Gå til innhold

Trenger SÅRT noen råd jeg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 7 mnder, og frem til nå har han sovet relativt bra om natten. Lagt seg kl 20.00 og sovet frem til mellom 02-05 en gang, spiser en flaske da og sovner igjen til rundt kl 07.00..

Men denne uken har alt gått rett vest..

Han våkner alt fra 2-4 ganger om natta. Enten setter han i fult hyl og er redd, eller så er han bare veldig våken eller så er han sulten. Inatt spiste han 2 hele flasker! Og våknet en gang og hyl gråt og en annen gang for å leke og pudre litt i senga..

Får de en drømme periode rundt denne alderen eller hva er det som skjer?

Har dere noen råd?

Har bestilt meg den sove boka forresten, venter og venter på den. Håper det er noen tips i den..

Er utrolig utslitt om dagen..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig med natteuro i den alderen. Etter hva jeg har lest her inne er det ikke mange som ikke opplever den.

Har hatt det sånn i flere mnd her i huset. Begynte når han var 5 mnd og fikk grøt på kvelden. Mye uro på både kveld og natt, stort sett våken 1 gang i timen, heldig hvis han sov 2 timer i slengen. Våkenperiode på 1-2 timer i slengen midt på natt.

Først når de siste 14 dagene har jeg klart å snu det(8 1/2 mnd). Mye av problemet her har vært at han har hatt vanskelig for å finne roen ved legging, og dermed at han ikke har funnet søvnen selv. Jeg har derfor bysset i søvn.

Men her en kveld fant jeg det lille jeg hadde igjen av tålmodighet, og begynte kampen for å lære han å finne søvnen selv, det tar tid og vi er langt i fra i mål, men det går mye bedre. Så nå kan han på en god kveld/natt sove 4 timer i strekk. Våkner for mat, og sovner da igjen mens han ammes. Sover da nye 3-4 timer.

Så når du bare har hatt det sånn i bare en uke, er du egentlig heldig. Perioder med søvntrøbbel når man har baby i hus må man bare regne med.

Jeg har sånn søvnmangel at jeg omtrent ikke har korttidshukommelse lenger. Alt forsvinner ut av hodet like fort som det kommer inn. Overskudd, energi og tålmodighet er ikke-eksisterende. Jeg gjør det mest nødvendige med gutten min gjennom dagen, utover det makter jeg svært lite.

Jeg tror også mye av det skyldes utvikling. Gutten min har hatt en voldsom utvikling de siste månedene. Begynte med åling rett før 7 mnd og han kom seg mer rundt og fikk utforske, så kom 2 tenner noen dager etter det med ubehag og mye uro i forbindelse med det, så begynte han å krabbe og kom seg enda fortere framover og rundt, deretter kom to nye tenner, så begynte han å reise seg og da enda en ny mulighet til å få utforske. Alt dette skjedde egentlig i løpet av 1 mnd. I denne perioden forverret de søvnproblemene vi allerede hadde, til det verre. Jeg var så utslitt etter 3-4 mnd med gjennomsnittlig 4 timers nattesøvn at jeg ikke vet hvordan det hadde endt om jeg ikke hadde klart å snu det.

Jeg tror det har mye med at det er mye inntrykk å bearbeide når han finner ut av så mye nytt i løpet at dagen. Gutten min er veldig aktiv og nysgjerrig, og får ikke nok av nye ting å finne ut av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...