Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Og hun lurer på om det bare er til å ringe? Eller bør man møte opp på det lokale kontoret? Jeg vet ikke hele saken, men hun spurte meg om jeg visste hvordan de gikk frem? Jeg aner ingenting om det. Det gjør sikkert dere kloke damer her =) Hun har mange og sikre bevis i saken..
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Hun trenger nok bare å ringe, så setter NAV selv igang etterforskning. Din venninne trenger ikke gjøre mer enn å si hva hun vet. Hun trenger ikke bevise det. NAV er nok interessert uansett:)
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 Har du spurt venninnen din om hun har gitt vedkommende sjansen til å ordne opp selv først? Noen ganger er folk i vanskelige, desperate situasjoner, og ser ingen annen utvei enn å utnytte systemet. Synes det er fair å gi vedkommende en "advarsel" slik at de kan rydde opp i situasjonen på egenhånd, i stedet for å bli anmeldt. Men det er nå bare meg da, er ikke alle som evner å vise medfølelse ift andres situasjon. Nå vet jeg selvsagt ikke om denne personen er i en sånn desperat situasjon, eller om dette kun er bregnende utnyttelse av ufortjente goder.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #4 Skrevet 1. oktober 2009 Sånn som jeg har forstått det så er det ren svindel.. Alenemor som har vært samboer i snart 3 år, mottatt alt av stønader fra NAV og lånekassen som enslig. Hun har skrevet under på at de har ungene 50/50 men det står og på det papiret at det ikke skal opplyses at de har ungen 50/50.. Det var vel ikke det smarteste å gjøre? Da har jo Nav svart på hvitt at det er svindel når de ser det arket.. Hun har gitt hun muligheten til å ordne opp, det endte med at hun søkte om enda mer bidrag (for ja, faren har betalt bidrag selv om det er 50/50 de har) Dette er det jeg vet, men er visst enda mer... Hi
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #5 Skrevet 1. oktober 2009 OK, bare lurte:) Da høres det ut som om denne personen bør stoppes. Anonym 10.32
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #6 Skrevet 1. oktober 2009 Ja, jeg er enig med den =) Og med at de bør få en sjanse til å ordne opp.. Men det går jo ikke her..
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #7 Skrevet 1. oktober 2009 Gjelder de samme reglene for advarsel når det dreier seg om noen som stjeler fra kassa på jobb? Man kan jo godt være i en desperat situasjon. Det gir ikke rett til å svindle og bedra. Beklager, men jeg mangler faktisk ikke empati når jeg angir kriminelle!!
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #8 Skrevet 1. oktober 2009 Enig! Ingen bør få advarsel for å svindle. Man vet hva man gjør npr man sitter med papirene, NAV er ganske så klare på reglene. Har man dårlig råd, får man kjøpe brukt og lite, sånn er det.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #9 Skrevet 1. oktober 2009 Det jeg mener med at de bør få sjansen til å ordne opp er at de selv gir beskjed til Nav.. Det gir sikkert ingen formidlende sak, men da blir det kanskje lettere? Ikke vet jeg, har aldri vært i den situasjonen, og håper jeg ikke kommer i den heller.. Men når denne personen gjør som hun gjør tenker jeg at det ikke er håp for forbedringer...
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #10 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg "tystet" på noen til skatteetaten. Hun var IKKE i noen vanskelig situasjon og prøvde å lure til seg penger fra "alt og alle". Sendte en anonym mail. Har fått høre i etterkant at hun måtte tilbakebetale 70 000 som hun har fått i skattelette.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 Er jo snakk om ganske store summer tilsammen her og.. Det jeg synes er skummelt er fengsel da.. Altså, synd for barnet det er snakk om.. Blir det fengselsstraff uansett? (Så lenge summen er over det beløpet som er fastsatt?)
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg jobbber på Nav. Man kan ringe, men det er lettere for oss å få det skriftlig da det er en egen avdeling av Nav som etterforsker misbruk. Dersom vi får en telefon må vi skrive ned det som blir sagt og sende det til dem. Altså enklere om den som melder skriver det, da forsvinner ingen detaljer i mellomleddet som er det lokale Nav-kontoret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå