Gjest Lykkeliten2 Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg saa et program paa tv i gaar kvveld som handlet om tvillinger (det var del 1 av to paa bbc1). En del av programmet var viet til to tvillingjenter fra Kina som var adoptert bort da de var langt under aaret, 1 til en familie i California USA og 1 til landlige stroek i Norge. Adoptivforledrene traff hverandre da barna ble hentet for 6 aar siden og reagerte paa at babyene var fryktelig like hverandre, men ingen kunne bekrefte om de var tvillinger eller i det hele tatt soesken. De to adoptivgruppene delte heller ikke noe mer tid sammen da de va to vidt forskjellige grupper (de var paa et ventevaerelse for de gikk inn til et eller annet kontor og moettes ved tilfeldighet). Uansett, 6 aar senere finner de ut, jeg husker ikke hvordan, at jentene er tvillinger, og da reiser den norske familien til USA for aa treffe tvillingsoesteren som har vaert adskilt siden de var bitte bittesmaa og er oppvokst paa vidt forskjellige maater. (Jeg maa si, jeg kjente taarene presse paa da de traff hverandre.. de var saa utrolig soete ) Poenget mitt er at hun i USA kunne lese, skrive og masse relativt kompliset matematikk, hun hadde timeplan for dagen med faste fritidsaktiviteter og skole etc.. Hun norske jenten skulle ikke begynne paa skolen foer neste aar.. hun fikk gjoere som hun ville (leking og andre aktiviteter) mellom maaltidene. De ble bestevenner med engang og selv om hun norske ikke kunne engelsk, saa kommuniserte de likevel. Det var trist naar de norske maatte reise tilbake. Syns dere at barn begynner for sent paa skolen i Norge ? Jeg vet ikke helt hva jeg syns. Paa en maate ja.. Jeg og barna og mannen min bor i spania og eldstemann her er begynt paa skole (hun blir 3 veldig snart), men jeg orket ikke aa sende henne til en offentlig skole i aar, men fant en mellomting, en privat foerskole, med mer vekt paa lek og natur og sang og dans. Men neste aar maa hun nok til pers hun ogsaa. Det strider litt imot min egen norske barndom og all friheten og leken vi hadde.. men jeg tror naar jeg ser paa barna som vokser opp med tidligere ordentlig skole at det ikke er snakk om en "tapt barndom", de syns jo det er kjempegoey og de laerer jo saa masse.
Solskinnsjenta Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Angående det å begynne sent på skolen i Norge: Jeg begynte på skole da jeg var 5 år gammel (vokste opp i Utlandet). Jeg trivdes veldig godt på skolen og fikk A i alle fag. Ja, de gav karakterer fra første klasse! Jeg husker jeg var kjempestolt over karakterkortet mitt! Vi kom tilbake til Norge da jeg var 7 år, hadde da gått 2 år på skole og kunne lese og skrive på 3 språk (norsk, engelsk og det offisielle språket i landet vi bodde). I følge norske regler er jeg født for sent på året til å kunne "hoppe opp" ett klassetrinn, og skulle i følge byråkratiet begynt i 1. klasse... Heldigvis klarte mamma og pappa å overbevise skolestyret at jeg måtte få begynne i 2.klasse. Jeg synes absolutt at man kan introdusere systematisk læring i barnehagen, ala førskolene man hadde før. Barn er naturlig lærevillige og nysgjerrige. Lek er ikke bare fri lek, vet dere. All lek er læring, og jeg ser ingen problemer med at noe av denne leken blir styrt mot kunnskap. Men her i Norge er vi veldig redd for Flinke Barn... Alle skal jo være like (lite) flinke, ellers blir det jo urettferdig... *sukk*
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 Ja og nei. For barn som er ivrige på skolelærdom er det for sent, for barn som ikke er interesserte begynner de for tidlig. Jeg skulle vel egentlig helst sett at det fantes mer å velge i, men så er ikke jeg blant dem som egentlig har noen tro på enhetsskolen heller da.
mai mammaen til to Skrevet 1. oktober 2009 #4 Skrevet 1. oktober 2009 som barnehage personale håper jeg ikke at de begynner på skolen før. selvfølgelig er jo barne inviduelle. og noen hadde nok hatt godt av å begynne før, men jeg syns ikke man skal være så opptatt av at barna skal lære så mye faglig. det er ikke om å gjøre å lære å lese og regne først. da syns jeg det er viktigere at barna lærer seg det sosiale. hvordan skal man behandle andre? Hvordan vil man bli behandlet selv? osv......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå