MamaLady Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Jeg jobber 40% og var syk en dag jeg var satt opp til å jobbe. Så derfor fikk jeg beskjed om at jeg må innhente en 100% sykemelding for den dagen av legen. Arbeidsgiver mener det ikke er lov å jobbe en annen dag samme uke for å innhente de timene-. Håper noen kan hjelpe meg med om dette stemmer eller ikke.
Gladjenta :) Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Hei du Kan ikke så mye om regelverket, men fikk faktisk akkurat beskjed om det samme på jobb.. Om man er delvis sykemeldt, må man få 100% sykemelding om man er borte en hel dag. Hun som gjorde det hos oss måtte faktisk bruke en feriedag den dagen..ettersom hun ikke visste det, og legene har vel ikke lov å etter-sykemelde. Så reglene kjenner jeg ikke til, men at det praktiseres sånn stemmer nok...
MamaLady Skrevet 30. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 30. september 2009 Takk for raskt svar:) Jeg syns dette virker veldig merkelig hvis bedriften i tillegg er underlagt IA...
FrkBomst&Frø Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Egenmelding??? Du har bra mange dager du kan egenmelde deg i en 12mnd periode, sjekk ut det. Egenmeldingen gjelder jo uansett om du jobbre 20% eller 100%, fast eller ekstra. Eller så går det kanskje an å søke permisjon for den dagen...? Hvordan yrke jobber du i?
MamaLady Skrevet 30. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. september 2009 Jeg ordla meg veldig feil... jeg mener jeg er 60% sykemeldt. Jeg jobber inne sterilproduksjon av medisiner...
smilet72 Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Så lenge du er er sykemeldt så kan du ikke bruke egenmelding. Hvis ikke arbeidsgiver gir deg lov til å jobbe inn den dagen så må du nok hente inn 100 % sykemelding. Fleste legene tilbakedaterer sykemelding så lenge du er sykemeldt fra før for da vet de hvorfor du er borte fra jobben. Ta kontakt med legekontoret og hør om de vil gjøre det. Loven sier ingenting om du kan jobbe inn dagen, men arbeidsgiver har kanskje satt inn vikar de dagene du er sykemeldt og bruker de pengene som du skulle hatt i lønn til denne arbeidstakeren.
MamaLady Skrevet 30. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 30. september 2009 Så det kan være min arbeidsgiver som er vrang og ikke gir meg lov til å arb inn dagen da? Ja det overrasker meg ikke. Men jeg blir litt irritert når det ikke finnes i noen regelverk, og at arbgiver bare kan styre på egenhånd.
smilet72 Skrevet 30. september 2009 #10 Skrevet 30. september 2009 Dere har kanskje gjort en avtale på hvilken dager du skal jobbe. Det er samme måte om man er deltidsarbeider. Er ikke ofte man får jobbe inn dagen man er borte hvis man ikke har gjort avtale om dette på forhånd. Men det er nok opp til arbeidsgiver hvordan de vil gjøre dette.
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 1. oktober 2009 #11 Skrevet 1. oktober 2009 du kan ikke jobbe inn en dag samtidig som du er 60% sykemeldt, for da bryter du sykemeldingen du allerede har. Man skal ikke jobbe over den prosentsatsen du er satt i som arbeidsfør i, for da kan de beregne at du kanskje ikke trenger såpass høy sykemelding... Arbeidsgiver gjør nok rett, og leger har lov til å tilbakeskrive sykemeldinger.
smilet72 Skrevet 1. oktober 2009 #12 Skrevet 1. oktober 2009 Leger har ikke lov til å tilbakedatere sykemelding hvis du ikke har vært i kontakt med de når man ble syk, men i dette tilfelle så har jo man sykemeldt fra før av. Regelverket er klart på dette området og arbeidsgiver kan nekte å gi lønn hvis ikke det kommer frem på sykemeldingen at man har hatt kontakt med legen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå