Vimsetrollet Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Sønnen min har plutselig blitt helt hysterisk når jeg prøver å ta på han ullundertøy. "Det stikker, mamma, det stiiiikker!!!!" Jeg har prøvd å lure det på han uten at han la merke til det, men det er tydeligvis ikke tull, for han sier det stikker uansett. noen som har liknende erfaringer, og har noen tips å komme med? Han har aldri reagert på ull før - jeg synes det er så fælt å sende han i barnehagen med bomull innerst... Men som mamman min sa; det var jo det vi gjorde før det fantes ullundertøy...
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Har du prøvd det ulltøyet som er blandet med bomull?? Bruker det til jenta vår, det er bomull innerst og ull ytterst så det klør ikke. Syns det er helt genialt jeg altså. Selv om det er bomull innerst så har det de samme egenskapene som reint ulltøy.
Vimsetrollet Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2009 Hvilket merke er det? Mener jeg har vært borti noe sånt, men husker ikke hvilket merke det er, og hvor jeg kan få kjøpt det. Høres veldig lurt ut! Jeg greide å få på han en stilongs med 50% ull i, så da vil jeg kanskje tro det funker!!
Lovemelikeyoudo Skrevet 1. oktober 2009 #4 Skrevet 1. oktober 2009 tror ikke du skal bruke ull blandet med bomull pga ull og bomull har ulike egenskaper og ikke kan vaskes slik at begge deler blir rent. Men hva med blandingen ull og silke? det skal være veldig bra. Tror nøstebarn har det=)
Vimsetrollet Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #5 Skrevet 1. oktober 2009 Ja, jeg har tenkt på det med ull og silke... Håååper det kan funke. Huff, nå har jeg skapet fullt av ulltøy som ikke kan brukes, så det frister egentlig lite å kjøpe nytt...
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 1. oktober 2009 #6 Skrevet 1. oktober 2009 Tror det er JoHa det jenta vår har. Og det er ikke noe problem å vaske det så det blir reint! Vasker det på ullvask i maskina og det blir like fint. Nøstebarn har ull/silke-klær.
Nikki 75 Skrevet 1. oktober 2009 #7 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg takler heller ikke ullklær! Får helt spader, særlig av ting som sitter inntil kroppen. Så jeg skjønner godt sønnen din. Men prøv ull/silke-blanding, det funker for meg. De har på Sparkjøp.
Abracadabra Skrevet 1. oktober 2009 #8 Skrevet 1. oktober 2009 jeg har kjøpt bomull innerst/ull ytterst i dag på Cubus til min sønn på 2,5 - kjøpte i fjor også, og var litt skeptisk nettopp pga at jeg tenkte det kunne UMULIG være like bra som ull, men det gikk kjempebra! veldig deilige og varme klær, og myke og gode på huden. det er visst cubus sitt eget merke... jeg vet at devold også har sportsundertøy som er syntetisk inni og ull ytterst, det var jeg også veldig fornøyd med! (han klaget ikke på ull altså, men fikk eksem på lårene av det, og begge disse fungerte som bare det.) vet hva du mener om at det er irriterende å kjøpe nytt, men jeg fant ut at det var verdt det gitt... og jeg husker selv at når jeg var liten hadde jeg HELT hetta for alle hjemmestrikkede plagg f.eks., for jeg synes det klødde så fælt...så jeg har stor sympati for alle barn som klager på det samme! lykke til!
Vimsetrollet Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 1. oktober 2009 Takk for mange gode tips! Jeg synes ikke ullundertøyet klør, men stakkar sønnen min - jeg vet jo ikke hvordan det kjennes ut på hans kropp. (så selv om jeg og hormonenen mine har veldig lyst til å si "dette klør IKKE", har jeg ikke gjort det) Vi får prøve litt forskjellig da - og jeg tror det må være bedre med ull/bomullblandinger enn ikke noe ull i det hele tatt..!
Bea80 & Gullgutten Skrevet 1. oktober 2009 #10 Skrevet 1. oktober 2009 er det ikke sånn at merinoull ikke skal klø. også ubehandlet ull hvis du strikker selv;)
Tweak Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Helt siden jeg var på din sønns alder så har jeg syntes at ull klør noe hinsides fælt! Uansett type... For jeg HAR prøvd! Så jeg forstår gutten din godt jeg! :-) Så jeg nektet altså ull da jeg var liten, men jeg kan ikke huske at jeg frøs og var våt noe særlig likevel. Sørg for varmt og godt tøy, nok av klesskift og så går det sikkert helt fint! Selv om ull er best så kan det gå helt fint med alternativene også, slik at gutten ikke skal måtte plages i hverdagen. (grøsser ved tanken på hvordan ullklær klør når en har vært ute i kulda og så kommer inn og begynner å bli skikkelig varm igjen, ugh!) Jeg kommer til å kle mitt barn i ull, men om h*n reagerer på den slik som din sønn gjør, så kommer jeg ikke til å tvinge barnet til å gå i ull siden jeg vet hvor ekkelt det er :-)
mamman til to gutter Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Med en gang det er bomull innerst, så ødelegger det evnen ull har til å regulere varmen også hvis man blir for varm og svett, for bomull absorberer svetten og blir kald når man blir kald igjen selv. Ulla vil fortsatt varme, men man kan like gjerne ha på seg vanlig strømpebukse og genser i bomull og så ha ull som mellomlag. En mye billigere løsning hvis man skal ha bomull innerst. Alternativet er superundertøy. Jeg har en sønn med atopisk eksem som ikke kan bruke ull pga det og vi kommer til å bruke litt bomull og litt superundertøy i vinter og se om vi merker noen forskjell, så ser vi hva som er nødvendig å investere til neste sesesong.
Skravlemor26 Skrevet 1. oktober 2009 #13 Skrevet 1. oktober 2009 har du prøvd fra forskjellige merker, både janus og troll er helt supre. kan ofte brukes av de med atopisk eksem også. ellers har janus kommet med en ull/silke blanding nå. men for all del, ikke bruk bomull, selvom den har ull utenpå. det er det kaldeste materialet som finnes på vinteren. finnes mange syntetiske ting, fra bl a helly hansen, superundertøy. har det til meg selv, og det er kjempevarmt.
Gjest Skrevet 1. oktober 2009 #14 Skrevet 1. oktober 2009 jeg kan heller ikke bruke ullklær. klør og stikker noe helt vanvittig. så du skal ihvertfall ikke tvinge på han disse ullklærne når han synes det er ubehagelig. det blir for dumt. jeg bruker ikke ull på min gutt for han reagerer på samme måte som meg når han får det på seg. bomull er mer enn godt nok. vi ungene brukte da aldri ullundertøy, men vi var da varme og gode (og friske) likevel... synes dette ull-hysteriet er litt "feil" jeg da...
mitt hjerte ❤ mitt liv Skrevet 1. oktober 2009 #15 Skrevet 1. oktober 2009 Prøv ullundertøy fra stillongs, i serien som heter dobbel. Det er dobbelt lag der det ytterste er av merino ull, og det innerste laget er et slags superundertøy som er 100% kløfritt. Lover! Bruker det selv, og jeg har atopisk allergi!
Neverstill Skrevet 1. oktober 2009 #16 Skrevet 1. oktober 2009 uuuææææ... krise... verden går nok ikke under uten ull skjønner du... det er så mye butikker med så mye fint tøy så han skal nok ikke fryse i hjel
sofimone Skrevet 1. oktober 2009 #17 Skrevet 1. oktober 2009 klær med ull på utsiden og bomull på innsiden er nesten værre en vanlige bomullsklær. om ungen blir klam og svett, så suger bomulla til seg fuktigheten, og så sørger ulla for at det ikke blir fraktet videre vekk fra kroppen.. gå heller for de ullplaggene som har polyester o.l på innsiden. eller bare superundertøy. bomull er selvfølgelig ikke farlig, men vi må da også tenke på at aktivitetsnivået til barna er ganske høyt. og når det blir 15 - 20 minus ute, og de blir litt svette, for så å sitte rolig i sandkassa en stund, da blir de fort kalde! prøv selv å ta en joggetur i bommulsklær med bobledress utenpå, for så å sitte rolig i et kvarter etterpå...
♥Tullerusk♥ Skrevet 2. oktober 2009 #18 Skrevet 2. oktober 2009 Prøv Joha sine produkter som har 100% bomull inni og 100% ull uten på...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå