Gå til innhold

min fødselshistorie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt stor glede av å lese andres fødselshistorier så her kommer min :)

Vannet mitt gikk den 26.09.09. Det kom som en stor overraskelse da vannet strømmet på kvart på tre om natta, da magen verken hadde sunket, jeg ikke kjente nedpress eller kynnere, eller at hode hadde festet seg. Det var enda igjen 15 dager til termin.

Da var det bare å ringe sykehuset, fikk beskjed om å ringe opp igjen to timer senere, om ikke riene kom. Jeg kjente noen tak, men sto opp og rusla litt rundt i huset. Samboern min hoppa opp fra senga, men så ut til at det enda skulle gå litt før det satte i gang for fullt. Ringte igjen klokka 5 og hadde begynt å få litt rier, men ikke så ille enda. Avtalte da å komme inn igjen klokka 8 for en rutinesjekk. Når jeg da la meg begynte jeg å telle riene. 5 minutter imellom hver rie. De var enda ikke så smertefulle, men hadde ikke sjans til å sove. Sto da opp igjen klokka 6 og pakka litt mer til baggen. Den var nesten ferdigpakka, og flaks nok hadde jeg pakka den kvelden i forvegen.

Klokka sju reiste vi til sykehuset, med ett lite stopp på veien. Riene kom nå med 4 minutter i mellom og begynte å bli ubehagelige, men ikke så veldig smertefulle. Klokka 8 ble vi fulgt inn på mottaket. Satt der aleine en stund før jm kom og satte på registering. Klokka ni kom hun inn igjen, riene hadde da tatt seg opp. Fikk beksjed om å reise hjem eller dra ned i byen (Hønefoss) ikke aktuelt, fikk da beskjed om å gå på kjøkkenet en tur, orka knapt nok det. Fikk så klyster klokka 10 og da tok riene seg opp. Heldigvis kom det en barnepleier inn og sa at her trengtes det fødestue. Ble da først undersøkt klokka 11 og hadde da 7 cm åpning. Ble da henvist til badekaret hvor jeg ble sittenes uten at jm eller barnepleieren så til meg. Var ubehagelig å sitte der, fant ikke noen god stillinng og etter en halvtime kom pressetrangen. Da var det en barnepleier innom som "ikke skulle ta imot denne babyen aleine," og henta da jordmor. Så ble det omkring to timer med pressrier. Prøvde alle forskjellige stillinger, en deriblandt hvor fosterlyden forsvant, så de fikk litt panikk. Heldigvis hjalp det med å sette inn egen registrering på hode. Likevel ente det hele med at jordmor måtte klippe i to omganger, og overlegen kom og satte vakum. Klokka 14.05 ble lillegutt født. 3540 gram og 47 cm. Verdens nydeligste.

Jeg måtte sy en del, men formen er bra. Nå koser vi oss og endelig tar lillegutt puppen også. Gratulerer til alle som har født mens jeg har vært av internett, og lykke til til alle dere andre.

Takk for gode råd underveis i svangerskapet!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med lillegutt. Jeg går og venter selv.....8 dager igjen til termin.

Skrevet

Gratulere så mye med gutten, og takk for at du delte fødselshistorien din med oss:))

Skrevet

Gratulerer så mye!:) Ha en herlig barseltid! Gleder meg jeg også... Men hørtes ikke så greit ut å bli overlatt til seg selv i badekaret?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...