Gå til innhold

Setter pris på så mange innspill/råd som mulig!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Har en gutt som rundet 4 mnd 24. sept. Jeg synes dagene er veldig slitsomme, rett og slett fordi lillegutt er så utrolig uforutsigbar. Jeg blir aldri helt klok på ham. Det er i grunnen vanskelig å skulle forklare helt hvordan han oppleves, og mye kan virke som bagateller med en gang det beskrives med ord, men jeg skal prøve å formidle "bekymringene" mine så godt jeg kan.

Den første/de to første mnd var han veldig urolig. Han sov veldig lite, spiste veldig mye, og var vanskelig å forstå seg på. Dette er jo ikke så uvanlig den første tiden.., men jeg sluttet å spise melke/koffeinprod, og han ble en del roligere. Følte også at noe ikke var helt som det skulle i rygg/nakkeregionen, og oppsøkte manuellterapeut, Etter to behandlinger der er det merkbar forskjell mth det. Har derfor lagt til side at "uforutsigbarheten" hans nå er relatert til kiss eller allergier/intoleranser.

Gutten har et ekstremt varierende søvnmønster. Den ene dagen kan han sove mange timer flere ganger om dagen, den neste tilsammen en time i løpet av 12-16 timer. Hvirdan han sovner varierer også veldig. Til for ca en uke siden har han sovet i vognen i stuen, men så plutselig vil han ikke legges der lenger. Prøver forskjellig, og nå den siste uken har han enten sovnet i fanget mitt/ved puppen eller i sin egen seng (han sovnet ALDRI i fanget mitt eller ved puppen før, han sovnet kun når han lå for seg selv). Før ville han ikke sitte i ro et sekund på fanget mitt uten at han hadde en leke ol å se på/leke med, mens nå kan han sitte der en stund og bare være helt rolig. Vet ikke om det skyldes at han er mer kosete nå, at han vil ha mer nærhet eller om det kan være at han rett og slett er "slappere". Hvor ofte han spiser varierer også veldig. Kan mate han hver 1,5 time den ene dagen, hver 3. til 4. den andre, og om natten kan han våkne alt fra hver annen til hver 6. time. Vet at dette kan skyldes økedøgn, men jeg opplever det ikke som om det er slik...

Så er det disse plutselige HYLENE som kanskje bekymrer meg mest. Han kan helt plutselig, på sekundet, begynne å skikkelig SKRIKE. Ikke sulten- eller trøttskriking, men som om han vondt. Det har skjedd flere ganger, helt uten forvarsel, og ingen forstår hvorfor. Det kan gi seg ganske raskt, og så plutselig ligger han der og ler og koser seg. Skjønner ikke hvorfor disse hylene setter i.

Alt dette tilsammen; vanvittig uregelmessig søvnmønster (og spisemønster), urolighet (mht innsovning: og slik har han ikke vært før de siste ukene), plutselig skriking, mm- får meg til å bli skikkelig usikker på om jeg burde få han utredet for div.

Har lurt på om det kan være kommende tenner som forårsaker alt dette... Men synes det virker merkelig også.

Noen med tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :-)

Skrevet

Det eneste jeg kan si er ang hylingen.. Hvis han hyler et høyt hyl, for så å smile, så kan det være at han har oppdaget stemmen sin, og tester den ut.. ;) Og se om dere reagerer, og hvis dere gjør det, og ser på han, så er det jo klart at han smiler... Ser mamma jo! :)

Skrevet

Vel, han hylskriker mer enn han hyler... Det virker helt tydelig som om det er noe som trigger ham, og dette har hendt med jevne mellomrom i flere mnd. Dersom det først hender èn gang, så hender det som regel flere ganger den dagen...

Skrevet

Jeg har selv ei som er 4mnd. Jeg har erfart at babyer kan være uforutsigbare. De går igjennom faser på faser. Barnet som en gang sov mye har perioder der det sover lite. Barnet mitt har alltid spist lite, nå spiser hun ok. Der skjer noe nytt hele tiden. I perioder er hun en engel som er stille og rolig og bare glad, i andre perioder kan hun virke heller utålmodig. MEN jeg kjenner henne igjen i alle faser. Den lille personligheten er alltid til stede. Hvordan er det i ditt tilfelle?

Ang. hyling: hadde jeg vært deg så hadde jeg bedt om en time hos fastlege. Bare for å utelukke smerter....hvis han har vondt et sted/plaget med noe, så vil nok fastlegen ta tak i det. Ikke det at man skal springe til legen ved hver bekymring, men siden han hyler helt uprovosert så synes jeg det høres ut som en smerte. Kanskje han får vondt i magen eller noe?

Lykke til :)

Skrevet

Har igrunnen ikke noen råd til deg, men synes det høres slitsomt ut. Ikke enkelt når man mistenker at babyen ikke har det helt bra, men ikke klarer å bli sikker:(

Når det gjelder de hylene - begynner han å gråte, eller er det bare ett hyl og ferdig med det?

Babyer kan begynne å gråte voldsomt om de blir liggende og stirre på en gjenstand eller ett punkt lenge. Klarer ikke å finne noe om det, men jeg har ørt det fra flere, og min lille kan av og til ligge under babygymen og leke. Om han blir veldig stille, så kan jeg se at han stirrer på en av lekene. Om jeg ikke avbryter han, så begynner han tilslutt å gråte.

Bare masse trøst som hjelper da..

Jeg har flere ganger mistenkt at jeg har for lite mat til gullet, for han blir skikkelig irritert av og til mens han suger. Men han legger nåå på seg og er fornøyd, så da stoler jeg på at han får det han trenger foreløpig. Synes ikke det virker som det kommer mer i brystene selv om vi har flere økedager..

Om du er usikker på om han har det bra, så synes jeg du skal kontakte helsesøster først og evt lege.. Det er iallfall bedre å få noe avkreftet enn å gå rundt å bekymre seg:)

Skrevet

min lille gutt som bare er 2 mnd har også disse hylene.. plutselig, ofte når han sover, men har også hendt i våken tilstand, så hyyyyler han til. Og det høres jo helt forferdelig vondt ut for et mammahjerte, og det høres nesten ut som om han får vondt eller blir skremt. Jeg har slått meg til ro med at dette er ganske normalt, da jeg kjenner flere som har hatt disse hylene.. min teori er at den lille må fordøye inntrykk, og at det kanskje noen ganger blir litt for mye? min roer seg heldigvis veldig fort når jeg tar han opp eller koser med han, hadde han ikke gjort det ville jeg nok vært mer bekymret.

evt. kand et jo være voksesmerter eller rett og slett et mageknip..

Skrevet

Mange gode innspill her ser jeg, og tusen takk for det!! Dessverre så kjenner jeg meg ikke igjen i forslagene som blir gitt her...

Hylene er helt uprovoserte, ja, og han gråter en liten liten stund når han først begynner, men det tar ikke veldig lang tid før han stopper og kan da være strålende blid til neste hyl/grining. Tror ikke det er mageknip, det har han hatt tidligere og jeg tror jeg kjenner igjen den gråten. Er veldig usikker på dette, jeg, og kjenner at jeg er litt bekymret. MEN gutten er jo stort sett fornøyd, ler og smiler og er ofte i superhumør-

Velger å se det an en ukes tid... Oppsøker lege etter det hvis jeg fremdeles er veldig usikker på om og hva det er som plager den lille skatten vår!

Skrevet

Hei!

Må bare si at dette hørtes ut som min baby på 4 mnd!!Han er helt lik.Vet aldri hvordan dag og natt skal bli.Holder på å bli litt sprø av det. Vi har også kuttet ut melkeprodukter og gått til manuellt. Han har også disse plutselige hylene som kan komme i både våken og sovende tilstand. Så hvis du finner ut av det eller får et råd som funker så del det gjerne!

Skrevet

Den hylingen kjenner jeg igjen. I går holdt jeg tulla i fanget og pratet med henne, disset henne litt opp og ned. Plutselig begynte hun å "krampskrike" - som vi sier i nord - heeeelt uten forvarsel. Varte i lita stund før hun plutselig ble blid igjen. Dette har jeg opplevd flere ganger med henne. Vi trodde først at det kunne være smerter i nakken, mener hun ofte har vært i bevegelse når dette har skjedd, men jeg kan ikke huske alle gangene. Noen ganger har dette plutselig skjedd mens hun har ligget i vognen. Uprovosert gråt! Jeg tror det er vanlig, altså.

Helsestasjonens mantra er jo ofte at hvis babyen er "seg selv", uten feber, væter bleier og bæsjer til tider og legger på seg normalt - så er den frisk. Spesielt det med vekten og humøret tror jeg er avgjørende.

Tulla mi har vært maksimalt uforutsigbar til tider både ang søvn og mat - plutselig hadde vi en uke hvor hun IKKE spiste på dagtid - ingenting i 12 timer i flere dager! Og det var også normalt. Venninna mi har en gutt på 5 mnd som er våken HVER natt fra 01-05 - og det er også normalt.

Du er jo likevel mamman - og hvis din intuisjon sier deg at alt ikke er som det skal, så ville jeg fått meg en time hos helsesøster. Det er godt å bare snakke med noen uansett.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...