Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Har flere barn med dette så bare spør du
Ranveig R Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Lille tåler verken laktose eller melkeprotein - fyr laus )
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 Så fint....har selv masse allergier, stort sett gjelder det frukt, nøtter, rå grønnsaker. Men i det siste har jeg hatt mye problemer med magen. Det kommer rett etter jeg har spist middag (noen ganger kommer det morgenen etter), hvor magen begynner å rumle, videre følger smerter i magen og plutselig kjenner jeg at jeg må på do og da tømmer jeg meg. Så er alt over. Kan dette være laktoseintoleranse?? (vet du ikke er lege, men noe erfaring får man jo ved å ha barn eller seg selv med samme diagnose) En gang spiste jeg spaghetti carbonara, reaksjonen kom dagen etter. En gang var det vaniljeis....reaksjonen kom etter noen timer. I går spiste jeg en pastasaus med mascarpone i....etter noen timer også. Takk for din hjelp! Og du....kan dette testes hos lege, eller må man bare prøve seg fram??
Ranveig R Skrevet 2. oktober 2009 #6 Skrevet 2. oktober 2009 Dersom du vil finne ut som det er melk som er problemet ditt kan du rett og slett gjere ein enkel test; drikk eit glas rein melk. Då jenta vår gjorde det fekk ho veldig vondt i løpet av ein times tid, og signalgul, slimete diaré mange gongar for dagen. Før ho begynte å drikke rein melk, men åt melkeprodukt som ost og yoghurt var ho generelt grinete, hadde laus avføring og la ikkje på seg. Det er mulig å finne ut av dette ved hjelp av blodprøver, ta det opp med fastlegen din. Symptomene på melkeallergi/laktoseintoleranse og cøliaki (glutenallergi) er ganske like og det er vanleg å bli sjekka for begge deler om ein har slike symptom.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #7 Skrevet 2. oktober 2009 Det er en lang prosess å finne ut dette om man har laktoseintoleranse. Det er og to forskjellige typer av denne + at man blir angrepet forskjellig av den hvis man har dette. Det som skjer er at de som har dette ikke tar opp enzymet laktose/melkesukker. Derfor kommer disse reaksjoene. Det du kan gjøe som andre har nevt her er feks og drikke ett rent glass melk og se hva som skjer. Da reagerer kroppen din hvis du har denne allergien. Det du kan kan teste er at du går på aopteket og kjøper KeruTabs dette er resepfrie tabletter. Tar du feks to av disse og så drikke melk så skal du ikke reagere på melken. KeruTabs skal taes somtidig som du drikker eller spiser noe med laktose/melkesukker. Lykke til. PS vi har barn som har dette problemet (4 stk) men det går helt fint i hverdagen , bare man planlegger litt :-)
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #8 Skrevet 2. oktober 2009 HI Takk for svar begge to. Når jeg drikker melk får jeg vondt i magen, særlig om morgenen. Nå har jeg ikke drukket melk siden jeg begynte med disse mageproblemene, men får kanskje prøve et glass i ettermiddag (har ikke lyst til det,men må jo finne ut av dette). Så hvis man får magesmerter av melk, er det ensbetydene med at man har intoleranse?? Eller må man få diare osv i tillegg?
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #9 Skrevet 2. oktober 2009 Hei HI Det trenger ikke være laktoseintoleranse Men hvis du gjør som jeg sa at du tester disse tablettene og det funker uten at du merker noe så er sjansen veldig stor, men da må du gå til lege for videre utredning Lykke til :-)
It's all about me Skrevet 2. oktober 2009 #10 Skrevet 2. oktober 2009 Må bare legge til at selv om du blir dårlig av melk og får bedring av å kutte det ut av kostholdet trenger det ikke være melkeallergi fordet. Som en sa over her så er symptomene på allergi for melk og cøliaki vedlig like. Hvis du ser på det du har spist i tiden før du får plager inneholder det nok både melk og gluten. Har en cøliaki og ikke går på diett bli også den delen av tarmen (tarmtottene) som bryter ned melken midlertidig ødelagt. Derfor reagerer mange cøliakikere på melk før de begynner på diett, og disse to plagene kan lett blandes. Så det beste er å gå til legen og be om å bli testet for begge deler. Da får du det riktige svaret og risikerer ikke å kutte ut noe som egentlig ikke er et problem.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #11 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har laktoseintolleranse. Fikk det påvist etter testing en dag på sykehuset. Man skal drikke 1 liter av en veske med mye melksukker, også tar de blodprøver (tror jeg, det er så lenge siden) ca hver halvtime i to-tre timer. Det var fastlegen min som henviste meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå