Gå til innhold

Noen som kan en del om DOWN SYNDROM?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kjempe fint om noen ville fortelle litt:)

Hvordan tror du det er for den personen å leve med funksjonshemningen?

hvordan vil denne funksjonshemningen påvirke livet i forhold til venner,familie,fritidsaktiviteter og skolegang/jobb??

Hvilken tilrettelegging er nødvendig for at personen skal mestre hverdagen??

Om noen ville fortelt litt om dette ville jeg blitt kjempe glad:)

jo mer informasjon jo bedre:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kommer jo helt an på hva mer personen med downs syndrom har, om h*n er sterkt rammet osv... så er mye som spiller inn... både med tanke på tilrettelegging, fritidsaktiviteter osvosv....

noen som er mildt rammet kan fx ha samme glede av fotball som en vanlig person, en som er sterkt rammet kan fx ha glede av å se på tv, høre på musikk pga stimulansen fargene og lydene gir...

så er litt vanskelig å svare helt konkret...

(før permisjonen har jeg jobbet med personer med denne syndromen, både mildt og hardt rammede, da med tanke på kombinasjoner med andre sykdommer som påvirker helsen)

Skrevet

tenkte litt på Trisomi eller hva det heter...

Skrevet

Trisomi 21 er navnet på Down Syndrom.

Søskenbarnet til pappa har Down Syndrom, og har hatt et langt flott liv. Hvis jeg ikke tar feil er han rundt 60 år nå.

Han har fått mye tilrettelegging og har vært på en tilpasset institusjon noen dager i uka på dagtid. Har ellers bodd hjemme sammen med sin mor.

Men det er vel fordi moren hans har villet det.

Jeg har ellers hatt en gutt i barnehagen med Down Syndrom, og han fikk spesialpedagogisk undervisning, og egen assistent.

På skolen har han vel hatt det samme tenker jeg.

Jeg opplever det som at de har det like fint som oss "normale", hvis ikke bedre. De jeg har kjent har alltid vært blide og glade, og det har ikke virket som om de har tatt funksjonshemmingen sin særlig tungt.

Men det er jo selvfølgelig avhengig av tilleggsvansker.

Har en gutt i barnehagen nå som i tillegg har cp (cerebral parese) og må sitte i rullestol. Han har heller ikke språk. Noen har god effekt av tegn-til-tale (form for tegnspråk) for å forstå og bli forstått.Denne gutten har egen assistent, spesialpedagogisk hjelp og fysioterapeut.

Så at man får hjelp er det ingen tvil om. Man kan også få utstyr fra hjelpemiddelsentralen for å tilrettelegge hverdagen både hjemme og i barnehagen.

Skrevet

Her er variasjonene enorme. Noen kan, med rett tilrettelegging, hjelp og oppfølging leve et tilnærmet normalt liv som voksen, andre kan ikke engang prate forståelig.

Det finnes så mange forskjellige grader av downs at det er vanskelig å konkret svare deg egentlig.

Svogeren min har jobb, har hatt egen leilighet, klart seg selv (nesten helt uten hjelp, utenom med vasking, men det var av samme grunn som vi har vaskehjelp tenker jeg)

Altså vil det ha mye å si hvordan barnet blir fulgt opp, hva det får tilbud om og hvor hardt det er rammet. Og ikke minst om det er tilleggskomplikasjoner. Noe som slett ikke er uvanlig.

Skrevet

Trisomi 21 er en av de 3 mulige kromosomfeilene som skyldes DS.

Mennesker med dette syndromet lever ofte et godt liv. Nå er retardasjonsnivåene ulike, men med tilrettelegging i hverdagen har de fleste et rikt liv.

Det er klart det krever mer innsats fra familien, og man skal samarbeide med ulike instanser for å få et tilnærmet best mulig tilrettelegging i hverdagen for vedkommende.

Selv om det krever mer innsats av menneskene rundt, så er det også en berikelse å oppleve mennesker som er litt annerledes utrystet enn de fleste andre.

Mye jobb og dessto mer glede vil jeg påstå.

Skrevet

ok, tusen takk for informasjonen folkens :)

Skrevet

Ikke for å være pirkete, men det heter Downs Syndrom :)

Skrevet

Ser noen skriver "hvor hardt en er rammet av Downs.." det finnes ingen grader av dette. Enten har personen Downs eller så har han det ikke! Men man må se på dem som enkeltindivider som alle andre, noen er flinke til alt og klarer seg bra, mens andre ikke er riktig så flinke og vil trenge hjelp.

marihona.com er en fin nettside om Downs Syndrom

Skrevet

sorry! leste ikke helt innlegget..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...