Gå til innhold

BSU! Hvor mye kan jeg spare?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye kan jeg spare på BSU hvert år?

Og kan jeg spare selvom jeg allerede har kjøpt hus? Den har alltid stått tom.

Når kan jeg evt ta ut pengene da liksom? Og må det dokumenteres på en eller annen måte?

Takk for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan spare inntil 20 000 kr i året, og får skattelette for det:-)

Kan gjøre det selv om du allerede har hus ja. Når vi søkte om lån til huskjøp sa banken at BSU pengene skulle stå urørte på kontoen, dette ble regnet som egenkapital som de anbefalte at vi ikke brukte med en gang. Litt rart men,..

En kollega av min mann brukte heller ikke BSU- en da han og konen kjøpte hus. De bygde seg garasje mange år senere, og betalte cash:-)

Skrevet

Jeg er ikke HI. Men kan man bruke pengene til innbo/hage og fek??

Skrevet

nei, mener at man kun kan bruke BSU-pengene på ekstraordinære nedbetalinger på lånet. Dersom man ikke bruker BSU'en når man oppretter lånet.

Og BSU må ha blitt opprettet før du kjøpte huset, ellers så kan du ikke bruke BSU pengene på det huset. Da må du faktisk kjøpe ny bolig. for å få brukt BSU'en.

Skrevet

Reglene på BSU:

Du kan spare i BSU til og med det året du fyller 33 år.

Det er en øvre grense på 20.000 kroner årlig. Totalt kan du spare 150.000 kroner i BSU til og med det året du fyller 33 år

.Du får 20 % i fradrag på skatten av det beløpet du har spart på BSU-kontoen inneværende kalenderår. Sparer du maksbeløpet på 20.000 kroner, får du 4.000 kroner igjen på skatten.

Pengene kan kun brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån. Du kan også kjøpe tomt og bolig innenfor eøs-oområdet. Hvis pengene brukes til noe annet, må samlet skattefordel du har hatt betales tilbake.

Skrevet

Hvordan er det å åpne BSU for barn? Jeg har lyst til å åpne en for lille spira når den kravler ut av magen.

Ser ut som om Anonym 15.20 kjenner godt til reglene. Kan du opplyse meg? Jeg er ikke HI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...