Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Hva hadde du/ dere gjort om ett av barna deres vant masse penger? Hva med de andre barna? Tenker nå først og fremst på barn som er så store at de skjønner om de vinner penger. ( feks. 8 år gammelt barn som får flaxlodd av mormor)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Kommer ann på hva du mener med masse penger.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Da setter jeg det inn på barnet sin konto og lar det stå der til det en myndig.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Men hva med de andre barna?? Skal det ene barnet kunne kjøpe seg møbler, bil osv. når det blir 18 og ikke de andre? Blir jo ikke rettferdig det? HI
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #5 Skrevet 30. september 2009 Jo, det er rettferdig. Det var vinnerlodd og flaks. Sånn er livet. Søsteren min er mye rikere enn meg pga flaks. Jeg kan ikke si jeg er sur på henne for det.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #6 Skrevet 30. september 2009 Å vinne er flaks. Flaks er ikke rettferdig. Det er ikke rettferdig at noen kommer til å vinne i lotto til helgen, selv om det er mange av oss som har spillt, men det er jo denne personens flaks! Når det er sagt så synes jeg virkelig ikke noe om at barn får spille (og skrape) noe som kan gi dem penger. Det er faktiks en grunn til at det er en nedre grense når det kommer til pengespill i Norge.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #7 Skrevet 30. september 2009 Hvis min sønn på 8 år hadde vunnet 250.000,- på et flaxlodd han fikk av mormor hadde han antagelig fått kjøpe seg noe han ønsket seg veldig også måtte resten inn på konto til senere. Ikke noe urettferdig i det, regner med søsknene også får flaxlodd av og til, noen vinner og noen vinner ikke, sånn er livet.
It's all about me Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Jeg tror at hvis noen hadde kommet med Flaxlodd og gitt et til hvert av barna mine hadde jeg, før de fikk skrape, sakt at vinner en deler de alle premien. Dette er barn og at en skal tilfeldigvis få det store vinnerloddet og de andre ikke er ikke lett for dem å skjønne. Å vinne og gjøre som de vil etterpå kan de gjøre når de selv er eldre og kjøper lodd. Synes ikke dette er det rette tilfelle å lære dem at noen har flaks, andre ikke og verden behandler alle forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Hvis det var snakk om mange hundre tusen, så hadde jeg satt inn alle pengene, og forklart til ungen min at rentene tilfalt søsknene. Det tror jeg faktisk ville vært en rettferdig løsning.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #10 Skrevet 30. september 2009 Jeg hadde delt pengene på alle barna, satt dem inn på en konto eller investert også hadde jeg delt dem når de fylte 18... eller 20... Hva de gjør når de blir over 18 får være dems sak om dem vinner penger igjen...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #11 Skrevet 30. september 2009 Nå har jeg aldri opplevd at noen har kommet med flaxlodd til ungene, men jeg regner med at om en hadde fått hadde alle fått. Tror jeg hadde sagt at uansett hvem som vinner måtte de dele premien, ingen av ungene her hadde reagert på det, de er flinke til å dele med hverandre.. En leksjon om flaks kunne vi tatt senere en gang.
Mom2Two Skrevet 30. september 2009 #12 Skrevet 30. september 2009 Overformynderiet kommer jo inn på et punkt da;-) Jeg tenker ellers som Frokostquiz, ville sagt at vinner èn, så deler alle.
Gjest Skrevet 30. september 2009 #13 Skrevet 30. september 2009 Da hadde jeg tatt alt selv og dratt min kos! Neida, her hadde ungene pent måttet dele vinnersummen i et slikt tilfelle. Det skal ikke gjøres forskjell på dem, selv om bare ett av to lodd var vinnerlodd... Og en stor pengepremie ville gitt dem veldig forskjellige forutsetninger når de blir eldre, det ønsker jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #14 Skrevet 30. september 2009 Den ene sønnen min fant engang ei lommebok med mange tusen kroner i. Han var sammen med mormora si når han fant denne pengeboka på et toalett, og sammen gikk de til politistasjonen med "funnet". Finnerlønn er som kjent 10%, og gutten endte opp flere hundre kroner rikere. Sammen satte vi oss ned for å finne ut hva han ville gjøre med disse pengene, og han fant ut at han ville spandere på seg selv og storebroren hvert sitt ratt-akebrett. Selv om de "bare" er barn, har de krav på å bli hørt, og få lov til å til en viss grad bestemme over sine egne penger. Iallefall når det ikke er snakk om hundretusener av kroner. Dette er mange år siden, men jeg kom på dette nå, og ville dele den med dere.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #15 Skrevet 30. september 2009 Er det ikke sånn at i det engene kommer på barnets konto, så er de ute av foreldrenes hender uansett da? Avhengig av sum da. Selvsagt fint om de deler, men har småen vært på bytur med mormor alene, og fått flaxlodd, så kan jeg ikke tvinge han til å dele de pengene med søsteren. Ikke omvendt heller.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #16 Skrevet 30. september 2009 I min familie har vi alltid hatt en regel om at hvis en av barna vinner mer enn 1000 kr i flaxlodd eller andre pengespill som vi har fått, så skal vi dele det oss søsken imellom. Synes det er ganske fair. Jeg skal ha samme regel på mine barn, og pengene skal settes inn på en sparekonto som barna kan benytte seg av den dagen de fyller 18 år. Det kommer selvsagt an på vinnersummen også. Er det snakk om under 10000 f.eks, så kan det hende at vi kjøper noe barnet/barna har hatt lyst på lenge, for eksempel en sykkel. Er det snakk om flere titusenvis eller hundretusenvis av kroner, så går det meste på sparekonto selvsagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå