Gå til innhold

Lystgassen borte-hva nå??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har til min store forskrekkelse fått med meg at det ikke lenger er lov med lystgass på fødestuene!

Jeg har født 3 barn, og venter nå fjerdemann. Første fødselen var jeg bare 19, fikk epidural og syntes det var helt forferdelig.. Følte jeg mistet kontrollen på hele kroppen, og vil helst slippe epidural igjen. Nå 10 år og 2 fødsler senere ser jeg jo at jeg har mer erfaring, har lært meg selv bedre å kjenne, og kan litt mer teknikker enn første gang.

Jeg har de to siste klart meg med bare lystgass, og har syntes at det har vert helt fint, og ønsker i utgangspunktet ikke annen smertestillende. Det skal være sagt at jeg er redd sprøyter, og at det nok er både det og det at jeg nærmest mistet følelsen i bena ved sist epidural som gjør meg skeptisk til den..

Men hvilke andre alternativ har jeg? Hva har dere prøvd, og hvilke positive / negative erfaringer har dere?

Veldig takknemlig for svar, og takk for at du leste!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei :) Jeg brukte ingen smertelindring når jeg fødte gutten min for 2 1/2 år siden. De hadde ikke lystgass der, så det var ingen alternativ, men jeg fikk sitte i badekar, noe som var helt fantastisk =) det anbefales.. veldig beroliggende, sovnet flere ganger!!

Eller har så du jo akupuktur, men hvis du ikke liker sprøyter (sånn som meg) så er det kanskje ikkeno vits..fikk også veldig varme risposer på ryggen og magen etter jeg hadde ligget i badekar, å det hjalp også veldig =)=)) lykke til =)

Skrevet

De har lyst gass i Tromsø!! Fødte for ikke så lenge siden, og der fikk jeg det!!du må føde i Tromsø da vet du!!

Skrevet

søsteren min fødte i Hammerfest for 7 dager siden og der fikk hun lystgass! hvor har du hørt dette egentlig? har ikke lest ett ord i avisene om at det er forbudt, kun at det kunne kanskje være skadelig for jordmødrene som utsettes for det såpass mye som de gjør...

Skrevet

Det er bare de sykehusene som har for dårlig ventilasjonsanlegg som ikke får bruke lystgass lengre.

Skrevet

Jeg fødte i Tromsø og fikk tilbud om lystgass, noe jeg tok imot, men det funka ingenting for meg. Jeg klarte ikke bruke den rett. Så jeg hadde ingen smertelindring, epidural fikk jeg ikke. Fikk noen akupunkturnåler rett under magen, men det hjalp ingenting. Neste gang kommer jeg nok til å ta epidural om jeg får det, hvis ikke kunne jeg tenkt meg badekar.

Skrevet

He he, kanskje jeg skulle ta meg en liten Tromsø ferie da på nyåret!;)

Har vurdert akupunktur, og viss jeg ikke tar helt feil er det vel ikke helt samme følelsen som sprøyter..?

Varme beslag er nok bra, så det må nok i allefall tas i bruk, i tillegg til varmt bad.

Som en sier over her er det ikke alle sykehusene som har tatt det bort, bare de som ikke har god nok ventilasjon. Jeg er faktisk usikker på SUS hvor jeg skal føde, om de fortsatt får ha det eller ei. Jeg har bare snakket med en barnepleier som jobber der, og hun svarte bekreftende på at lystgass blir tatt bort, men hun sa ikke helt klart om det gjaldt SUS.. Noen som vet, som har født der nå i det siste?

Fødselen skal nok gå greit uansett, det blir liksom ikke helt som jeg er vandt til nå, og hadde planlagt..

Tusen takk for svar alle sammen!:)

Skrevet

Vet at det ikke er det samme, men jeg kom meg aldri til en fødestue med førstemann, men hadde en håndvifte som virkelig gjorde susen da jeg hadde rier!!

Skrevet

Prøvde akupuktur under sist fødsel og synes ikke det kan sammenlignes med sprøyter. På den andre siden syntes jeg ikke de nålene gjorde fødselen bedre heller. Tror de ble satt i hendene og føttene (som jeg ikke klarte å holde i ro under riene), så var redd for å knekke nålene i tillegg til alt annet.

Skrevet

Det er jo fritt sykehusvalg i norge. Du KAN jo dra til Kristiansand og føde. Der har de lystgass. Tar 2.5 time da, går nok greit så lenge man drar med en gang fødselen er i gang og du ikke har hatt styrtfødsler tidligere. Evnt. om du kjenner noen der du kan bo hos rundt termin i krs? Om det er slik at du absolutt vil ha lystgass....

Er jo litt kronglete, men det går nok om du absolutt vil det :) Har selv ekstremt lyst å føde i Bergen, men krs-bergen er mye værre enn krs-stv, er ikke bare å sette seg inn i en bil liksom :)

Masse lykke til!

Skrevet

Eller om det finnes en fødestue i nærheten, er jo ofte det på litt mindre plasser, og jeg tror det er mange som bruker lystgass! Snakk med jordmoren din, kanskje hun vet bedre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...