solei Skrevet 2. oktober 2009 #1 Skrevet 2. oktober 2009 Min mann er så bekymret for at vår datter skal bli terget pga kraftig hårvekst. Hun har mye og lange hår på beina, over kneet og låret. Det er og mye på armene oppover mot skulderen . Hun har ikke i ansiktet. De er ganske lyse.Hun hadde mye hår på kroppen ved fødsel overalt, lyst dun. Jeg har hele tiden hatt ett avslappet forhold til det, siden de er ganske lyse. Men mannen min er redd for at det skal bli mye mer og hun mobbet. Noen som vet om dette kan forsvinne eller bli verre? Er det noen behandling hun kan få senere om hun blir terget? Han lurer på om det kan være noe hormonelt og.
:-)))) Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Har dette på to av mine barn, en gutt og en jente. De har mest på beina og oppover ryggraden. Gutten bekymrer meg lite, han er nå tolv, og jeg kan i hvert fall si deg at foreløpig er det ikke blitt mer av det. Men det kommer nok. Noen babyer har du sikkert sett har litt hår som vokser fram på panna og dette tror jeg aldri det blir noe mer av. Hår på bein og armer er jo helt normalt, og så lenge det ikke er i ansiktet eller veldig mørke hår så ville jeg tatt det helt med ro. Det blir nok ikke verre med årene, kan jeg aldri tenke meg!
1+2=3jenter Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 Vet ikke hvor vidt det er normalt eller ikke... Jeg husker ikke fra jeg var så liten, men jeg har mye hårvekst på bein og armer, og litt i ansiktet, og har PCOS. Det er et syndrom med cyster på eggstokkene, sjeldne eggløsninger, uregelmessig mens, kraftig hårvekst og skyldes vel for stor produksjon av mannlige hormoner. Det begynte nok ikke å plage meg før slutten av barneskolen, men jeg synes foreldrene mine taklet det feil. De lot være å gjøre noe med det, og vi snakket aldri om det, derfor var det et vanskelig tema for meg. Husker at jeg en vår tok barbermaskinen til pappa på beina etter å ha blitt mobbet litt. Var ingen som hadde fortalt meg at det er vanlig for jenter å barbere leggene(for min del også lår..) for eksempel.... Var langt over 20 år før jeg ikke syntes det var flaut å kjøpe barberblader på butikken... "Barten" tok jeg med saks på slutten av barneskolen... Mamma hadde aldri nevnt den før jeg gjore det...og da fikk jeg beskjed om å bruke pinsett i stedet, ellers ville hårene bli tykkere...og så snakket vi ikke mer om det... Vel, er vel ikke så beroligende på deg dette, men synes det er flott at dere er oppmerksom på det. Og kanskje du kan ta det opp med legen din. En blodprøve kan jo gi svar på om det er noe unormalt med hormonene. Er jo ikke sikkert det er noe heller. Men skulle det bli et problem tror jeg det er viktig å hjelpe jenta di ved å snakke om det, finne løsninger og hjelpe henne. Jeg sier ikke at man skal skape et problem ut av det, men være ekstra oppmerksom, slik at ikke hun må gå igjennom barne/ungdomsårene og føle seg unormal uten å tørre å snakke om det, og søke hjelp. Hjalp utrolig på meg når jeg fikk diagnosen(var jo faktisk 26år da...). Det var liksom en forklaring på hvorfor jeg var som jeg var, og da ble det lettere å akseptere.
solei Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 2. oktober 2009 Skal ta mannen min på alvor og spørre lege neste gang jeg er der. Er litt redd for å gå til lege med henne for da blir hun jo oppmerksom på hårene. Hun har sagt at noen barn i barnehagen sier hun har mer hår enn de. Men de hadde bare samenlignet beina sine i sommer. Ingen hadde sagt noe dumt. Fikk du mere hårvekst i puberteten? Det er min mann redd for..da blir det ekstremt mye hår. Leste ett sted at de barna som var født med mye dun ikke ble kvitt de senere. Synes du at vi skal vente eller ta det før noen kommeterer det? Hun vil jo lure på hvorfor vi går til lege og hva som er galt med mye hår på kroppen.
1+2=3jenter Skrevet 2. oktober 2009 #6 Skrevet 2. oktober 2009 Ville ikke tatt med ungen til legen i første omgang, men bare snakket med legen om hårveksten, og hørt hva han hadde å si... Går jo evt ann å få tatt en blodprøve når man er til legen for noe annet, og kanskje likevel må ta en blodprøve, hvis man ønsker å sjekke hormonnivåer. Og så vært oppmerksom i forhold til ungen og situasjoner med andre barn. Og jeg ville nok ikke begynt å barbere beina til 6-åringen min... Om det blir snakk om hår så prøv å normaliser det kanskje. Det er jo sånn at noen har mer hår enn andre uten at det er noe unormalt også. Ville nok latt barnet ta initiativ til å snakke om det. Går jo an å snakke om at når man blir stor pleier jenter å barbere beina o.l.... Hvis du barberer leggene selv, så la hun se det... Bruk deg selv som en slags rollemodell. La din egen hårfjerning bli en normal ting i hverdagen, som du gjør åpent foran jenta di(enten det gjelder armhuler, napping av øyenbryn, legger osv...) Da vil hun vel ikke føle at det er unormalt når tiden kommer at hun vil gjøre det selv... Kan ikke huske om jeg faktisk fikk mer hår, eller om det bare var at jeg ble mer oppmerksom på det... Har nok blitt en del mørkere hår etterhvert hvertfall... Og har fått flere hår på haka. Gå inn på bim og spør på PCOS-forumet. Kanskje det er noen der som husker/vet mer om hvordan de var når de var barn.
solei Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2009 Skal forhøre meg med lege. Vi er veldig mørkhåret i begge familiene, så jeg trodde det muligens var grunnen. Men ingen av oss har så kraftig hårvekst. Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå