Gå til innhold

Er det ok å spise sjokolade og chips under svangerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

.....eller får dere dårlig samvittighet ovenfor babyen(e)? Jeg tenker IKKE på at min egen vekt skal øke, for det kan jeg alltids ta hånd om etterpå, og jeg er slank så det er ikke noe helsemessig problem. Men! Jeg ser for meg blodstrømmen fra meg og inn til babyen, og i går når jeg spiste en hel pose med ostepop alene, oj,oj,oj (hadde spist salat, grovbrød, biola, frukt og juice tidligere på dagen, og tatt omega3, så der var andre næringsstoffer også), men da så jeg liksom for meg at jeg sendte en strøm av ostepop-masse inn til babyen, og at det skulle være byggesteinene for den lille´s hjerne som holder på å utvikle seg og vokse. Snakk om at jeg fikk dårlig samvittighet da!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyen legger ikke på seg av at du spiser ostepop, det er det du som gjør. Jeg har levd på godteri og dårlig mat til nå i svangerskapet pga kvalme og jeg er bare fornøyd med å ha klart å få i meg noe. Merker nå fremover når jeg har blitt mye bedre at jeg for min egen del bør kutte ned godterispisingen noe, men jeg stresser ikke så mye med det at jeg aldri kan kose meg med noe godt.

Skrevet

Jeg har også litt dårlig samvittighet for at jeg spiser en del godteri, men prøver å trøste meg med at så lenge jeg har normal, sunn mat "i bunnen" går det nok bra. Da får i hvert fall babyen i seg de stoffene han trenger (selv om jeg fyller på med annen dritt...). Men tror nok det lureste selvsagt vil være å holde seg unna all godterispising. Er bare så himla mye vi bør hølde oss unna... Huff, nei litt sjokolade og ostepop må vi da vel unne oss likevel, eller hva :-)

Skrevet

Nei, synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det i det hele tatt! Du sier jo selv at du spiser sunt ellers (i alle fall av det du ramset opp). Er jo lov til å kose seg i ny og ne (og litt oftere også, hehe), og en pose ostepop er ikke skadelig. Kun dersom måltidene stort sett bare består av ostepop og sjokolade og sånt.

Skrevet

Synes man bør kunne kose seg med både chips og godteri en gang i blant enten man er tynn eller tykk jeg da. Jeg får IKKE dårlig samvittighet for babyen i magen siden jeg spiser sunt 95% av tiden og i tillegg trener ved siden av. Men spiser man mye godteri og chips hver dag bør man nok tenke litt på det i fht babyen i magen. Din kropp og f.eks. regulering av blodsukker o.l. påvirker jo babyen. Men en gang i blant synes jeg bør være lov.

Skrevet

Hørte om ei som måtte ha en stor plate melkesjokolade hver dag, men babyen tok ikke skade av det :o) Ville nok kanskje ikke spist en plate sjokolade hver dag selv, men en gang i blandt er vel helt greit :o)

Skrevet

Jeg holder meg unna snop så godt det lar seg gjøre. Spiser kun en sjelden gang.

Faren for å utvikle svangerskapsdiapetes øker betraktelig ved å spise sukker. I tillegg blir en feit, og erstatter man sunn mat med gotteri så får kroppen lite næring.

Spis mye frukt, da forsvinner søtbehovet.

Skrevet

Jeg sliter også med dårlig samvittighet, både ift sukker og fet mat. Sukkeret gjør bebisen hyper og den blir liggende nedi magen og sparke. Fet mat inneholder ofte palmeolje, noe som bare setter seg fast i blodårene, og jeg tenker på den stakkars lille som kun er prisgitt det jeg gir den.

Jeg innbiller meg hvertfall at jeg har et sunt kosthold, vi lager stort sett vår egen mat fra bånnen av, det går mye grønnsaker og jeg elsker frukt. Men fruktsukker da... spesielt i druene jeg er så glad i! Første trimester spiste jeg ikke godterier, potetgull eller fet mat overhode pga kvalme. Måtte holde meg til lett fordøyelig, sunn mat samt frukt. Når kvalmen ga seg begynte jeg smått med godterier igjen, jeg elsker godis!!! Og forrige helg kjøpte jeg også en pose ostepop faktisk. Og den dårlige samvittigheten sniker seg stadig på i større grad.... Vil jo gi bebi de aller beste forutsetninger som jeg kan!!

Skrevet

Jeg er skikkelig stolt av meg selv for i forrige svangerskap sleit jeg virkelig med å regulere brus inntaket mitt... Før jeg ble gravd kunne jeg drikke 2 liter brus, og klarte å kutte ned til 0,5 liter pr dag. + at jeg gjerne tok meg snop og spise mye halvfabrikat... Tror det hadde sammenheng med at vi tok lettvinte løsninger siden det bare var oss 2. Nå når vi har fått gutten vår har vi fokus på kosthold og lager stort sett alle middagene fra grunnen av og i tilegg masse frukt og grønt.

Feks i dag som kosemat hadde vi fylte piutabrød med svinekjøtt (i kebab krydder) masse salat, rød løk, mais, kesam (iblandet litt ketchup) + andre ting vi liker i...

