l.m.m Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg var på UL i forrige uke. Terminen ble satt til 11. feb, min egen er 30. januar. Jeg gikk inn på kalkulator på nettet og så at hvis UL-terminen stemmer skjedde unnfangelsen 10 dagen før jeg tok testen (og fikk positivt svar). Kan den stemme da? Jeg har alltid tidligere hatt menstruasjon som har vært helt etter "boka," så kan ikke forstå at jeg skulle hatt eggløsning så sent. Da jeg tok testen var mensen forsinket en del. Med datteren min ble UL-termin satt 11 dager etter min, og da kom hun to dager etter min egen termin.
mamman til to gutter Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 Jeg har lest at man kan ikke telle bakover fra en ultralydtermin, kun fremover. Alle har ikke helt like lange svangerskap, men fra ultralyden skal alle ha ca like lenge igjen, sånn i teorien. Jeg vet om flere som har blitt flyttet ca like mye på ordinærultralyd, noen har født ca til sin egen termin hver gang, andre har født ca på ultralydterminen hver gang og andre igjen har født første til sin egen termin og andre etter ultralydtermin, så det kan variere. Det som er veldig greit å huske på at er det er veldig få babyer som ikke kommer av seg selv når de bør. Det er kun noen veldig få som ikke kommer i tide og som gjør at mor blir satt i gang og ettersom første kom en stund før ultralydterminen, så er det lite sannsynlig at nr2 kommer så lenge etter terminen at det blir noe problem.
Singelmamma og banden Skrevet 2. oktober 2009 #3 Skrevet 2. oktober 2009 Jeg har erfart hver gang at UL har satt termin ca 2 uker etter menstermin, men det har alltid vært MIN termin som stemte da ungene ble født. Det har kostet meg et fødselsstipend fra lånekassen (med nr 1 fordi UL-termin satte meg så langt tilbake at jeg ikke lenger var innenfor grensa på noe), og jeg ble krevd for farsskapstest (m nr 2) fordi eks trodde jeg hadde hatt sex etter at det ble slutt mellom oss. Så jeg stoler ikke på UL-termin. Med yngste kunne det gått galt fordi ho ble liggende for lenge etter termin, legen som skrev oss ut sa jeg skulle vært satt i gang en uke før fødsel startet av seg selv :-S Morkakefunksjonen var da så dårlig at jeg i grunn ikke har lyst til å tenke på det.
l.m.m Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 2. oktober 2009 Det hørtes jo ikke særlig bra ut, noen av delene. Jeg fikk jenta mi to dager etter min termin, og da veide hun 3630 og var "ferdig." JM sa forrige gang at jeg ikke skulle gå to uker over UL-termin siden jeg var så sikker på min termin, og den var jo 11 dager tidligere. Jeg får ikke samme JM denne gangen, men håper den nye også ser at det ikke er forsvarlig å la meg gå to uker over UL-termin, hvis det mot formodning skulle bli et alternativ. Synes også det er trist å gå to uker tilbake i tid, med tanke på utvikling og alt det man følger med på. Men, men... jeg holder meg til min termin, og håper at den stemmer denne gangen også. =)
Gjest Skrevet 3. oktober 2009 #5 Skrevet 3. oktober 2009 Synst også detter er litt rart. min Termin er 26 mars, men på ultralyd fekk eg tre uker seinere. då må eg ha vert 2 uker når gravidtesten slo ut, er ikkje det litt tidleg?? trur eg holder meg til min egen termin eg og
*SmurfeMamma* Skrevet 3. oktober 2009 #6 Skrevet 3. oktober 2009 oi, så rart.... jeg hadde menstermin 29.januar og fikk UL termin 11. februar.. så ganske likt som deg.... blir veldig spennende å se når den lille gutten kommer:)
Frk Marge Skrevet 3. oktober 2009 #7 Skrevet 3. oktober 2009 jeg ble satt frem hele 3 uker med førstemann og det oldt på å gå helt galt! håper ikke det fremdeles er sånn at det er ultralydterminen som er "det eneste riktige" legene går etter? for i mitt tilfelle døde vi nesten begge to...
vero:o) Skrevet 3. oktober 2009 #8 Skrevet 3. oktober 2009 oi dette her hørtes jo ikke bra ut i det hele tatt...trodde det var ul termin man kunne stole på jeg... jeg er ikke sikker på mens terminen min heller.-....
FrkBomst&Frø Skrevet 3. oktober 2009 #9 Skrevet 3. oktober 2009 Uansett termin er det normalt å føde med to ukers margin begge veier. UL termin ser på utviklingen til fosteret og anslår etter dette. Hvis man da bare regner fremover, tar vel ikke UL terminen hensyn til din personlige sykluslengde? Jeg har ca 32 dagers syklus, så må nok regne med å gå litt over den mensterminen som regnes ut på BIM, som de fleste går den etter en 28 dagers syklus. Vi er jo individuelle, så det skal jo være litt forskjell... Noen bebiser trenger vel litt mer tid enn andre da, som kanskje er utålmodige... Gleder meg uansett til UL mot slutten av mnd. Og jeg virkelig grugleder meg til termin...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå