Gå til innhold

Inspirert av julegave-tråden : BORTSKJEMTE UNGER

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi var små, hadde jeg alltid noe jeg ønsket meg skikkelig til jul, og jeg var SÅ spent og håpet og håpet at jeg skulle få dette.

Jeg ser på min datter at hun egentlig aldri ønsker seg noe helt spesielt, hun ønsker seg jevnt over hele lekebutikken. Jeg har tenkt over hvorfor det er slik, og det er vel rett og slett fordi dagens unger er skikkelig bortskjemte! De får så mye at de ikke får tid til å ønske seg noe en gang. Jeg har sittet på julaften og sett egne unger og tantebarn få så mye gaver at de faktisk ikke har orket å pakke opp alle sammen. Det er helt kvalmt, spør du meg, så dette har jeg satt en stopper for.

Og det ironiske ligger jo i dette; foreldre som vil at julen skal være så spesiell og kjøper harde pakker for tusenvis av kroner. Barna som ikke ønsker seg noe spesiellt fordi de allerede har alt og dermed blir ikke julen så spesiell som den var for oss da vi vokste opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er utrolig bevist på å spare dyre fine gaver til jul/bursdag og at småen faktisk MÅ ønske seg det over tid. Som i år har han fått ny sykkel til bursdag, det ønsket han seg veldig siden den andre var forliten nå. Han var med å kjøpte den og vi brukte en hel dag på å finne fram til den rette. Han fikk et gitt beløp han kunne handle for og da var det opp til han hva han ville ha av utstyr på sykkelen innfor den rammen. Han tar utrolig godt vare på sykkelen nå fordi han fikk velge nøyaktig den han ville ha og med det utstyret han ønsket. Den var ikke for billig og ikke for dyr. Til jul har han ønsket seg ny mobil fordi den han har hatt gjennom de 3 siste årene tok kvelden i sommer. Han har fått låne en eldre fullt brukbar en fram til jul og får da en ny, frem til jul skal han bruke tid på å finne en eller flere han ønsker som jeg kan velge mellom. Også her har jeg gitt han et pristak som han skal holde seg innenfor, og da kan han se hva han får for den prisen. Han må vurdere hva som er viktig for han og hva han virkelig trenger av fancy greier på den. Det har blitt og blir litt større gaver i år enn normalt men det vet han og sette enormt pris på og. De to siste årene har han ønsket seg klær til både jul og bursdag, leker har han innsett selv at han har alt for mye av og syns klær er genialt å få. Han spør gjerne om kvalitetsklær fra f.eks Stormberg, og det syns jeg er helt ok. Han får som regel det, syns ikke de klærne er avskrekkende dyre heller og Stormberg er en humanitær og miljøvennlig klesprodusent jeg liker og handle hos. Ellers i året får han ikke mye fine dyre ting, men det han trenger av klær. Leker osv proppes han full av til jul og bursdag av besteforeldre, venner osv. og innimellom kjøper han småleker for lommepengene sine når han finner en lekebil han virkelig ønsker seg. Han er flink å sortere ut leker han ikke bruker lengre og gir det villig videre til f.eks fretex. Føler ikke han er noe bortskjemt og han tåler veldig fint å få et nei. Han forstår veldig godt at han må vente til jul/bursdag med å få ting og hvis han virkelig ønsker noe i mellomtiden så kan han bruke sine egne lommepenger til å kjøpe slikt, men da må han velge mellom snopet eller leken. Da velger han som regel 50/50 og sparer opp over tid.

Skrevet

Syns vi frarøver barna våre mye. Det er ikke mange ting man trenger å vente på lenger eller glede seg til... En film er et tastetrykk unna (nett) DVD kommer rett etter kino-filmen, osv osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...