Som sagt så koser vi oss i helgene, men har funnet masse tips i grete roede sine bøker, vi slanker oss ikke for det trenger vi ikke, men vi tenker at får oss og ikke minst gullene i og utenfor magen trenger god og sunn mat:)

Godteri har jeg faktisk ikke så veldig lyst på, forutenom popcorn. Men kan gjerne spise en sjokolade og kose meg... Elsker forøvrig smoothies av forskjellige slag (ikke basert på yogurt for det er ca 7 sukkerbiter i 100 g yogh men bruker div juicer=)

Gi dere selv lov til å kose dere, men også tenk litt sunt:) Jeg tenker at alt må være i balanse=)

Ett tips er å skjære opp 2-3 kiwi i båter, appelsin, mango, eple, pære i strimler, gulerøtter, kålrot, agurk, perletomat feks... nam =) gjør vi ofte og gutten vår på 2 elsker det:)

Skrevet

svaret på innledningen er at jeg nå ikke har lyst på brus. tar meg 1 glass i helgene, og det er jeg VEEELDIG fornøyd med:) Håper det gholder seg etter fødselen også:)

Skrevet

Det er faktisk slik at jo mer mor legger på seg under svangerskapet jo større sjanse er det for å få en stor/tung baby. Det var det jordmor som sa til meg. Jeg selv la på meg ca 15 kg under forrige svangerskap, det er helt normalt, alt mellom 12-20 kg er normalt, men visst man legger på seg 20 kg eller mer, så kan det selvfølgelig bli vanskelig å få det av seg etter fødselen. Jeg syns det er vanskelig selv, fordi jeg har for tiden stor matlyst og har i tillegg sluttet å røyke, så angsten for å legge på seg er der, men så lenge man føler seg frisk og rask er det jo ingen risiko å bevege seg (som kompensasjon).

Skrevet

Hehe.. Jeg sluttet også å røyke på dagen jeg fant ut at jeg var gravid, så jeg har en mistanke om at godteri-spisingen i den første delen av svangerskapet nok var en substitutt for røyken... Nå er det ikke slik at jeg spiser godteri hver dag, og jeg drikker aldri brus, og spiser sunn mat til de fleste måltider. Allikevel er det noe som uroer meg, for jeg tenker liksom, som noen andre her har sagt, at kun det beste er bra nok for babyen. Men herregud, det har blitt født frem babyer som er friske og sunne under langt værre forhold enn det her, og i går tenkte jeg på at den største faren for barnet kanskje er hvis mor er feil- eller underernært, og de nødvendige næringsstoffene ikke finnes der i det hele tatt. Det hadde vært noe annet hvis man ikke spiste grønnsaker og frukt, og kun spiste fastfood som pizza, burger og chips til middag, med litt brus attåt. Venninnen min sa i går at hun synes jeg burde unne den lille litt sukkerkos på en fredag, hehe, så da ble det litt kinogodt i går. Man kan lett bli litt urolig og bekymret av alle rådene som flakser rundt. Det er litt synd hvis man egentlig lever et ganske sunt liv og et godt svangerskap. Det har jo vært folk her inne som mener man bør begrense inntak av frukt, så da kan man jo tenke seg for en synd det blir å spise sjokolade!! Kanskje vi bare burde slappe litt mer av alle sammen. En tanke er jo de som IKKE bekymrer seg i svangerskapet sannsynligvis står i mer i faresonen, hvis noen gjør det, mens de som bekymrer seg har alle rede har tatt så mange forhåndsregler at de bare burde senke skuldrene.

Skrevet

barnet får i seg de stoffene det skal ha uansett hva man spiser,godteri eller ikke godteri....så spis med god samvittighet..

Skrevet

Jeg spiser faktisk mer usunt nå enn før jeg ble gravid! Det har mye å gjøre med at jeg pleier å spise ekstremt sunt, men første trimester stjal all energien min ifht å bruke tid på kjøkkenet til å lage mat. I tillegg var den eneste maten jeg ville ha fet mat og smågodt.

Prøver å veie opp med mye frukt og grønnsaker og merker nå som jeg har truffet andre trimester at jeg smått begynner å bli mindre sær i matveien og har til og med tilbrakt litt tid over grytene igjen.

Jeg er sikker på at dårlig samvittiget er mer skadelig for barnet i magen enn en poste ostepop, litt potetgull etc i ny og ne! Man skal få lov til å kose seg med ting selv om man er gravid :)

Skrevet

L-O-V-E&prinsen+spireimagen:)

Bare luer på hvor stor førstefødte din var? Høres ut som jeg har bortimot noe av det samme kostholdet du hadde da, og det kan være artig å sammenlikne litt... når den tid kommer :)

Skrevet

Sist svangerskap spiste jeg godteri og drakk cola hver eneste dag og jeg la på meg 15 kg og babyen min var 3070 gram når han kom ut. Så jeg spiser godteri og drikker brus uten å ha dårlig samvittighet.

Skrevet

Jeg spiser ikke noe mindre namnam nå enn før jeg ble gravid, men jeg er nøye på å få i meg sunn og variert mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...