*Ønskergjerne* Skrevet 1. oktober 2009 #1 Skrevet 1. oktober 2009 er innmari forkjølet - hoster å nyser på 3dje dagen nå... jævla vondt i halsen nå - så får ikkesove. har prøvd siden kl22. sto opp nå... jobb om 3,5 time - 10 timers dag :/ hjelp. !!!!!!!!!! kjerringråd ?
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #2 Skrevet 1. oktober 2009 (Har ikke så mange kjerringråd selv, men kopierte dette fra kjerringrad.com, så håper noe av dette hjelper! God bedring:) ) Forkjølelse - kjerringråd Har du blitt forkjølet og har lyst til å bli kvitt forkjølelsen? Salt virker bakteriehemmende, og saltvann egner seg derfor godt til gurgling ved sår hals og til neseskylling ved forkjølelse. Flere mener at havsalt er best å bruke. Kok opp vann og tilsett salt (1 spiseskje salt på 1 liter vann). Drypp saltvann i nesen, eller kjøp et såkalt "nesehorn" på apotek, som gjør det enkelt å foreta neseskyllinger. Kåre K skrev 2008-01-22: Koke rødvin og drikke det opp, hoster ikke en eneste gang etter det. Sahara skrev 2008-02-07: Hvis du er blitt forkjølet, så må du passe på å ikke fryse. Ha på deg godt med klær og et ullsjal surret rundt halsen. Ta Omega-3 uten vitaminer for å bekjempe virusformeringen og feber. F.eks. 4 - 8 stk 500mg kapsler hver 4. time. Prøv deg fram til du er frisk. Allerede 10 - 30 minutter etter inntak vil du merke bedring. Men du må fortsette behandlingen i 1 dag eller lengre, helt til du blir frisk. Hvis du ikke har Omega-3, så ta 2 spiseskjeer tran (for dagen) eller spis 1 boks sardiner eller annen fet fisk. Håvard skrev 2008-03-17: "F.eks. 4 - 8 stk 500mg kapsler hver 4. time." Siterer baksiden på Omega-3: "...det bør ikke inntas mer enn anbefalt dagdose". Anbefalt dagdose er 1-4 kapsler à 500g. Jeg er ingen ekspert, men tviler på at overdrevent bruk vil ha bra effekt. Elise skrev 2008-08-10: Drikk sure ting, f.eks te med sitron i. Bakterier liker seg ikke i sure omgivelser. Victoria skrev 2008-08-20: Jeg er forkjølt, jeg hoster, men det kommer ingenting opp, og når jeg hoster er det vondt i brystet. Hjelp, dette er ekstremt vondt. Kan noen hjelpe meg? Dr. S skrev 2008-09-05: C-vitaminer annenhver time er bevist effektivt ved forkjølelse og kan korte ned tiden opptil 10%, grunnen er den lille forandringen av pH i blodet som virus og bakterier ikke liker. Kjersti19 skrev 2008-11-03: Jeg får ikke sove. Nesa renner i ett og samme med øynene. Og sove er ikke lett da. Nesesprayen gjør så det ikke er tett i alle fall. Og nyser det gjør jeg hele tiden, men da er det ikke snakk om 3 til 4 ganger men opp til 10 til 15. veldig slitsomt. Noen hjelpende råd til meg? Nesespray skrev 2008-11-04: Nesespray kan gjøre slimhinnene veldig ømme/såre, noe som igjen fører til at man nyser mer enn vanlig. Jeg har funnet ut at det er best å ikke overdrive bruken av nesespray. Jeg bruker det ikke på dagtid, men tar ett spray i hvert nesebor før jeg legger meg slik at det åpnes så mye at jeg får sove. Hvis jeg har brukt for mye nesespray renner nesa hele tida og jeg må nyse ustanselig. Det beste er nok måtehold hvis man skal komme seg gjennom forkjølelsen. rune skrev 2008-12-16: 2 paracett (voksen dosering) først på dagen etter en god frokost bestående av grovt brød og frukt. C-vitamin, mye vann, og varm te. Ikke overdriv bruk av medikamenter, kroppen blir frisk av seg selv, men det skader ikke å hjelpe den litt. Anton K. skrev 2009-04-27: Jenter, er det ingen av dere har hørt om ingefær? Ja, det er en ting som vokser under jorda. De ser ikke noe fine ut heller, men kan vedde på at det funker. 1. Skrell ingefæren med potetskrelleren. Skjær opp et par tynne skiver og legg en på tungen. 2: Skjær opp ingefæren i små små firekanter, kok opp vann og lag ingefær te (tilsett lit sitron). Det smaker godt med honning og sitron. Hvitløk hjelper, jeg har prøvd selv. Spis et helt hvitløkshode og dagen etter er det bra. Men te og honning er jo klasikeren da. Archana skrev 2009-05-10: Fribol urtedrops for sår hals, kjøpt på apotek. Koster ca 30 kr for en boks. Oppdaget de for 3 år siden, kan ikke leve uten de nå når jeg blir forkjølet!! Katrine skrev 2009-05-27: Grønn te og honning hjelper . Linda skrev 2009-06-24: Ja, Fribol urtedrops er kjempegode for halsen. Jeg er hekta.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #3 Skrevet 1. oktober 2009 Nysing: Anonym skrev 2007-03-22: Visst eg må nyse og det ikkje passer seg, presser eg inn overleppa med handa og presser opp mot nesa, det funker kver gang! Utrolig nok... Crazy Clomp skrev 2007-05-10: Hvis jeg må nyse biter jeg alltid ytterst på tommelen. Funker hver gang. Bernt skrev 2007-11-06: Det funker å se mot et elektrisk lys. Marianne skrev 2008-02-23: Nei, dersom du ser mot lys (elektrisk eller naturlig) stimuleres du til å nyse, ikke til å forhindre at du nyser.. Men husk at det å nyse er sunt, og at det er en av kroppens måter å få ut uønskede bakterier og skitt som samler seg opp i luftveiene. skrev 2008-04-12: Når jeg må nyse i en lite passende situasjon presser jeg tungen opp mot ganen eller holder meg for nesen. Begge disse måtene funker fint. Ole P skrev 2008-10-01: Jeg vil komme med et mot-tips: Snyt aldri deg selv for et nys! Slipp deg løs og nyt den befriende følelsen av et godt nys. For å fremkalle nys fungerer det å kile seg selv med f.eks en fjær, eller å småklype seg øverst på overleppen, nær neseborene.
*Ønskergjerne* Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. oktober 2009 oh - d var mye forskjellig ja... plager meg mindre å nyse - nå er d halsen som har snørt seg sammen , vanskelig å svelge... går på pencilin for bihulebetennelse... HI
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #5 Skrevet 1. oktober 2009 Uff, det hørtes ikke noe deilig ut! Prøv å drikk litt saltvann (som du lager selv), har hørt det hjelper litt mot sår og vond hals. Ellers er det vel ikke så mye annet jeg kommer på, enn halspastiller...
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #6 Skrevet 1. oktober 2009 prøvde d tidligere i kveld m saltvann... men nå oppdaget jeg at jeg er hovnet opp rundt halsen å ??????? hva skjer ???????
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2009 #8 Skrevet 1. oktober 2009 Det er vanlig at det hovner opp ved forkjølelse, på grunn virus eller bakterier irriterer slimhinnene i halsen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå