Gå til innhold

Kan jeg ta 4 paracet på engang????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så flyskrekk og skal fly i morgen tidlig, en time. Vil det være beroligende å ta 4 paracet, eller har dere noen andre råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er du seriøs? lol

Ta deg heller en drink eller 10.

Skrevet

Jeg er seriøs ja, vet ikke hvor jeg skal få en drink fra kl halv 8 om morningen!

Skrevet

Paracet har overhodet ingen beroligende effekt, og hvis du tar 2 gram på en gang, kan du være uheldig hvis du har en lever som ikke tåler så mye. Paracet er veldig toksisk for leveren.

Har du reell flyskrekk, bør du snakke med legen din og få en lav dose beroligende preparat (Vival, Sobril, Stesolid), slik at du er rolig men oppegående til turen. Nå er du litt sent ute for denne gang, men du kan kanskje huske det til neste gang.

Skrevet

hjemme....eller på flyplassen før du går gjennom sikkerhetskontrollen, ta med lommelerke :)

Skrevet

16:32 igjen:

Du kan evt høre med legevakten om de er forståelsesfulle nok til å gi den en tablett, hvis du sier at dette er en reise som kom brått på nå...

Skrevet

I all verden... snakk om skremselspropaganda da... Skal mye til for å få leverskader av paracet, og om hun har dårlig lever så vet hun sikkert om det på forhånd.

Men paracet har ingen beroligende effekt, di er kun for å dempe fysisk smerte.

Skrevet

Ja vel, og du har gitt mange antidot mot paracetamolforgiftning, har du?

Det skal ikke nødvendigvis så mye til nei, noe mange smertelig har fått erfare! Hvis det er snakk om en tynn dame som gjerne har en infeksjon i kroppen, kan hun råke ille ut selv med bare 2 gram.

Skrevet

Men i all verden... Både jeg og gubben måtte bruke relativt store doser paracet 500mg etter skade og operasjon, det var snakk om over 1-2 uker. Nå må du virkelig slutte med å skremme folk..

Skrevet

140 mg paracetamol pr kg kroppsvekt er dødelig.

Så paracet skal en ha respekt for, ja.

Til HI:

Paracet har ingen beroligende effekt. Tar du opp mot en hel pakke, så blir du seende ut som en rødsprengt torsk, som klør som et helvete.

Ta deg heller en dram eller 2. Eller be legevakten om noe beroligende. Det er ikke sikkert du får dette på legevakten, men kanskje.

For fremtiden; husk å gå til legen i god tid, slik at du har beroligende klart.

Skrevet

Er du seriøs nå???... Og hvem har sagt at hun skal ta en hel pakke?. Herregud så blåst i hodet enkelte er.

Di sier at en kan ta max 8! 500mg paracet pr dag, 2 av gangen helst, ca hver 3 time sammen med litt mat.

Skrevet

Jobber på sykehjem og der er det mange tynne eldre som står på 1 gram x 4 pr. dag...ganske vanlig faktsik...og de har ingen forhøyede leververdier av den grunn...

Skrevet

Anonym 16:32 har rett i at det ikke skal mye Paracet til før man kan få alvorlige leverskader og i verste fall død. Man skal helst ikke ta flere en 6 tabletter per døgn, altså 3 gram, 1 gram i slengen. Mange eldre mennesker tar større doser ja, men at leveren deres har det fint er vel en sannhet med modifikasjoner.

Paracet vil uansett ikke ha noen beroligende virkning, som nevnt flere ganger over her. Det beste for deg vil være å prøve å møte din egen skrekk, uten å ta noe som helst. Å ta det gradvis er det beste, men siden du likevel ikke har fått skrevet ut noe kan du jo forsøke. Angst er veldig ubehagelig, men det er ikke farlig! Du kan lete på nettet etter en metode jeg ikke husker hva heter, der du skal "tappe" på deg selv på forskjellige steder på kroppen, synge en sang, telle osv. Det høres sprøtt ut, men det skal visst ha en effekt. God tur, det går så fint atte:)

Skrevet

Annie 16:49: du kan ikke uttale deg om ting du ikke vet. Folk har forskjellig reaksjonsgrense ang paracetamol. Noen tåler to gram noen tåler 5, sjelden noen tåler 10 gram. Poenget er at folk reagerer ulikt, og om du i tillegg tar ett glass vin noen timer etterpå kan en virkelig være ille ute, selv med 2 gram. Dosering for paracet er 1-2 tbl 2-3 ganger daglig. Om du får andre doseringer av legen, gjelder det deg og ikke andre. Paracetamol kan være farlig i høye doser og kan føre til et svært smertefullt sykeleie.

Skrevet

Hvordan kan du si at det er an sannhet med modifikasjoner???

Dersom pasienten ikke har noen form for avvik på blodprøver i forhold til bruk av av paracet så tåler da leveren det?

Hvorfor setter da legene pasientene på "full dose" med paracet dersom leveren ikke skulle tåle det?

Skrevet

JENTER!

Som ALLE andre legemidler så har alle legemidler bivirkninger. OG det slår selvfølgelig ut forskjellig på ALLE mennensker!! Noen tåler godt noen, andre ikke.

Mange av bivirkningene og alvorligheten av dem er ofte doserelatert- altså at de kan bli verre ved store doser, enten ved bruk en gang eller over tid.

det er en kjent sak at Paracet gir leverskader. mange som har prøvd å ta livet av seg med masse paracet, har endt opp med leverskade i stedet...kjipt. Men det er nå en helt annen sak og bruk :)

Jeg vet at jeg tolererer Paracet godt, og ville ikke hatt noe problem å ta 4 x500mg om jeg hadde hatt store smerter(men jeg ville heller tatt 2 paralgin forte, eller 2 paracet og 1x Ibux 600mg). men jeg hadde ikke tatt 4 paracet om jeg ikke var vant til å ta det og visste hvordan min reaksjon ble.

Men for å få beroligende effekt så har det ingen hensikt, som sagt over .Da må du heller snakke med legen din om beroligende, og så som sagt over og med eksempler

God tur

Skrevet

Det som er skremmende med dette nettstedet er at mange sitter og synser og later som de har peiling.

Paracet har, som de fleste synes å være enige om, ingen beroeliggende effekt.

Sannsynligheten for leverskade ved inntak av fire tabletter er liten. MEN, paracet er faktisk ikke til å spøke med, en pakke kan lett ta livet av deg.

Når det er sagt: Hvorfor skal du stole på det jeg sier, eller noen av de andre her på forumet? Du aner ikke hvem vi er, noen er leger, andre sykepleiere, andre igjen jobber som gartnere, men alle har en mening om dette.

Snakk med legen din, så får du et kvalifisert svar, og slipper å lure. Evt ring legevakten.

Og til slutt:) Hvis du er heldig så får du legevakten til å skrive ut et svakt beroligende middel. Får du ikke det, så må du nok ta det som det kommer, og prøve å holde ut. Det skjer ikke noe farlig, det er nesten hundre prosent sikkert.

God tur.

M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...