Gå til innhold

Hvor god er DU i engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes utrolig mange har lave engelskkunnskaper. Hvordan greier man seg da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro jeg klarer meg mer enn godt nok, både muntlig og skriftlig. Har tross alt engelsk som hovedspråk i jobben så da må man nesten takle språket og hehe. Er litt pinlig å snakke med kontakter i engelsk-språklige land og ikke skjønne bæret av hva de snakker om :P Men jeg er enig med deg, mange har lave engelskkunnskaper og jeg gremmes mange ganger når jeg hører hvor dårlig det faktisk står til med flere innen min bransje.

Skrevet

Jeg kan både lese og skrive engelsk uten problemer, men uttalen sliter jeg veldig med og det frustrerer meg! Altså jeg skjønner hva folk sier, men alt som kommer ut av munnen min hørtes mye bedre ut inni hodet mitt.

Skrevet

Jeg har gode engelskkunnskaper og holder den ved like ved å lese engelsk faglitteratur på jobb og mine skjønnlitteraturbøker hjemme. Har også fått høre at jeg har ganske god uttale.

Den beste kommentaren jeg har fått var da jeg svarte på telefonen og det var en britisk selger fra et internasjonalt firma. Etter å ha snakket litt utbrøt han at "du har jo uttale som en brite!" :-) (huff nå skryter jeg fælt her, he he)

Men jeg har en utrolig irriterende vane... Engelsknivået mitt senker seg når jeg snakker engelsk med noen som har lavere engelsknivå enn meg. Prøv å snakke engelsk med en kineser eller en inder! Vi hadde en student fra kina, en fra portugal og en fra india på laben der jeg tok masteren min, og nivået var aldri høyere enn det behøvde oss i mellom...

Skrevet

Er lærer i faget, så tror nok jeg klarer meg fint:)

Skrevet

not very good desverre...

Skrevet

litt bedre enn på charter feber

Skrevet

Veldig god. Kan ikke høre at jeg er norsk. Jeg har studert på engelsk og bruker språket hver eneste dag. Barna mine er to språkelige og jeg har bodd i engelsktalende land de siste 8 årene. Men er ikke enig i det du sier om at mange nordmenn har dårlige engelsk kunnskaper. Sammenliknet med andre vestlige og ikke vestlige land der det ikke snakkes engelsk til daglig ligger Nordmenn, Svensker og Dansker langt framme. Tro meg. Jeg har studert på universitet sammen med folk fra Tyskland, Nederland, Asiatiske land, Sør America, Spanjoler etc og Nordmenn er RÅGODE.

Skrevet

Veldig god. Har overhodet ingen norsk aksent når jeg snakker engelsk. Moren min vokste opp i New York og New Jersey, så jeg har fått det inn med morsmelken. Det eneste "negative" er at jeg har en veldig amerikansk aksent, noe jeg gjerne skulle ha gjort noe med.

Skrevet

Jeg glimter til. Og noen ganger blir jeg faktisk så inponert over meg selv at jeg håper noen har hørt meg. Men ikke alltid.... Har en mann som snakker flytende og det tok flere år før jeg turde snakke med han ved siden av meg:)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

2nd nature. bodd utenfor norge i de siste 10 aarene (sveits, usa, spania) og samboer med en londoner og har 3 spraaklige barn (vel, de blir vel det snart, litt smaa enda).Jeg snakker veldig noytralt engelsk, sann fra midt uti atlanteren et sted, men den blir mer britisk fra dag til dag. Englesken kom seg veldig av aa gaa paa high school i usa i tenaarene, kom fort over sjenansen da :), men foer det var jeg veldig glad i musikk og film og laerte sikkert mer fra sangtekster og tekstet film enn i engelsktimene, kanskje, muligens.. he he

jeg syns mange nordmenn er veldig flinke i engelsk, kan som regel snakke om mye mer enn vaeret, og det er ikke alle engelskmenn saa flinke til :) Saa, de fleste har markert aksent, so what? det skinner gjennom for de fleste hvor de kommer fra uansett paa hvilket spraak, bare tenk paa dialekter i alle spraak

Skrevet

Han jeg bor sammen med er engelsk. Vi har bodd i engalnd i mange år. Barna våre er tospråklige. Jeg greier meg fint i hverdagen, men sliter litt når det blir mer avansert, og jeg mangler ordforråd når jeg skal snakke om nye ting. Vi skulle pusse opp huset, og jeg som var hjemme skulle snakke med builders, og det var ikke så enkelt det.

Bjelker, bærende vegger og konstruksjoner, de har minst tre ulike ord for lister. Verktøy og utstyr, ikke så enkelt.

Skrevet

Siden jeg har bodd i mer enn ti år i USA, mener jeg selv av jeg snakker perfekt.

Skrevet

snakker flytende engelsk, alltid fått toppkarakterer + studert 1 år i australia uten problemer og hatt engelskspråklig kjæreste i 2, år :)

så jeg klarer meg utmerket!

det er et forferdelig dårlig nivå generelt på folks engelskkunnskaper, helt utrolig!

Skrevet

Nivået er ikke så dårlig som folk tror. Man klarer langt mer enn man tror når man må.

Så lenge man faktisk klarer seg i utlandet, og det gjør de fleste, er det helt greit.

At man ikke klarer å forstå høyere teknisk engelsk, det er ikke noe problem for Kari og Ola Normann, så lenge de ikke har jobber de MÅ kunne dette i.

Folk i fks USA er imponert bare du kan spørre hvor mange klokka er, eller fortelle dem hvor du er fra, på engelsk. Men de har jo ikke opplæring i andre språk enn spansk og litt fransk enkelte steder i nordstatene. Og vet generelt lite om språk, så det er vel kanskje ikke rart de er imponert over stotrende nordmenn på ferie.

Skrevet

Pretty good, siden det er morsmålet mitt ;-)

Skrevet

Blir tatt for å være innfødt i USA, så det kvalifiserer vel for ganske bra tenker jeg...

Skrevet

God nok og vel så det. Har mange engelske fag på skolen og leser en del engelsk faglitteratur.

Men må bli litt varm i trøya først. For bruker ikke engelsk så mye i det daglige. Er selvfølgelig best på å snakke engelsk innen fagområdet mitt da. ;)

Skrevet

God nok. Har budd og studert i England i tre år. Eg trudde eg kunne engelsk då eg kom til England etter vgs, med toppkarakter i faget men nei du :-p

Eg vil tru at alle nordmenn som har hatt engelsk på skulen, i alle fall dei som er 50 år eller yngre, er forholdsvis gode i språket og heilt fint kan gjere seg forstått.

Eg hadde heller ikkje problem med å gjere meg forstått, men det tok meg det første semesteret (sept - des) før eg klarte å få med meg alt folk (t.d. forelesarane) sa. Det går fort og det går på dialekt og uttalen rundt omkring i England er ganske ulik den amerikanske vi får inn gjennom film og tv.

Skrevet

Jeg greier meg utrolig bra selv om engelsk kunnskapene mine er tvilsomme. Tilgangs greier jeg meg bra i et engelsktalende land. Man må synge med det nebbet man har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...