cherry coke Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Noen som vet hvilke symptom man skal se etter? Jeg sjekker brystene og armhulene regelmessig, men er usikker på hvor hardt man skal kjenne. Og for å spørre et litt teit spm; hvordan kjennes et friskt bryst ut? Det finnes jo mange kjertler i brystene, så hvordan vet man om det er en kreftkul man kjenner? Kan du sjekker brystene dine og fortelle meg hva du kjenner? (hørtes litt kinky ut, men ..) =)
Hikken Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg mener å ha lest at en kreft-kul ikke vil flytte seg rundt under hånda/fingrene dine sånn som de vanlige klumpene gjør.
Hikken Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Og jeg kjenner knudrete, klumpete, bevegelige ting bare )
Let's hear it for the boys! Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Har også hørt at en kreftkul skal være hardere og umulig å bevege på. Tror også de kan være litt ømme å ta på. Jeg kjenner det samme som Helene, men mine er kanskje litt mer klumpete for tiden da jeg er 6 mnd på vei og puppene driver og gjør seg klare... Hehe.
Gemini77 Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 Kjenner man på brystene regelmessige så er det forandringer i brystene msom gjør at man oppsøker legen. Man vil fort kjenne noe ukjent hvis man regelmessig undersøker brystene..
cherry coke Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 3. oktober 2009 Men hvor hardt skal man kjenne da? Skal man bare la hånden/fingrene gli over eller skal man knipe og kjenne skikkelig godt etter. Vanskelig det der=)
ApriIbaby Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 Nyeste tall nå sier det er liten vits i egenundersøkelse. Svært få svulster blir funnet slik. De fleste oppdages på rutine mammografi
tralletonetroll Skrevet 12. januar 2010 #9 Skrevet 12. januar 2010 Jeg beklager at jeg hentet opp en gammel tråd her, men vil på det sterkeste avvise Aprilbaby sin påstand. Hvilke nyeste tall hun sikter til må jo fålglarna vite. Å ta mammografi i tide og utide derimot... Egenundersøkelse er helt nødvendig! Er du under alderen for rutinemammografi, så er det den eneste måten å oppdage en kul på. Jeg oppdaget på denne måten min kul (mandelformet, 12 mm på det bredeste), som var brystkreft (hissighetsgrad 3). Hadde ikke jeg oppdaget denne, så hadde den rukket å utvikle seg og spredt seg... Sjekk brystene deres jevnlig. Litt ofte i begynnelsen for å bli kjent med de, deretter ca en gang i mnd. Gjør det i dusjen. Gjør det til en vane!
Gemini77 Skrevet 12. januar 2010 #10 Skrevet 12. januar 2010 Jeg leste en gang at størsteparten av oppdagede kuler i brystene ble i utgangspunktet kjent pga legebesøk etter at partner hadde funnet "nye" kuler i kjærestens bryster. Altså er det regelmessig berøring som gjør at man kjenner om noe er forandret. Og partnere kjenne jo ofte på brystene.. :-)
tralletonetroll Skrevet 12. januar 2010 #12 Skrevet 12. januar 2010 Bra . Skriveleifene skyldes engasjement! Og leger skal ha nulltoleranse for kuler i bryst og skal henvise videre med en eneste gang. Mitt tilfelle kunne fort bli avfeid som tette melkeganger, eller harde melkekjertler. Jeg hadde en sønn på 6 måneder og jeg hadde nettopp gitt opp amminga etter mye om og men. Og tak og lov for det, om jeg skal få si det selv. Det var derfor jeg oppdaget kulen. Jeg skulle bare sjekke om det var mer melk igjen i brystet... Legg inn påminnelse i mobilene deres eller noe! Eller be kjærester/ mannfolk lære seg "topografien" til "the ladies" (",)
Tante Blås Squaw Skrevet 12. januar 2010 #13 Skrevet 12. januar 2010 De fleste herrer hjelper gjerne til, ja... ;o)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå