Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Var hos legen, 35+2, han trodde sikkert det var hode i bekken men så ble han usikker da han hørte hjertelyd høyt oppe. Selv lurer jeg svært på om bulen under høyre ribbebein er hodet eller stumpen..Er så vanskelig å kjenne på bevegelsene denne gang synes jeg. Andre som er i samme situasjon? Jeg trodde man fikk ul etc når det var mulighet for sete 5 uker før termin. Har time hos jordmor i uke 38 og legen mente det gikk heeelt fint å vente til da. Jeg ble usikker av dette og har prøvd ringe jordmor men de har stengt hele dagen på helsestasjon. Må jo kunne komme tidligere til hos henne om enn bare for å kjenne etter leie. Er 2 gangs så vet at hun kan snu seg, har god plass inni der sier de, og tviler uansett på om jeg får anledning til å velge ks siden hører til haukeland i bergen. men andre i samme situasjon, når ble dere sendt til ul og evt samtaler på sykehuset? håper på svar:)
Snuttemor Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Merkelig at du ikke får UL spør du meg. Jeg går til jordmor og hun bruker UL ved hver kontroll. Da jeg i uke 36 fortsatt hadde en gutt i seteleie ble jeg videresendt til gynekolog ved samme legesenter som igjen sendte henvisning til sykehuset. Der fikk jeg time til vendingsforsøk i uke 38, men da vi kom dit hadde han heldigvis snudd seg på egenhånd uten at jeg hadde merket det. Sparkene var akkurat de samme som før, så jeg stusset jo litt. Grunnen til at de venter til uke 38 er at før den tiden har de god plass og hvis vending skjer før dette kan h*n snu seg igjen før fødselen. Jeg fikk i alle fall beskjed om at uke 38 var vanlig prosedyre ifm samtaler om vending/ks ved seteleie.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har vært gjennom akkurat dette, jeg fikk time da jeg var i uke 37 for ul, evtl. vektestimering og røntgen av bekken. MEN vesla snudde seg dagen før da, men hvorfor ringer du ikke bare jordmoren din, eller sykehuset du tilhører og forklarer situasjonen slik at du får satt opp en time ? Hadde jeg gjort. En ting jeg har lært så er det at man her i helselandet må bane sin egen vei, så bare ring du. Poliklinikken for fødsel eller noe ved sykehuset. Håper det går i orden. PS: jeg er andregangs også, og barnet snudde seg som sagt DAGEN før kontroll
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2009 takk for svar. har prøvd å ringe jordmor men kontoret var stengt i dag av en eller annen grunn. Ringer igjen på mandag. Kommer til å få be om å komme til da. synes det er litt uholdbart at legen ikke vil gjøre mer med det enn å vente til uke 38 og neste ktr hos jordmor. Det var jo han som ikke klarte å kjenne hvilket leie barnet lå i. Huff, er så unødige bekymringer dette, er greit om hun er i sete men jeg vil gjerne vite det og kunne forberede meg på det etc.Har jo født greit før men trodde det var viktig at man visste hvordan dem lå før man begynner fødsel. Nevnte for legen at jeg trodde man skulle bli sendt på ul nå men siden jeg er 2 gangs så mente han det ikke var nødvendig enda. Litt dumt for ellers stoler jeg veldig på han og han har fulgt meg godt opp ellers som fastlege. Får bare vente til mandag og prøve å få time til jordmor, det er jo lettere sagt enn gjort da det er vanskelig nok i utg pkt for flergangsfødende å få ktr der.
EnJente_m_2Jenter Skrevet 2. oktober 2009 #6 Skrevet 2. oktober 2009 Hvilket sykehus tilhører du da? Jeg hadde nok ringt sykehuset allerede nå jeg, sagt noe som at jeg gjerne vil komme inn å få en ul om mulig. Eller satt opp time, si at du ikke blir hørt etc. Det er til syvende og sist de som tar ul. Som du selv sier så må de faktisk måle bekkenet ditt OG estimere barnet. Setefødsel hadde jeg også gjort om jeg måtte OG kunne Er ikke redd for det for å være helt ærlig, men jeg hadde nok ikke ville gjøre det uten å på forhånd få grønt signal om at kroppen min kan takle det sammen med babyens str. Skjønner GODT at du er frustrert, man klarer jo ikke å slappe av når man ikke vet !!!!
Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #7 Skrevet 2. oktober 2009 Hei Jeg er / var i akkurat samme situasjon. Legen min ville ikke sende meg til sykehuset for ul og måling av baby før i uke 39!!! Enda det var påvist at jenta mi ligger i seteleie. Jeg skrev noen frustrerte innlegg på keisersnittdebatten og seteleiedebatten forrige uke. Det endte ihvertfall med at vi ringte direkte opp til føden selv, og fikk komme i uke 37. Det var igår. Der tok de ultralyd, og som jeg visste satt hun fortsatt i seteleie, og jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke tør føde i seteleie, så fikk krangla (grini)meg til ks som jeg nå skal ta om 20 dager ( dagen før termin), om ikke fødselen starter før den tid da. Så mitt tips, ike vent på at fastlegen skal ordne det for deg, like greit å ringe direkte til føden selv.
Gjest Skrevet 2. oktober 2009 #8 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg er i omtrent sammne situasjon som deg, og kjenner på angsten kan du si. Jeg fikk konstatert seteleie/tverrleie når jeg var hos jordmor. Da var jeg kommet til 35+1 ifølge dem, men etter EL-termin så var det 35+3. Men samme det. Jeg har fått ny time hos jordmor når jeg er 38+3, og merker at jeg har begynt å få passe panikk. Ringte til føden dagen etter jeg var hos jordmor, men de ville ikke ta meg til undersøkelse, fordi frem til uke 38 så kom sikkert jenta til å snu seg enda en gang. Men i tidligere svangerskap så har ikke babyen snudd seg fra hodeleie til tverr/seteleie etter uke 30, så jeg vet at dette ikke er normalt for meg. Kommer nok til å ta kontakt med lege iløpet av neste uke for å få kommet til fastlegen snarest og få henvisning til videre undersøkelse på føden. Mini oss :-) : Kjempebra at du fikk godkjent KS! Hvis det blir seteleie til syvende og sist så kommer jeg absolutt til å krangle meg til KS selv. Lykke til videre :-)) Og tusen takk for å motivere oss til å ta kontakt rundt omkring og mase oss til "viljen vår" ved å vise at det faktisk hjelper! :-)))
♥2 små gull♥ Skrevet 2. oktober 2009 #9 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har en baby i tverr/seteleie. Fant det ut ved en tilfeldighet, legen har hele tiden sagt at han ligger med hodet "godt nedi bekkenet". Grunnen til at vi ble sendt på kontroll på sykehuset var at han er estimert til å bli stor tidligere i svangerskapet, og vi ville få sjekket dette nå som termin nærmer seg så han ikke skule bli FOR stor. Dette var da jeg var 37+1. Vi fikk oss en overraskelse da det viste seg at han lå i tverrleie. Et barn kan ikke fødes i tverrleie. I tillegg viste det seg at han var 4200 gram allerede da, og derfor får jeg heller ikke føde i seteleie. Vi fikk ny time til kontroll i går (38+0) og da har han flyttet seg litt, så nå er han i tverr/sete/fot-leie. De prøvde å få snudd han, det var så forferdelig vondt at de bare måtte slutte. Så da har jeg fått time til keisersnitt om 1 uke. Så det har ikke bare med bekkenets størrelse å gjøre om du kan føde i seteleie, babyens størrelse har også noe å si. Er babyen over 4000 gram får du ikke lov til å prøve en gang (ikke på sykehuset jeg skal føde hvertfall).
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 2. oktober 2009 Sant at det kommer an på vekten og ja.. må bare se å få kommet meg til jordmor så hun får kjent på leie. Ganske sikker selv på at det er sete. Tysvaer: er det haukeland du prøvde å ringe for å komme til for ul? jeg hører til der selv. tror jeg prøver å kontakte jordmor først før jeg evt ringer direkte til føden. Bra du fikk ks miniokt. man må bare stå på krava her skjønner jeg. kan ikke skjønne hvorfor det skal være så vanskelig å få komme til å sjekke disse tingene når de mener det er en risiko å føde i sete. fra uke 37 er jo man dagsventende og da er jo uke 38 seint å bli utredet i.
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #11 Skrevet 2. oktober 2009 usj, ikke så god å huske nick når jeg skriver, mente å skrive mini oss:) og tysvaerjenta.
♥2 små gull♥ Skrevet 2. oktober 2009 #12 Skrevet 2. oktober 2009 Hvor man kjenner spark ja... Jeg kjenner nede og litt oppover på siden av magen, mye press på hoftebena. Han sitter litt på siden hos meg, i tverrleie, så jeg kjenner også endel føtter som sparker nedover, og det er ikke godt...
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #13 Skrevet 2. oktober 2009 faktisk er jo det en mulighet og med tverrleie ja.. Utrolig bra de oppdaget det hos deg gull nr2. Nå er jeg overbevist om at hodet er under høyre ribbe og knærne stikker mer ut på venstre side. Men kjenner ikke så mye spark nedover som mange snakker om som har barn i seteleie. Synes det er så styrete at man må drive å ringe og stresse selv for å få komme til for å sjekke noe som burde vært litt mer faste rutiner på. virker jo som enkelte steder i landet er det mer automatikk i det enn her i Bergen.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 2. oktober 2009 #14 Skrevet 2. oktober 2009 Har ikke sete-baby nå (er bare 13 uker på vei med nr 2), men med min forrige var det sete/tverrleie. Må bare si at du så klart må til sjekk på sykehuset! De må jo estimere størrelsen på babyen og størrelsen på bekkenet ditt. Slik at de vet om du KAN føde i sete! Noe annet vil være uforsvarlig spør du meg. Selv ble jeg målt og undersøkt masse, pluss fikk samtale med legen slik at jeg skulle vite hva jeg gikk til. Ble veldig godt tatt vare på og følte meg helt trygg da jeg kom inn for å føde. Håper du står på for å få en sjekk på sykehuset! Lykke til!
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #15 Skrevet 3. oktober 2009 Hadde baby som la seg i tverrleie i uke 38. Da fikk jeg ultralyd, men det var bare fordi jeg nektet på at babyen hadde snudd seg. Legene kjente det helt fint uten ultralyd (dette var på sykehuset så de hadde ultralyd apperat stående på rommet så det var nok derfor jeg fikk det med en gang). Grunnen til at jeg ikke trodde helt på at den hadde snudd seg var at jordmoren hadde sagt at hodet hadde festet seg, og at alt var klart til fødsel, bare dager i forveien. Det ble planlagt keisersnitt noen dager etterpå. Hadde selvsagt ikke noe valg siden det var tverrleie. Hvorfor ønsker du ultralyd allerede nå? Det er jo endel som kan skje frem til termin. Jeg tror jeg ville ventet med å bekymre meg altfor mye. Be om en sjekk 2 uker før termin.
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #16 Skrevet 3. oktober 2009 nei, jeg hører til på Haugesund Sykehus. vet ikke hvordan de er nå, men før synes jeg ihvertfall ikke at de var mye å skryte av. men vi får krysse fingrene og håpe på det beste :-)
Dolly ønsker seg 3 ☆ Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 3. oktober 2009 trodde det var rutine med ul jeg når de var usikker på leie sånn 5 uker før termin. men har skjønt at det muligens er ulik praksis på det. Helt enig med at mye kan skje enda:) tror også jeg prøver å beholde roen litt til. prøver å komme til jordmor mandag og se om hun kan kjenne hvordan hun ligger inni der. Tenkte også på sånn vendingsforsøk etc at det bør kanskje gjøres før uke 38, men har jo ikke peiling egentlig:) var ei som nevnte estimering av babys str etc også og at hvis hun er for stor kan jeg jo ikke føde i sete heller. Er jo litt ok å finne ut av bare i til felle man føder litt før uke 40. Sikker på at det ordner seg. takk for alle svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå