Gå til innhold

Vonde, stive fingre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har visst fått noe som kalles carpaltunellsyndrom. Veske som ligger i håndleddene og trykker på nervene. Dette gir hovne, vonde, stive og dovne fingre. Spesielt når jeg våkner om morgenenen.

Jordmoren sier det går over en stund etter fødselen.

Er det noen som vet hvor lenge etter fødselen?

Er skikkelig ubehagelig og vondt.

Er 33 uker nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det samme, er fryktelig ubehagelig!! Om morgenen klarer jeg ikke engang å lukke hendene :/ Her fungerer nesten ikke 6 av 10 fingre, merker nesten ikke hvis jeg skader/brenner meg..

Iflg. legen forsvinner det som du sier etter fødsel. Har hørt at vannet blir borte ganske raskt, men det kan nok ta et par dager. Men tror nok nummenheten kommer gradvis tilbake ganske raskt! SOM jeg gleder meg til det!!!

Skrevet

jeg har det samme i tilleg til leddgikt, og jeg blir satt i gang tirsdag, det er ikke bra å blokkerer disse nervene over lengre tid ifølge ortpeden min på betanien. og jeg er veldig ille på natten men litt bedre på dagtid, men sliter å få tak på ting og mister mye i gulvet.. ei skikkelig superkløne=), men det er skikkelig smertefullt og jeg ville rett og slett ikke gå med det mer, og derfor strippet de meg i dag og håper på naturlig fødsel, hvis ikke blir jeg satt i gang til tirsdag, men det vil de ikke gjøre før uke 38 sa de, med mindre det er veldig prekært

Skrevet

og jeg ville tro det forsvinner ganske fort med noen vanndrivende tabletter etter fødsel, det har ihverfall jeg pakket=)

Skrevet

Takk for svar.

Noen som har erfaring med om det blir verre og verre utover svangerskapet?

Og hvorfor er det farlig å gå med det lenge?

Noen som vet om man kan gjøre noe for å lette trykket før man føder? Tenkte på vanndrivende, men det er kanskje ikke så lurt å ta den mens man er gravid...?

Skrevet

Samme her, spesielt tommlene er ille. Mon tro hvor lenge jeg klarer å arbeide med disse fingrene.....

Skrevet

Hos meg har det bare blitt værre og værre utover i svangerskapet desverre, ettersom vannmengden i kroppen har økt. Har 1-2 i ødem.

Absolutt verst på natten og om morgenen her også, på dagen fungerer det, men det er virkelig ubehagelig og til tider iler det gjennom hånda!

Vanndrivende tabletter finnes altså? Hmm, da skal jeg kjøpe og pakke det i bagen :)

Skrevet

Hadde det i forrige svangerskap, det var vondt fra ca sjette mnd og varte til etpar mnd etter fødsel så vidt jeg kan huske. Smertene var imidlertid bedret etter fødselen og den dovne prikkende følelsen var nesten helt borte. Fikk imidlertid senebetennelse i tommelsenen (de quarvains disease) i tillegg, og det gir seg utslag i at alle bevegelser hvor tommel begeves utover kjennes vonde, som når man løfter babyen.

Karpaltunnelplagene var omtrent like vondt hele tiden, hadde store vansker med oppvåkning på natten pga smerter når håndleddet bøyes. Hadde nytte av håndleddsskinner som holder leddene rette, og brukte dem både natt og dag. De kan kjøpes på apoteket og anbefales på det sterkeste!

Skrevet

Hei, jeg har fått det samme og var med ortoped og fikk støpt skinner før helgen og med håndspesialist mandagen...har gått med det en stund og ja jeg er enig med dere: det er vondt!!! Ortopeden ville operere ene hånden min i går og den andre neste uke da han mente det kan bli varige skader og gå med det lenge. Jeg avbestillte operasjonen...så for meg å ligge på føden med to bandasjerte hender.... jeg ville snakke med en fødselslege først og det gjorde jeg i dag. Han mente en operasjon ikke var så bra nå om det ble betennelse osv... så de vurdere og sette meg i gang iløpet av neste uke. SJekket livmortappen i dag og den er lukket så skal sjekke igjen om noen dager.....er 38+0 i dag. De sier det går som oftest fort over etter fødsel. Anbefale å få laget skinner...jeg bruker de nesten hele tiden og har fått sovet om natten etter at jeg fikk de:-)

Skrevet

Hei,

jeg har ogsa dette og jeg var paa akupunkturbehandling i gaar og vaaknet ikke i natt av smerter som vanligvis pleier aa gjoere. Jeg ser ogsaa paa blodaarene i hendene at presset er mye mindre. Er det noen som vet om man ikke boer gjoere dette siden ingen av dere over meg har gjort denne behandlingen? Jeg er i alle fall kjmpefornoeyd med resultatet og haaper det er en behandling jeg kan fortsette med fram til foedselen, har nesten 7 uker igjen til termin...

Skrevet

Jeg spurte jordmoren min, som også driver med akupunktur, om hun kunne gjøre noe med fingrene mine. Men hun påsto hun ikke kunne gjøre noe. At jeg bare måtte vente til det forhåpentligvis gikk over etter fødselen...

Skrevet

hmm det var rart... Jeg merker i alle fall stor forskjell i noen dager saa kommer det tilbake, det er som hun sier, hun kani kke gjoere noe med aarsaken( babyen) men hun kan lindre symptomene. Jeg spurte ogsaa min jordmor og hun sa at jeg bare skulle fortsette med behandlingen. Om du bor i Oslo kan du jo proeve aa gaa til hun jeg bruker som er spesialist pa gravide, Vibeke paa markveien naturmedisinske senter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...