Gå til innhold

ang det med amming..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg venter min første og kan ingenting om amming så og si.. Er det sånn at man alltid må amme, kan man ikke gi flaske f eks når man er ute. Jeg er en veldig privat person og ser ikke for meg at jeg drar fram puppen i offentligheten, men at jeg da har med meg pumpet melk på flaske. Går ikke dette an da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det som passer for deg du! :-)

På mange steder, som kjøpesenter og sånn, så finnes det stellerom med ammekrok. Da min venninne ammet sin førstefødte så ammet hun kun inne på slike ammerom, jeg tror faktisk aldri jeg opplevde at hun ammet på kafé. Ikke at jeg har tenkt noe over det før flere år etter når det nå nærmer seg å bli aktuelt for meg selv :-)

Og så finnes det slike ammesjal som dekker babyen og puppen for fritt innsyn samtidig som du og babyen kan ha øyekontakt. Har ikke link til noen av de (kanskje noen andre har? Oppfordring her!) men synes det virker veldig lurt.

Og jeg ser også for meg at jeg kan trekke meg tilbake til et annet rom dersom jeg føler meg ukomfortabel...

Men altså, dette var bare noen alternativer for deg slik at om du ønsker så kan du amme relativt skjermet i flere situasjoner. Jeg har ingen anelse, men jeg tror at det skal gå helt greit å ha med pumpet morsmelk.

Skrevet

Joda, det går fint med pumpet melk på flaske også, men selv syntes jeg pumpung var skikkelig stress og noe herk. Dete r mye lettere å bare legge babyentil brystet, så ordner bayen alt selv. Og ingen trenger å se puppen, du bare har med deg et stort sjal som du legger over. Det går så fint atte.

Jeg syntes amming var både praktisk og ikke minst utrolig koselig. Det beste er å amme helt alene på et rom, bare du og babyen, men det er jo ikke alltid man kan det.

Lykke til!

Skrevet

Det går helt fint å gi flaske ute blant folk og amme ellers, ja. Men dersom planen er å amme mestedelen av tida, så sørg for at du har fått amminga skikkelig på plass(teknikk og rutiner) før du begynner med flaske, så det ikke plutselig går kluss i amminga.

Jeg er ikke veldig sånn "slenge-frem-puppen-hvor-som-helst-type", men har likevel klart meg fint uten å ta i bruk flaske, også på offentlig sted. Det er alltid en eller annen benk/krok et sted hvor man kan "gjemme" seg litt bort. Det er dessuten bra for barnet å ha litt ro rundt seg mens man ammer.

Man kan ikke noe om amming før man har fått barn og prøvd selv, så ikke rart du ikke vet noe. Det lærer du når barnet kommer:-) Lykke til, det går nok helt flott!

Skrevet

Så vidt jeg veit, bør du vente med flaske de første 6-8 ukene så du er helt sikker på at ungen har lært seg å drikke av puppen. (Smokk eller flaske i den perioden kan visstnok forstyrre suginga, ettersom det må brukes en annen " teknikk" på pupp i motsetning til flaske og smokk.)

Når amminga er godt etablert, er det bare fordeler med å pumpe en del. Da har du alltid et lager, i tilfelle du blir syke eller noe, og hyppig pumping kan sørge for mer melkeproduksjon om ungen ikke alltid tar alt.

Jeg har tenkt å pumpe en del selv, selv om jeg gjerne ammer offentlig. Men det vil jo være veldig kjekt om pappaen også kan gi mat av og til, eller barnevakter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...