:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 om man foreksempel har en samfunnsfaglig utdanning, som velferdsfag (som tar for seg velferdsamfunnet, og derfor alle temaene i vidregående skoles samfunnsfag) kan man jobbe på vgs som samfunnsfaglærer da? eller må man ha noe mer?
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Du må ha pedagogikk, f.eks praktisk-pedagogisk utdanning (1 år), men ellers er det ganske mange fag som kan legges til bunn for samfunnsfagsdidaktikk. Selv hadde jeg historie, men får undervise i samfunnskunnskap også (men ikke geografi på vgs nivå, kun på ungdomsskole og mellomtrinn-nivå). Flere av de jeg studerte PPU med hadde andre samfunnsfaglige bakrunner, men du må ha minimum 1 års utdanning fra høyskole/universitetsnivå fra fag som er samfunnsfagsrelatert + ped.
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 He he, har du fått kalde føtter angående NAV ;-)
*Little Miss Sunshine* Skrevet 1. oktober 2009 #4 Skrevet 1. oktober 2009 Nå vet jeg ikke hva velferdsfag er for en utdanning (jeg er ikke norsk) men jeg kan svare litt generelt. For å bli fast ansatt som lærer på videregående må du ha pedagogisk utdanning i tillegg til fag, enten praktisk pedagogisk utdanning opppå fagutdanning (du må ha ialt minst 180 studiepoeng og minst 60 av dem i hvert av de fagdidaktiske fag du vil ta for å komme inn på PPU) eller fx. lektorutdanning hvor fag og pedagogikk er kombinert. Du kan jobbe som vikar uten noen spesielle krav til kvalifikasjoner, det er opp til den enkelte skole. Håper det hjalp litt
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2009 hehe.... jeg har lyst til å gjøre så mye tenkte at om jeg kunne jobbe deltid på nav og deltid som samfunnsfagslærer så må det jo være genialt
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 1. oktober 2009 takk jeg kan jo ta pedagigikk etter hvert
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #7 Skrevet 1. oktober 2009 Det er ganske krevende å ha flere deltidsjobber. Det har jeg gjort i flere år og kan fortelle deg mye om. Men det er jo moro en stund da :-)
Bunnies by night Skrevet 1. oktober 2009 #8 Skrevet 1. oktober 2009 Du behøver ikke å ha praktisk pedagogikk for å bli ansatt som lærer i videregående skole. Kjenner flere som har master fra universitetet som har blitt ansatt på videregående skoler - og som har fått ppu sponset av jobben etter en viss tid.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2009 ja enig i det vil bare ha masse vis av muligheter til å gjøre masse gøy
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 1. oktober 2009 så bra men det er vel kanskje lite sansynlig å få en fulltidsjobb med bare samfunnsfag?
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Ikke sant. Forresten kan du sikkert begynne å jobbe som lærervikar i videregående og se om du trives med det. PPU trengs for faste stilinger og lengre vikariater og hvis en skole liker deg kan det hende de betaler utgiftene for deltidsstudier gjennom NTNU eller lignende.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #12 Skrevet 1. oktober 2009 ja det er jo en god idee vet du om det er vanskelig å få fulltidstilling som samfunnsfaglærer?
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 Det er nok vanskelig å få full stilling med bare et fag nesten uansett fag, men det er sikkert ikke umulig. Det kommer sikkert veldig an på skolen :-)
Bunnies by night Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 Det kommer an på størrelsen på skolen, og det kommer også an på hvilke valgfag de tilbyr. Kan jo eventuelt være noen valgfag som kan være innenfor ditt fagfelt:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #15 Skrevet 1. oktober 2009 ja vet at ås foreksempel har politkk som valgfag og det kan jeg og kan det sikkert enda bedre om 3 år hm... gøy med masse muligheter hadde vært morro om jeg hadde greid å få ungdom intresert i samfunn og politikk
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #16 Skrevet 1. oktober 2009 rettslærer ser jeg også er et valgfag. og det har jeg jo nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå