Gå til innhold

Har jeg krav på uniform på jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært ansatt i 6mnd nå i et vikariat. Nå har jeg fått et nytt vikariat- på 16mnd. Har jeg ikke krav på uniform da? Det er en jobb hvor alle har uniform, og det stilles krav til at man må være formelt kledd (pen i tøyet, dressbukse, skjorte osv). Jeg bruker jo masse penger på klær.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det mener jeg så absolutt, men er det privat eller offentlig bedrift?

I det offentlige så skal man få uniform, eller låne uniform om man er vikar. Det gjør vi ihvertfall i mitt yrke.

Hvis du ikke får dekket uniform av arbeidsgiver, så kan du skrive det av på skatten, men vet ikke hvor mye man får igjen for det, kontra hvis du får det dekket.

Skrevet

Hva slags jobb er det snakk om, da? Må du ha en bestemt uniform, så må vel bedriften sørge for å låne ut en. Det er mange jobber der det stilles formeller/uformelle krav til bekledning, slik som f.eks. min kontorjobb. Man får ikke dekker vanlige, pene klær.

Skrevet

Hvis det bare er snakk om pene, formelle klær så er det egentlig ikke en uniform, men en type kleskode man skal følge, og det er ikke noe krav om at arbeidsgiver skal dekke det. Kan skrives av på skatten.

Er det snakk om uniform, som politi, vekter, fengselsbetjent, toller etc, så skal du få lånt gratis i det minste.

Er det snakk om servitøryrket, så må du punge ut selv hvis det er snakk om at dere må ha svart bukse, hvit bluse, sorte sko etc. Du har ihvertfall ikke krav på å få det dekket, om det ikke står spesifikt i kontrakten.

Skrevet

Kleskodeks og uniformering er IKKE det samme.

Hvis andre ansatte får tilskudd til klær, bør du også få det, men det er meget uvanlig å ha slike tilskudd.

Skrevet

det er en jobb i en bank.

Alle går med uniform (bukse, skorte og dressjakke). Jeg fikk beskjed da jeg begynte om at jeg måtte kjøpe meg et par sorte dressbukser og noen hvite skjorter, siden jeg bare var vikar fikk jeg ikke uniform.

Skrevet

Hvis du jobber i en bank har du ikke krav på å få dekket dine utgifter til klær. Det finnes jo tross alt ingen uniform, og selv om banken kanskje bruker en bestemt butikk, så er du vikar og får dermed ikke dekket noe fra arbeidsplassen.

Likevel, fortsett å smile stort og gjøre jobben bra.

Her lukter det en fast jobb.

Forresten... så at det var en person som skrev at det ikke blir dekket uniform innenfor servitøryrket. Dette er da feil.

Servitører får to skift pluss en sum til å bruke på sko.

De får til og med dekket vask av disse klærne hvis bedriften ikke vasker de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...