Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Gutten vår på 14 mnd.har alltid vært en trygg og harmonisk gutt, veldig tillitsfull og åpen mot andre mennesker. Etter at han begynte i bhgen for 6 uker siden, synes jeg han har endret sin oppførsel på hjemmebane. I bhgen er han snill og god, skriker litt idet jeg skal gå, men utover det sier de at han er harmonisk og snill og gråter ingenting.Spiser godt, leker og trives. Jeg ser at han har det fint i bhgen, personalet er bra, omgivelsene ute og inne er flotte. Hjemme er han blitt veldig trassig og hissig, protesterer mot det meste. Av/påkledning og bleieskift er et lite mareritt, da skriker han og slår seg helt vrang, vi må ofte være to når vi skifter på han for å unngå bæsj overalt.. Han er også blitt veldig mamma og pappadalt, vil ikke gå til besteforeldre og tanter sånn som før. Synes disse endringene er vanskelige å takle, synes det er veldig vondt å tenke på at det sannsynligvis er bhg.starten som har forårsaket disse endringene, og som gjør at han føler seg utrygg. Han går i bhgen 3 dager i uka, Vi prøver å forberede han på alt som skal skje, snakker rolig til han, tar på han, gir han masse kos og oppmerksomhet. Av og til må vi holde han fast for å få skiftet på han, dette skjærer langt inni hjerterota å gjøre, da skriker han veldig selv om vi snakker rolig til han og forsøker å trøste.Men dessverre er det noen ganger nødvendig for å få skifta på han i det hele tatt. Jeg har et håp om at dette vil endre seg etterhvert, er det noen som har noen erfaringer å dele med meg?
Lille skatt og lillesøster Skrevet 2. oktober 2009 #2 Skrevet 2. oktober 2009 Hei. Jeg har en gutt på litt over året som har gått i barnehagen (halve dager) i en måned. Jeg har også reagert på noen av de samme tingene som deg. Bl.a dette med bleieskift og av- og påkledning. Nekter å ligge stille og protesterer høylytt. Eller kaster seg bakover og blir skikkelig forbanna hvis han ikke får det som han vil. Begynte å lure på om de var slemme mot han i barnehagen. Etterhvert har jeg konkludert med at det er alderen. Han begynner å få masse egen vilje. Han vet hva han vil og protesterer hvis vi ikke skjønner det. Min er ikke blitt noe mer mammadalt, men det er nok veldig vanlig når de begynner i barnehagen.
Gigi Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Hei, har en gutt på 18 måneder som har hatt samme oppførsel som du beskriver de siste par månedene. Han har gått 6 måneder i barnehagen, så jeg tror atferdsendringen hans ikke nødvendigvis knyttet til barnehagestart. Han har lite språk ennå, men mye på hjertet, og vi ser at det skaper store frustrasjoner hos han.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2009 #4 Skrevet 2. oktober 2009 ¨Merker det samme som deg, HI. Men, tror ikke det har noe med at han er utrygg eller noe. Begge mine har fått sånne reaksjoner etter bhg start. Tror de på en måte finner seg selv litt. De er sammen med mange barn hver dag og opplever noe helt annet enn det de gjør hjemme. De opplever at alle barna i bhg har forskjellige måter å være på og at de har sin måte å være på. Blir sikkert litt påvirket av de rundt seg. Begge mine har kommet i det jeg kaller "trassalderen" etter at de startet i bhg. For min eldste så holdt det på til han var rundt 2,5 år, siden det har han vært veldig lite trassete. Nå er han 3,5 år. Vesla er 14 mnd. og begynte i bhg for 1 mnd siden og jeg ser akkurat den samme oppførselen hos henne som jeg så med han, så jeg vet hva som venter meg fremover.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå