Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Ikke gir fysiske gaver, men reiser på utenlandstur til India, Australia, Mexico eller liknende steder? Man gir barna det de ønsker seg: en postmann pat dvd og to småbiler? Man får en lokal kunstner til å male en hel vegg på soverommet dems med eks ole brum, disney figurer eller liknende (pris 5-10 000 kroner)? Man kjøper masse klær og ting dem trenger fordi de får nok av leker av venner og andre i familien og man ikke har all verdens råd? Man kjøper praktiske ting til ungene som seng, kommode osv? Ungene får lekestativ til å ha i hagen, eller lekehytte? Tenker på ett innlegg der en anonym + flere anonyme etterpå hevder att foreldrene er kipe dersom ungene ikke får haugevis av leker for tusenvis kun av foreldrene til jul.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Bortsett fra at jeg syntes maleriet til 10000 kroner var veeeeeldig dyrt, synes jeg du er inne på noe. Barn har såååååååååå for mye av ditt og datt og leker og andre ting at det er få barn som lider i dagens samfunn. Jeg prøver febrilsk å lære barna mine at det ikke er det som gjelder, men at det å kunne glede seg over hverdagsting er noe som vil være med på å forme dem som mennesker. Ikke lett oppgave, og foreløpig funker det ikke. Jeg kan forklare dem tusen ganger hvor glad vi skal være for å ha det (lille) vi har, men barn har øyne og egne tanker og ser hva andre har og får og det er det som lokker, selvfølgelig. Men jeg holder på mitt, og håper de innser det en gang når de blir større. Inntil da gir vi dem såklart gaver til jul, men vi prøver å kombinere det med hva de virkelig trenger. I fjor fikk sønnen min skibukse til jul, og denne kunne selvfølgelig kommet utenom, men hvorfor skulle den det. Da jeg var liten fikk vi klær vi trengte i løpet av året, men vi fikk da også det til jul/bursdager. Det er et kjøpepress uten like i vårt samfunn og hvis man tenker etter er det til å bli helt syk av. Man blir ganske oppgitt over hvordan barn oppdras til å få alt de vil og mer til, hvordan det skaper forskjeller i samfunnet og hvordan det legges opp til materiell glede til de grader. Kunne fortsatt lenge på dette innlegget....men stopper her. Føler jeg blir sliten av å tenke på det faktisk. Hva med en jul i år preget av samvær og hygge og hvor ikke alt (men selvfølgelig en stor del) bygges opp rundt pakkeutdeling osv. God jul alle sammen!!!
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 Nei, og jeg selv føler meg heller ikke kjip med mine gaver. Mine to barn på 3 og 6 år får i år ulltøy og de får hver sin tegnebok med klistremerker + at eldste får nye ski og yngste får arveskiene til storesøster. Vi har ikke flust med penger og jeg vet barna blir glade for tegneboka og ski. Ulltøyet blåser de nok i. De kommer til å få flust med leker fra besteforeldre, familie ellers og venner. Det blir nok overflod i år også og jeg synes IKKE vår foreldregave er kjip.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #6 Skrevet 2. oktober 2009 Nei det synes jeg ikke. Ungene her får mye som de trenger som klær, spes strikketøy, sko også. I år skal de få hver sin showracer kjøpt på biltema til ca tre hundre kr sty. Jeg handler veldig mye gaver til andre på salg, konkursbo, nille osv. Folk får gjerne kalle meg gjerrig, men ingen kan se forskjell på en leke kjøpt på nille eller kjøpt på brio til 50 kr mer.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #7 Skrevet 2. oktober 2009 Nei, du er ikke gjerrig! Barn har absolutt for mye av enkelte ting! Her gis en liten gave, kansje 2 små, og resten av "gaven" går på fondskonto til ungene. Det samme gjør besteforeldrene, de gir en liten ting og setter penger på bok istedetfor:)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #8 Skrevet 2. oktober 2009 Synes alle de tingene du nevner her koster såpass mye penger at det nesten ville dekket for flere jul og bursdager fremover for vår del. Synes ikke det er kjipt å tenke alternativt. Jeg synes det er gøy å se gleden i barnas øyne når de får en leke de virkelig ønsker seg. Men jeg synes så altfor ofte at barn har en tendens til å bli lei og at de får så mye at de sjeldent blir skikkelig glad for èn ting. Jeg kjenner ofte en tomhet etter å ha kjøpt leker de ikke bruker mer enn et par ganger før de kaster det fra seg og ikke er interessert lenger. Her i huset er klassikere ofte det beste som f.eks. tegnesaker, lego, puslespill og lekedukker. Mens vi er ofte de som kjøper leker til barna, kommer gjerne tanter, onkler og besteforeldre med klær som de trenger. Det synes jeg ofte er greit, siden vi vet hva slags leker eller aktivitetsting de ikke har fra før og som kommer til å falle i smak. Jeg synes også hårpynt, vesker/sekker, skjerf, luer, vanter, sokker, undertøy og pysj er supre gaver som i alle fall mine jenter setter stor pris på hvis de får. Jeg vil også poengtere at de vi sjeldent kjøper leker med mindre det er en anledning til det. Vi kjøper kanskje bare leker 1 av 20 ganger vi er innom en lekebutikk. Det jeg husker best fra min egen barndom var den gangen jeg fikk en hvit kurvstol med rosa pute, mens storebroren min fikk sakkosekk. Det var en kjempefin gave, og jeg vil tro barn fortsatt synes sånt er gøy? Vi kjøpte f.eks. en tripp-trapp-stol til den førstefødte i 1-års presang. Det er vår rolle som foreldre å lære barna hva man skal sette pris på her i livet. Barn blir ikke materialistiske med mindre noen lærer de til det. Og gjerrig ville jeg aldri brukt om noe ovenfor barna, for alt har en årsak. Mange eier ikke nåla i veggen og har kanskje ikke råd til å følge den handlefesten som flesteparten av nordmenn deltar på. Jeg synes man bør lære både barn og voksne et par ting om livet i den materialistiske verden vi lever i, i dag.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #9 Skrevet 2. oktober 2009 poden på 15 mndr får sikkert noe fornuftig til jul Jeg tenker som så at venner og familie gir nok leker og viss vass, så da kan vi heller finne ut hva han virkelig trenger, som ulldress, parkdress eller andre BHG klær, kanskje inneklær? Men han har sett på den leke dataen i lekebutikken mange ganger også da. Så fort vi er innom så peker han mot den hylleraden og bare titter og tar på den lekedataen leeenge. Så kanskje det blir det også hvis vi ikke får lurt besteforeldrene hans til å kjøpe den Hva gir man til en 18 mndr gammel baby da? Etter min erfaring så er innrakningspapiret og eksene mye mer gildt enn selve pakken, og de tenker ikke over at de ikke har noe som andre barn i BHG/venneflokken har Så da gir man det barnet trenger. Jeg likte ideen til Jhon & Kate jeg, de som har 8 barn. Der trekker ungene lapp med hvem av søsknene de skal kjøpe gave til, også velger de ut utifra en viss sum. Det er nok den gildetste gaven i haugen den jula;) Så er klærne fra mmma og pappa ikke så viktig:p
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #10 Skrevet 2. oktober 2009 nei. hva jeg har gjort "riktig" i forhold til mine barn aner jeg ikke, men de blir iallefall kjempe glade å takknemlig for alt de får av gaver. være seg leker, klær, penger, å andre ting å tang:) de er faktisk mest glade for at tanter, onkler, besteforeldre, søskebarn, venner o.l kommer på besøk:) ingen av de er heldigvis matrealistisk av seg, de velger heller en filmkveld o.l sammen med oss foreldrene enn en tur i lekebutikken. å vi har en stabil økonomi, så det er ikke pengene det står på. men vi løper ikke å kjøper "alt" til de, de har/å skal lære seg verdien av å virkelig ønske seg noe, vente på det å til slutt kansje være så heldig å få ønsket sitt oppfyllt:) + de har skjønt verdien av å spare!! (da de to eldste på 12 og 9 år) de yngste er ikke riktig DER enda. hehe.. å som et stort pluss!! - det de har spart til selv (legge opp ved,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå