Gå til innhold

Dette her med leger og taushetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skal bestille legetime så får jeg alltid spørsmål fra sekretæren som tar telefonen om hva det gjelder. Men det er jo ikke alltid jeg har lyst til å fortelle noen andre enn legen selv hva jeg kommer der for. Det er ikke så veldig kjekt å skulle brette ut sjela si for alle og en hver liksom. Hvorfor har egentlig de noe med hvorfor jeg bestiller legetime??

Resultater blir jo at jeg heller lar vitter for meg selv med ting jeg kunne fått hjelp til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De legger inn på datasystemet hva du trenger hjelp til slik at legen kan se på det før du kommer inn til timen og de kan forberede blodprøver osv hvis det skulle være nødvendig. Noen ganger kan det være nødvendig at du tar med f.eks urinprøve til timen da må de nesten vite hva du skal til legen for. De er taushetsbelagte på lik linje som legen og er utdannet til å ta i mot den type info slik at de kan be om f.eks en urinprøve. De er der kun for å hjelpe og du skal på ingen måte være redd for å si i korte trekk hva du skal til legen for, du trenger ikke brette ut som du sier, men fortell i korte trekk. De spør om det er noe mer de trenger opplysninger om.

Skrevet

De spør vel helst for å finne ut om det haster. Hos min lege får jeg som regel spørsmålet "om det haster", men noen ganger spør det om hva det gjelder. Da svarer jeg gjerne at det ikke er noe så haster veldig f.eks. , og da får jeg time om noen dager. Må jeg ha time samme dagen, er jo det fordi jeg er syk og da kan det være like greit å si det.

Min er faring er at om du svarer litt unnvikende, spør de ikke flere ganger. Av og til har jeg bare sagt at jeg trenger å snakke med han, og det er greit det.

Skrevet

Det kan jo også være at om du skal til gu og legen ikke har kontor med stol, så må h*n holde av et annet kontor med stol.

Skrevet

Det er som de andre her skriver. Sekretæren før det inn på dataen sånn at legen kan forberede seg og for å se hvor mye det haster.

Men hvis du ikke vil trenger du ikke si hva det gjelder. Da sier du bare at det vil du snakke med legen om.

Skrevet

De har like mye taushetsplikt de som legene.

Men du trenger ikke å si hva du vil til legen for om du ikke vil snakke om det. Hvis du opplever dette som vanskelig hos din lege at du føler press om å si det. Så ta det opp med legen og fortell han at du syntes det er vanskelig og måtte forklare deg først til sekretæren når du ringer. Skulle holdt med en haster/haster ikke så veldig?? Så kan han ta det opp med sekretærene sine. Det har jeg gjort her med lignende tilfelle, og legen ble glad for tilbake melding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...