Gå til innhold

Hvorfor være mor hvis samfunnet betyr mer enn barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er til alle dere som mener at KS skal bort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper du er glad for at jeg og mine kollegaer gjør en innsats i arbeidslivet jeg, hvis du noen gang skulle få behov for helsehjelp .. eller for ikke snakke om hvis dine barn skulle trenge det.

Skrevet

Kan ikke si så mye mer til dette enn

HAHAHAHAHAHAHAHAHHH OOOH MY GOD SÅ TEIT!

Skrevet

Hvilket samfunn ungen vokser opp i, betyr faktisk veldig mye for ungen. Når jeg engasjerer meg i samfunnsutvikliga, og f.eks. ønsker en trygg velferdsstat i barnets framtid, er det pga. og ikke på tross av ungen. Dette henger faktisk sammen!

Og dessuten, jeg mener ikke at kontantstøtte er til det beste for ungen.

Begynner å bli lei nå. Det er greit å være for KS, jeg har respekt for at folk er uenige med meg. Men all denne misstenkeliggjøringa av oss som er mot begynner å bli slitsom og dum.

Vi er IKKE missunnelige, vi er IKKE folk som ikke klarer å stimulere ungene våre en hel dag, vi er IKKE egoister som prioriterer karriere før unge og vi er IKKE ullinger som synes at samfunnet betyr mer en barna.

Det burde være mulig å tenke litt lenger og ikke beskylde meningsmotstandere for å ha idiotiske holdninger som det.Og det burde faktisk være mulig å lese hva vi skriver!

Skrevet

Jaja, det var jo dagens minst intelligente innlegg da..

Skrevet

Må legge til at jeg ikke hadde hatt råd til å være hjemme selv med kontantstøtte. Sånn går det når man tjener dritt... både jeg og mannen.

Men jeg er ikke så engasjert i om det er kontantstøtte for andre eller ikke. Ble bare provosert av overskriften.

Mener du at jeg skulle la være å få barn, fordi jeg ikke kan være hjemme med barna på fulltid mens de er små?

Jeg tror jeg er ganske flink til å lage gode hverdager uansett jeg. Og jeg er mer enn gjennomsnittlig opptatt av at barna mine skal ha en god oppvekst (både mentalt, riktig stimulanse, kosthold, respekt for barnet osv). Har 2 flotte unger som stortrives på skole og SFO.

15:54 igjen.

Skrevet

At det går an. Grunnet til at DU, HI, og alle vi andre her i landet har gratis skole, gratis helsetilbud, sykehus, tannlege til fylte 18, gratis sykehjem, veier, idrettshaller, osv osv osv er at folk er i arbeid!

Siden du er så svart/hvitt i din forklaring på hvorfor folk misliker KS, så kan jo jeg si: Da kan jo bare alle være hjemme og få KS, men da må man betale alt selv, fra vugge til grav. Høres ikke det fint ut?

Skrevet

Du vet hva "samfunnet" er, gjør du ikke? Jeg forbeholder meg retten til å mene at f.eks. u-hjelp, kreftoperasjoner og gode skoler for barna våre er viktigere enn å bruke 2 milliarder på kontantstøtte.

Skrevet

Hva med det viktige faktum at det muligens mest sannsynlig blir makspris på barnehage og full barnehagedekning istedet? Jeg synes det er tusen millioner ganger bedre enn å drive og dele ut kontantstøtte til alle mulige mennesker i Norge.. Det er bedre for alle. For samfunnet! Man kan rett og slett ikke bare tenke på seg selv..

Skrevet

Dette var virkelig dagens minst intelligente ja..

Skrevet

Barna er samfunnet samfunnet er barna... men når det er sagt er jeg for kontantstøtte.

Skrevet

Jeg har hatt kontantstøtte til alle mine tre barn. Var hjemme ekstra med 2 og hadde praktikant 1 år (dekket av staten.... !) til den ene. Selv om vi hadde mulighet til at jeg var hjemme og det var kjekt å få kontantstøtten så er jeg i mot kontantstøtte. Dette fordi den bl.a. brukes til praktikant, som vi hadde, til svarte dagmammaer og til foredre hvis barn hadde hatt veldig godt av å være i barnehagen. Jeg syns imidlertid også at barna har det veldig fint i barnehagen og syns også det er mye annet som gagner både barn og voksne som staten burde bruke penger på. Det betyr dermed ikke at jeg ikke bryr meg om barna mine, men har merket på alle tre at når de er ca 18 mnd så syns de ikke det er spesielt gøy å være hjemme med meg, selv om vi har vært flinke til å gjøre aktiviteter på barnas premisser. De har blomstret opp når de startet i barnehagen og syns det har vært topp hele gjengen.

Skrevet

Etter at min permisjon var over etter 8 mnd for at vi ikke hadde råd til mer, så måtte jeg på jobb. Vi måtte begge på jobb, både jeg og sambo for å få alt til å gå rundt. Vi hadde ikke dagmamma, ingen familie i nærheten så vi måtte jobbe 60 % for å kunne ha den 10% mer for å klare oss.

Hadde det ikke vært for kontantstøtten da så hadde vi skikklig slitt, vi måtte være hjemme med han!

Takker så mye for kontantstøtten!!!!

Skrevet

Jeg skjønner ikke spørsmålet. Hoveddelen av mitt samfunnsengasjement handler om hva slags verden jeg ønsker for barnet mitt.

Skrevet

unnskyld meg, men hva gjorde dere i den tiden barnet var 8- 13 mnd?

Skrevet

Okei, så det du mener HI er at alle mødre ikke skal jobbe, men være hjemme i stedet? Hvem skal betale for kontantstøtten da? Når man mangler en skattebetaler i to år for hvert barn som fødes? Dette er enkel matmatikk... Hva med alle oss som fakta ikke har råd til å gå hjemme? KS er jo som å tisse i havet uansett...

Skrevet

Jeg driter i samfunnet. Jeg vil at hele verden skal tilpasses meg og mine behov. Hvis jeg vil ha penger for å være hjemmeværende så bør jeg få det. Om dette har uheldige konsekvenser for andre barn, ja, det driter jeg langt i. Hvoifor skal jeg bry meg med det?

Hvis jeg vil la bilen stå på tomgang hele natta for at den skal være varm i morgen tidlig, så må jeg få lov til det. Hvis jeg vil drite på gata så gjør jeg det. Kan ikke folk passe sine egne saker?

Skrevet

De seks første ukene hadde pappan perm, og så slet vi oss frem til vi fikk støtten. Fikk låne penger av familien for å være slippe å ta opp lån. Frem til han var 17 mnd måtte vi klare oss på lav lønn og vi er så glade for at vi fikk kontantstøtten. Når endelig begge er i full jobb er det ikke noe problem lengre.

Så jeg skal unnskylde deg...

Skrevet

Altså: Det er politikerne som vurderer om vi skal ha kontantstøtte eller ei. Politikerne vil se på helheten, altså samfunnet, når de tar sine vurderinger.

For deg så er selvfølgelig dine barn viktigst. Men det er jo nettopp derfor du ikke er i stand til å ta slike beslutninger. Det er de som ser samfunnet som helhet som ser hva som er best.

Seølvøflgelig er "samfunnet" viktigere enn ditt barn. Samfunnet er jo resten, altså nær 5 millioner mennesker. Deres helthelige behov er faktisk viktigerte enn ditt barn. Ditt barn blir uansett ikke skadet om du ikke kan være hjemme.

Atg noen av oss forstår politikerne betyr ikke at vi driter i våre egne unger. Vi har bare evnen til å se ting fra andre perspektiv enn vårt eget.

Skrevet

Å se ting ifra forskjellige perspektiv klarer jeg fint selv.

Er logisk tankegang at når alle barna er i barnehage, så jobber foreldrene, betaler skatt - og bidrar til samfunnet.

Men det trenger nødvendigvis ikke å bety at selv om jeg ser det er best for samfunnet, så velger jeg å sende barnet mitt i barnehagen når det kun er 10-12 mnd.

For meg kommer familien og barna først, så lenge ordningen er der så vil jeg benytte meg av den. Dere får det til å høres ut som om vi stjeler ks-pengene i motsetning til at vi søker og får den utbetalt av Nav.

Klart at 3300 kr ikke alene kan ersatte en hel lønning, men hvis man slipper og betale 2500 kr for en barnehageplass hver mnd, og får ks i tillegg, så hjelper det på.

Kanskje beløpet er så lite for noen at det ikke hjelper de å være hjemme ett-to år ekstra -men den hjelper ihvertfall oss.

At man ikke ser lenger enn sin egen tilværelse kan være meget mulig, benekter ikke i det hele tatt at samfunnet blir nedprioritert etter mine barn - for meg.

Jeg har jobbet i mange før jeg fikk barn, og kommer til å jobbe i ganske mange år før jeg blir pensjonert - jeg har dratt lasset og bidratt til statskassa mens andre fikk nytte av det, og jeg kommer til å fortsette med etter at jeg har vært hjemme med de minste barna.

Jeg har vært en ressurs, og kommer til å fortsette med det.

Men nå, i dette tilfellet når det kommer til pass av mine egne barn, så vil jeg være så egoistisk at jeg prioriterer det med støtte av ks.

Men har dere tenkt litt på hva det vil koste staten å bygge barnehageplasser til alle, og lønne barnehage-ansatte. Er dere virkelig så sikker på at det kommer til å gå i pluss hvis alle var i arbeid - når byggeutgifter, vedlikehold, driftsutgifter og lønninger til barnehage-ansatte er betalt? Jeg er litt i tvil på det.

Skattepengene har blitt ødslet vekk på verre ting enn ks. Bare se på det politikerne får i lønn og goder, eller det militæret har kastet vekk på utstyr som aldri er blitt brukt og som per idag er ødelagt.

Nei, jeg tar gjerne imot ks så lenge tilbudet eksisterer, og jeg har virkelig tenkt å gjøre det med god samvittighet.

HI!

Skrevet

Haha... Så det er det nye argumentet for ks??

Jeg forstår ikek hvordan noen kan gjøre seg så avhengig av de usle kronene..

Vet dere egentlig hvor lite en trenger å arbeide for å få 3300 kr inn på kontoen???

Skrevet

Men, HI: Det er ingen som har sagt at det er galt å være hjemme. Du snakker som om vi ufrivillig setter barna våre i bhg mens vi strener til jobben fordi vi skal "tjene samfunnet". Og at vi ser på dere som er hjemmeværende dere som noen som sitter hjemme og "skulker unna" den samfunnsplikten det er å arbeide. Det er det da ingen som har sagt!

MEN vi synes ikke staten skal sponsde hjemmeværende fordi vi synes ikke flest mulig hjemmeværende kvinner er et mål, og vi ser at denne ordningen får negative konsekvenser, samt at dert svært sjelden er barnets behov som står i sentrum for det valget familienene tar.

At akkurat DU velger å være hjemme er da helt greit, ingen som kritiserer det valget, og det er da slett ikke rart du tar i mot ks når den finnes. Men vi synes altså den ikke burde finnes.

Skrevet

Barna mine betyr mer enn alt i hele verden. Likevel ønsker jeg kontanstøtten vekk. Det er uansett ikke nok til å lokke meg til å være hjemme. De som vil være hjemme med barna sine får finansiere dette selv. Det hadde jeg gjort om vi hadde hatt økonomien til det, dessverre har vi ikke det nå. Kontantstøtten kan sammenlignes med musa som pissa i havet og sa "alle monner drar", men det hjelper jo ingenting..

Skrevet

KS er for familier som har veldig god råd, slik at de kunne gått hjemme uansett. 3500 kroner eller hva det er for noe er jo ikke akkurat stort å leve av, slik at man da er avhengig av at den som er i jobb tjener godt!

Evt så er det ekstra penger for de som ville gått hjemme uansett fordi de ikke har noen jobb, eller som har så liten stilling at de uansett ville vært hjemme mye.

Også finnes det de KS-familiene der både mor og far er i jobb og man bruker KS på dagmamma. Hva er poenget med KS da?

Hallo!!

Jeg syns ingenting om KS, og syns det er vilt at staten (skattebetalerne) skal betale for at noen skal gå hjemme og ikke bidra til verdiskapning.

Men jeg respekterer at folk er uenig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...