter seg av det, så de er kun på jobb 6 timer om dagen. Har man ammetid uansett hvor lang eller kort arbeidsdag man har?
Line_78 Skrevet 2. oktober 2009 #8 Skrevet 2. oktober 2009 Begynte å jobbe da vesla var 11 måneder. Ammet endel fortsatt, men tenkte at amme/pumpefri var unødvendig, siden hun jo klarte seg helt fint med bare fast føde og vann den tida vi var fra hverandre. Som flere sier her trenger jo sjelden ettåringer å ammes i løpet av en vanlig arbeidsdag. Jeg rakk vel ikke å jobbe en uke engang før jeg havnet på legevakten etter to netter med høy feber (godt over 40 da jeg til slutt dro på legevakta). Hadde fått brystbetennelse og måtte på antibiotikakur. Så jeg lærte at å ta litt fri til amming/pumping ikke nødvendigvis bare er for barnet, det kan også være pga morens helse. Og sjefen min syns det var mye mer fornuftig at jeg tok en halvtime fri de fleste dager en periode enn at jeg skulle slite med brystbetennelser. Så jeg hadde ammefri de første par månedene jeg jobbet. Ammer fortsatt, men bruker ikke ammefri nå siden jeg bare ammer morgen og kveld.
lu266 Skrevet 2. oktober 2009 #9 Skrevet 2. oktober 2009 Ja jeg gjorde det, men bare frem til rundt 13 mndr. Begynte på jobb da han var 10 mndr, og i begynnelsen tok jeg nesten to timer pr dag, men trappet stadig ned. Da han var 12 mndr tok jeg kanksje 30 minutter fri på slutten av dagen, og giikk litt tidligere hjem. Da han var runt 13 mndr sluttet jeg å ta fri. Noen kolleager så rart på meg, men det bryr jeg meg ingenting om. sjefen har ikke lov til å si noe på det, så du skal egentlig ikke tenke på det. Søk om det du trenger, men vær åpen om hvor lenge du ser for deg at det skal vare.
♥♥♥ Skrevet 2. oktober 2009 #10 Skrevet 2. oktober 2009 jeg ammer fortsatt 5 ganger om dagen. nå er det 3 mnd til jeg skal begynne å jobbe da, så mye kan selvfølgelig endre seg. men- jeg har 10 timers dager borte fra heimen inkludert reisevei, og ser at jeg må vekke snella unødvendig tidlig dersom jeg skal amme før jeg drar på jobb. det er derfor jeg planlegger å søke om ammefri. skal på jobb til uka, så får vel reaksjonene da.
Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #11 Skrevet 2. oktober 2009 Men er det ikke litt merkelig med ammefri dersom det er lang reisevei hjemmenifra og til jobb? Vil det da si at jenta di må reise lenge for at du skal amme litt midt på dagen? Det er jo litt bortkasta. Syns jeg iallefal. Og tar du ut ammepausen på starten eller slutten av dagen, så syns jeg det blir litt utnytting av tilbudet egentlig... Men det er jo bare min mening da.
♥♥♥ Skrevet 2. oktober 2009 #12 Skrevet 2. oktober 2009 for min del blir det å ta det på starten av dagen i såfall ja. på min arbeidsplass er ikke dette uvanlig, men jenta mi er større enn de fleste andre hvor mødrene har begynt å jobbe siden permisjonen ble utsatt grunnet pleiepenger. men men, får se hva som skjer. ikke sikker snella vil ha mm om 3 mnd engang, eller at jeg har mer mm... registerer uansett at de fleste ikke ser hensikten
Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #13 Skrevet 2. oktober 2009 jeg ser poenget med at det blir lange dager, men i og med at ammefri er ulønnet, så kan du jo bare ordne en avtale på å jobbe til litt andre timer enn nå da. Nå vet jeg ikke hvilken jobb du har da, men de fleste klarer jo å fikse det på en måte...
♥♥♥ Skrevet 2. oktober 2009 #14 Skrevet 2. oktober 2009 vi får se hva som skjer. er jo uansett 3 mnd til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå