Gå til innhold

Ang nettsiden iam.no.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste på nettet om en mann som hadde søkt etter navnet på datteren sin (13 år), og fant info om henne der. Selv om han ikke hadde gitt tillatelse til det, og dessuten var hun under 18 år.

Så det jeg lurer på. Hva slags nettside er det? Er det et frivilig sted, der du legger inn navnet og tlf. nr ditt? Eller er hener de bare info om deg og legger det inn uten at dem trenger din tillatelse?

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg søkte etter navnet mitt, og fant det. Navn, adr. tlfnr og alder. Uten at jeg har gitt tillatelse for det.

Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har vel bare samlet all infoen som finnes om deg på nett allerede.

Mer oversiktlig enn å google...

Er vel muligens ikke noe ulovlig i det, men om det er riktig/etisk er vel noe annet...

Skrevet

Det jeg reagerte på er at dem har lagt inn fødselsdatoen min. Sånn som navn og adr. er vel ikke farlig, siden det står det samme på gulesider.no.

Skrevet

Hvis de ville kunne de lagt inn hele ligningen din også. Skattelistene er jo tilgjengelige for alle på nett. Skal dette bli en diskusjon, må det jo bli en diskusjon om skattelistene bør ligge på nett. Det er jo der vi finner all info om folk.

Jeg har personlig ikke behov for å vite hva folk tjener.

Skrevet

Jeg har heller ikke behov for å finne ut hva folk tjener. Men jeg liker ikke at alle kan gå inn og søke på skattelista. Den burde ha blitt fjernet, spør du meg.

Skrevet

Jeg har lyst å kontakte dem og si at jeg ikke liker dette.. kan jeg be dem fjerne meg fra siden*????

Skrevet

Kan jeg be dem fjerne meg på siden deres????

Dette kan jo ikke være lovelig"! hva med personvern??

Skrevet

Men fødselsdato, inntekt, formue, skatt, adresse, telefonnummer ligger jo allerede på nettet. Hvis noen er intr. i å finne ut dette om deg er det null problem, selv om iam ikke finnes!

Skrevet

Ingenting om meg sto på den siden!

Skrevet

Siden registrerer automatisk alle personer som har telefon i eget navn og ikke skjult nummer. Jeg tror ikke det går ann å reservere seg, men du kan jo forsøke. Si ifra hvis det går. Da er det sikkert flere som følger etter.

Ellers går jeg ut fra at du forsvinner fra listen om du får hemmelig nummer, men det kan jo være litt ugreit i andre sammenhenger ,-)

Skrevet

Jeg sa de måtte fjerne informasjon om meg ellers ville jeg ta saken videre haha...

Bare til å prøve å sende dem email!

Skrevet

makan til mail jeg fikk tilbake

iam har mottatt mange spørsmål om tjenesten og har registrert at tjenesten har skapt stor debatt. Mange av spørsmålene har vært saklige og relevante. Vi skulle gjerne ha besvart alle disse direkte, men dette har ikke vært mulig, blant annet fordi enkelte har forsøkt å overbelaste oss. Vi håper at denne linken det som står skrevet nedenfor kan gi svar på de fleste spørsmålene.

Skrevet

13.36: si ifra når du får tilbake mld da. Si hva dem har skrevet?

Jeg tenker at denne nettsiden iam.no er som gulesider. Men her står det også litt mer.

Skrevet

Det du kan gjøre, er å gå og besøke dem. Står på siden hvor de holder til.

Skrevet

OPPFORDRER ALLE TIL Å TA KONTAKT MED DEM HER ER NR:

Så jeg oppfordrer alle til å ta kontakt med iam.no

endten skriftlig eller via telefon.

Få de til å fremlegge en oversikt over all informasjo de lagrer,

hvor de har informasjonen fra, hva den brukes til, hvem som har ansvar for behandlingen av informasjonen.

Og ikke minst hva slags sikkerhetstiltak de har for å forhindre at uvedkommende får tak i akkurat din informasjon.

Informasjon til selskapet:

I’m International AS

Wergelandsveien 27, 0167 OSLO

Telefon: 51216200

Mobil: 90978606

http://noodles.vgb.no/2009/09/23/personvernet-vagler/

Skrevet

Faen og. Nå har jeg logget meg inn for å kunne fjerne noen info av meg selv. For å gjøre det, måtte jeg godkjenne vilkårene deres. Så nå er det vel ikke håp for meg å be dem slette opplysninger om meg selv?

Skrevet

Ringte akkurat til dem og det var det noen som ba meg sende mail, jeg sa jeg hadde sendt mail og fikk beskjed om at jeg kunne ikke forvente meg svar nå, så nei det kunne ikke hun svare på , og jeg spurte om besøksadrese, kunne heller ikke svare på det. Hadde kun fått beskjed ved henvendelser på telelfonen be dem sende mail!

Fy faen her blir jeg provosert,

på mitt navn kommer det opp alle artikler jeg har vært i osv og mye informasjon om meg, ønsker å fjerne all informasjon om meg!

Skrevet

Eneste besøksadr. jeg fant er:

Wergelandsveien 27

0167 Oslo

Du kunne kanskje prøve der.

På iam.no legger de ut mer opplysninger om deg enn på skattelista og gulesider.

Skrevet

Kan jeg ta dette opp med en advokat? noen som vet?

Skrevet

Vet ikke. Men å legge ut aboslutt all opplysninger om deg på nett uten å høre med deg først, må jo være ulovlig?

Skrevet

Syns dere er helt hysteriske. All info ligger jo på nettet fra før!

Skrevet

Personverns loven sier noe helt annet.. :

§ 8. Vilkår for å behandle personopplysninger Personopplysninger (jf. § 2 nr. 1)

kan bare behandles dersom den registrerte har samtykket,

eller det er fastsatt i lov at det er adgang til slik behandling, eller behandlingen er nødvendig for

a) å oppfylle en avtale med den registerte, eller for å utføre gjøremål etter

den registrertes ønske før en slik avtale inngås,

B) at den behandlingsansvarlige skal kunne oppfylle en rettslig forpliktelse,

c) å vareta den registrertes vitale interesser,

d) å utføre en oppgave av allmenn interesse,

e) å utøve offentlig myndighet, eller

f) at den behandlingsansvarlige eller tredjepersoner som opplysningene utleveres til kan vareta en berettiget interesse,

og hensynet til den registrertes personvern ikke overstiger denne interessen.

Dette virker som en krenkelse av personer opplysninger da de ikke kontakter deg

for å få din godkjennelse før publikasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...