Gå til innhold

Hvor mange ord sier barna dine, og hvor gamle er de?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt som snart er 1 1/2 år. Han sier veldig mye vi ikke skjønner og bli mere og mere frustrert over at vi ser ut som et spm tegn når han forklarer og forklarer :) Men de ordene vi skjønner er : Hei,hade,pappa,mamma,tante,pus,mjau,vov vov,der,bade,lampe,ballong,sitte,tog,tut tut, ja,nei,bæsj,æsj,..og sikkert noe jeg ikke husker i farta. Men det er de ordene han bruker mest:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei tulle på 1,5 år... hun har begynt med to og tre stavelse ord.

Hun sier også ordene tydelig og gjør seg veldig forstått.

Hun har et stort ordforråd, så antall ord hun kan har jeg ikke tellinga på.

nå er jeg alene med henne og ikke så mange andre å snakke med, og vi hører mye på musikk og leser bøker så jeg vet ikke om det er grunnen til at hun snakker så bra.

Hun var vel rundt 7-8 mnd når de første ordene kom :)

 

*fornøyd av pratedukka mi, selv om hun helt sikkert en vakker dag snakker høl i huet på meg..hi hi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppå på 17mnd imårå seie lite forståelig,men bable det gjør hun.

Seie: Mamma,Pappa,Der... Seie bæ til sau og vov vov til hund..

Men merker hun har begynt å herme mer i det siste.

Men nå har hun og akkurat begynt å gå,nesten løper ,

så da har det vært fokus på det tenker jeg.

Vet de som regel bruker tid på enten motorisk eller språk.

Men det kommer når det kommer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår babbler for det meste, men han kan si mamma, pappa, nam og hade som er forståelige ord;) Han fylte 1 år for ei god uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det svaret der, millie +bebi var frekt. Forstår ikke hvorfor noen MÅ tro at folk lyver når de forteller om barna sine. Misunnelig, eller? Min baby sa Pus ("Pss") da hun var 7-8 mnd, og vi var flere som hørte det og skjønte at hun brukte det bevisst. Så ja- jeg tror at en på 7 mnd kan si et par-tre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 mnd, sier kanskje mellom 20-30 ord.. Vet ikke helt. Mulig det er flere. Teller plutselig til 10 da, det synes jeg er sykt!! Begynte å herme etter, og plutselig gjorde hun det på eget initiativ!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten vår som blir to i desember har vel ca 200 ord og små sammensatte setninger.

Han teller og kan fargene (men han holder fortsatt en knapp på grønn;))

Han lærer nye ord hver dag, så det er nesten vanskelig å henge med:)

Ifølge bh ligger han litt forran sine jevngamle.

Men han er en ekstremt sosial gutt som stikker nesa si i det meste,så hvet ikke om det er derfor han plukker opp så mye?..

 

Stod i ett f&b her forleden om akkurat dette.

Og det er ett enormt spenn på når de begynner og snakke, men de fleste var jevne når de kom til tre års alderen:)

(mener jeg å huske:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kansje litt uklar på en ting, han ligger litt forran sine jevngamle i sin egen barnehage,,..

Kan jo ikke si han ligger forran generellt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet mitt er 15 mnd og sier mamma, pappa, bæ, vovv-vovv, mø, iiiii, gakk-gakk, dokka, hade. Det er en jente, men nicket mitt er gammelt. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, min sønn er 15 månder å sier ikkeså mye. Ret rundt 1 års dagen begynte han å si; mamma, hadet, se, det og voff. Å han holder seg forsatt til de ordene... men bruker de til masse! Alle dyr er voff, voff. Alt som skal avsluttes er hadet ( om er ferdig å spise, vil ut eller skal gå hjem) se, om alt han vil vi skal se ller nårhan gjør noe eller viser oss noe å han vil ha oppmerksomhet. Det, når han vil ha det enten for å spise eller leke.

 

Så, han kan ikke mange ord men, kommer ett stykke med de han kan ; )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi sa faktisk også sine første ord da hun var rundt sju-åtte måneder. Ser det er flere over her som hevder det. Jenta mi har et lite kosedyr (ChocoCat), og når hun så den sa hun "Ka ka". De sller fleste har vel kun enstavelsesord på den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! jeg har en jente på snart 15 mndr har ikke telt hvor mange ord hun kan men kan jo skrive ned her det jeg husker..:

Mamma, pappa, ball, takk-takk, nei, ja , mere, gris, katt, hest ,hatt, mommo (mormor), mat, bok, bil, baghaje ( Barnehagen), , is, pølse, se, hade, hei, lys, bade, maria, fiffi (fiffi og blomsterbarna), sko, æsj, bær, bæsj, mus, ball, bamse, bø, aiaiai..

 

er sikkert noe jeg har glemt... men dette er ivertfall ord hun bruker bevisst nå til riktige situasjoner! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 22 mnd sier vel rundt 500 ca.. setter sammen setninger på 4 - 5 ord.. Hun ligger langt foran alle på samme alder i barnehagen språkmessig, men hun har alltid vært veldig interessert i bøker, og hadde 50 ord allerede da hun var 12 mnd. Økte ikke så veldig i ordforrådet fra hun var 12 - 15 mnd men etter hun ble 15 mnd gikk det så sykt fort. Fra å kunne ca 100 ord da så har det jo gått veldig fort hit.

 

Litt slitsomt egentlig da, når barna gjør seg så forstått så tidlig så blir det en del kamper om morgenen om hva man skal ha på seg og ikke osv ;)

Men igjen så ligger hun litt bak en del av de på sin alder på det grov motoriske, hun klatrer og sklir og løper og alt det, men klarer ikke hoppe enda og løper ikke super fort.

Barn er forskjellige og utvikler seg forskjellig, sånn er det jo bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

signerer lykkelee!

fikk jo selv litt pepper helt øverst i tråden. Siden den gang har ordforrådet ekspoldert og det kommer meningsbærende setninger (2-3 ord). Har også klart nøkkelen med flerstavelselsord. (negleklipper f.eks.)

 

Er litt forsiktig fysisk, men har i det siste begynt å klatre (hjelp!). Slapp seg før ettårsdagen og finmotorikken har vært på plass siden ca 7-8 mnd (pinsettgrep heter det visst).

 

Er 19 mnd nå.

 

Vi som har barn i samme alder må jo kunne få lov til å skryte litt ett eller annet sted. Prøver å unngå det ellers, for det blir jo litt dumt synes jeg, særlig med tanke på barn som er litt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutt 12 mnd sier

 

mamma

pappa

dæh (der)

brrrr (brum brum til alt på hjul)

meh (mer)

neh (ned)

mæh (mett)

vahh (vann)

uuuuhh (ut)

mjau

nam nam

bannam (banan)

bah (bade)

også lager han en herlig elefantlyd:)

 

Det var det jeg kom på i farta, er vel noen til og. Mye ehhh og ahhh her altså, men mor forstår vettu;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da kan jeg trekke ned gjennomsnittet for alle superbabyene her! ;-)

 

Min lille, vakre gutt er 17 mnd og sier omtrent ikke et eneste forståelig ord! Han skravler som en foss på babyspråket sitt, og med god fantasi og ørene på stilk kan jeg skimte mamma, pappa, namnam og neinei mens han sitter i kroken og leker så fint for seg selv.

 

Tok det opp på 15 mnds kontrollen, og da sa helsesøster at det viktigste var ikke om det kunne snakke, men om de forsto hva vi sa til dem. Og det gjør han helt klart; når jeg sier at vi skal ta på jakka så kommer han med den ene armen klar til kle på seg eller hvis jeg spør om vi skal rydde ("putte oppi") så putter han leken sin oppi boksen eller kurven. Så jeg er ikke bekymret over at han ikke prater enda, det kommer med tiden! Og i mellomtiden syns jeg han er forferdelig sjarmerende når han kikker opp på meg, smiler og sier amamamalalaladaaaaa! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille blå er litt over året (ble ett 14.okt), og han sier ca 8 ord:

*mammam,

*bappa,

*nammnamm,

*dæh (der),

*dæiii (den) Verdnes søsteste uttalelse!!,

*ei (hei),

*vov-vov

og

*hæ!

..dette var hvertfall de jeg kom på =)) Ellers babbler han i ett sett! Så utrolig nydelig å høre på! hehe. Rett og slett deilig å høre hans vakre "baby-stemme" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom på at han er jo så søt når han rister på hodet og sier

næinæinæinæi :P (nei, nei, nei, nei) hehe.. Også peker han forresten når han sier dæh (der) eller dæiii (den) ;):D *herlige gutten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen er 13mnd og seier vel i grunn kun "mamma" og "nam" (oftast uttalt mam/man). Nam blir brukt både når han likar maten og når han vil ha mat.

Men han forstå masse (eks: "et fint/skikkeleg!" så sluttar han å tulle med maten).

Av og til seier han pah-pah med ei slags kviskrande stemme(pappa).

 

Og så er han veldig til å seie "aahhhh!" når han har drukke noko.

Og "brrr,brrr" når det køyrer høglytte bilar eller mopedar forbi.

 

Det kjeme vel snart ein del ord vil eg tru...han må berre bli sikker nok på dei først er min teori;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt er 12,5 mnd, og sier ingen forståelige ord enda. Pappaen mener han sier mamma og pappa, men jeg tror egentlig det bare er mamaamamamama og papapapapa, uten at han egentlig mener noe spesielt med det, i den tilsynelatende uendelige strømmen av babling. :)

 

Han skjønner endel ord og setninger, sikkert mer enn det vi innser at han gjør. Siden han ikke snakker tilbake, er det ikke alltid like lett å vite hva han egentlig forstår. Han forstår mange ord som er relatert til mat (yoghurt, deilig, brødskive, nam-nam etc), og "lese bok" skjønner han definitivt! Han har aldri vært tidlig ute med noe så langt i utviklingen, så språket kommer sikkert på et helt gjennomsnittlig tidspunkt, det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisa er ett år gammel nå, og sier mamma, pappa, brrruda (brum brum = bil), der, pip pip (fugl) og ba = ballong/ ball. Men hun forstår mange ord, og kan peke på alt mulig rart inne i huset (vi spør f.eks hvor er kjøleskapet, også peker hun på kjøleskapet, eller så sier jeg "kan du hente tøffelen din?" f.eks og så kikker hun seg rundt i rommet før hun krabber bort til tøflene og henter dem). Så det passive ordforrådet er hittil mye større enn det aktive=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisa er ett år gammel nå, og sier mamma, pappa, brrruda (brum brum = bil), der, pip pip (fugl) og ba = ballong/ ball. Men hun forstår mange ord, og kan peke på alt mulig rart inne i huset (vi spør f.eks hvor er kjøleskapet, også peker hun på kjøleskapet, eller så sier jeg "kan du hente tøffelen din?" f.eks og så kikker hun seg rundt i rommet før hun krabber bort til tøflene og henter dem). Så det passive ordforrådet er hittil mye større enn det aktive=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...