Gå til innhold

Noen som har peiling på valper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp meldt oss på valpekurs men har ikke fått noe tilbakemelding enda.

Saken er den at hunden vi har kjøpt er 15 uker gammel, og innimellom tisser han inne, selvom han da nettopp hadde vært ute. Han gir heller ingen tegn til at han vil ut igjen, Hvordan kan vi løse det??

Vi går ut med han omtrent hver 3 time, eller litt ettersom når lillesøstra mi kommer på besøk og går ut med han.

Mens vi er ute på tur så piper han veldig... mens vi er hjemme piper han en del, og han piper masse dersom jeg eller samboeren min forsvinner ut av rommet han er i.

Hvorfor er han så trist??

Ellers lurer jeg på hvordan jeg skal få han til å forstå at nei betyr nei, og hvordan få han til å lystre navnet sitt?

Jeg er så redd for å gjøre noe feil, for jeg vil ikke "ødelegge" han.

Jeg har klart å lære han og sitte da :) Det var ikke så vanskelig å få til når man har tålmodighet og go'biter :)

Jeg blir veldig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk samme metode når det gjelder å tisse ute som når du lærte valpen å sitte. Du må gi ros og belønning når han tisser ute. Ta han alltid med ut når han har sovet, etter lek og når han har spist. Hvis du ser at han skal til å tisse inne kan du løfte han opp og ta han med ut så han forstår at det er ute og ikke inne han skal tisse. Du bør aldri skjenne på valpen eller straffe han om han har et uhell inne.

Samme gjelder når han skal lære navnet sitt. Prøv å få hans oppmerksomhet med å si navnet hans og gi han godbit samtidig. Bruk alltid vennlig stemme når du omtaler navnet til valpen!

En valp skal stort sett være glad og fornøyd så det er litt merkelig at han piper så mye. Vet ikke hvor lenge dere har hatt han heller da, men om han har vært hos dere en stund og er trygge på dere og huset bør han ikke pipe mye. Uten å ha observert noe mer er det vanskelig å si noe. Så lenge han spiser, drikker og virker frisk ville jeg gitt han litt mer tid. Det at han piper når dere forlater rommet kan tyde på at han er usikker og ikke vil være alene. Dette vil normalt gå seg til ved gradvis tilvenning på å være alene på et sted han er trygg.

Ellers er det mest moro, men også MYE jobb å ha en valp i hus. Dere får bare være tålmodige. Valpekurs er ikke dumt. Da lærer dere mye om hvordan dere skal forholde dere til det nye familiemedlemmet. Lykke til!

Skrevet

Kjøp deg noen gode hundebøker til du skal på kurs. F.eks. "kontakt" av Eva Bodfelt, eller "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad. -Dette er begge to gode bøker som forteller deg mye av det du trenger å vite når du har valp! Ellers er canis.no et mye bedre forum for hundespørsmål!

Tissing; lag en egen plass der dere prøver å få valpen til å tisse. Valper tisser gjerne på steder der ingen andre har tisset før de, -det kan være litt skummelt. Med vår valp (har en 9uker) kan vi ikke gi godbiter, for da "later han som" han tisser, eller bare skvetter litt, -han er matvrak! Men på de fleste valper fungerer det å belønne for tissing. -Vil tro at hver 3time er for sjeldent om valpen ikke sover. Luft før OG etter at valpen har spist, etter den har sovet og etter den har lekt. Er hunden våken og aktiv regn med en tissetur i timen. Få hunden "helt ren" (dvs ikke tisser inne i det hele tatt) noen dager før dere ser hvor dere kan drøye det. -Ytterst få hunder går faktisk til døra når de må ut, -så sant du ikke kan se døra fra sofan ;-) Det verste av hustreninga er faktisk over på en ukes tid om dere går inn for det, men ja det er uttrolig slitsomt Etter det er det bare å følge opp.

Hvorfor han er så trist når dere går i fra? -Han er et flokkdyr og er vant til å ha flokken (søskene) rundt seg hele tiden. Det å være alene må trenes, gradvis.

Lær han navnet med å si navnet hans hver gang han får godbiter.

Lykke til!

Skrevet

Han piper fordi han trenger nærhet. De er akkurat som små babyer;)

Skrevet

Vær gang hunden tisser må dere være KJAPP og ta han ut. Til slutt vil han skjønne poenget, og forbinde det å tisse med å være ute... Slik at han bare tisser når han er ute. Det er masse jobb å få valper tørre, men det må bare gjøres. Dere må også rose hunden masse når den tisser ute. Når dere tar han i å tisse inne må dere si bestemt nei, for så å rose han masse i det dere kommer ut.

Angående pipingen.. Syns det høres ut som han er litt utrygg jeg. Men ikke heng dere sånn opp i det. For all del ikke TRØST hunden når dere er ute. Da tror den virkelig at det er grunn til å være redd og pipe, og dere kan ende med en redd hund. Lat som ingeting, snakk med oppmuntrende stemme. Lek masse med den ute osv...

Navnet lystrer han til slutt om du sier det hele tiden. "HEI PHILIP" "FLINK PHILIP" "KOM PHILIP" osv.. Til slutt skjønner han at det er det han heter (et eksempel med det navnet da..hehe)

At nei betyr nei skjønner han også om du bruker det når han gjør noe gale, og når du sier det i en litt bestemt tone. (men ikke sint..)

Så flink du er som har lært han å sitte! :)

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...