Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Jeg jobber i helsevesenet,og måtte en dag ha ekstra hjelp til en bruker,og da jeg skulle ringe etter hjelp,så sa hun dette til meg.. Men jeg begynte å tenke i ettertid,de må jo bare på en måte finne seg i at mørhudete menn begynner å bli mer og mer vanlig i helsevesenet.Eller skal vi bare godta at de ikke vil ha de inn til seg?
Bolla:) Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 blir jo like dumt som om de som jobber ihelsevesenet skulle sagt jeg vaske ikke en gammal kjærring! USAKLIG! jeg kjenner jeg blir forbanna og det sårer(har en mulattgutt) vi valgte å ta mitt etternavn nettopp pga dette...at ikke han skal få like mye problemer pga utlandsk etternavn når d gjelder å søke jobber osv...men d skal vel ikke være sånn???
La Perla Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Nei, jeg synes ikke man skal godta det. man får ikke automatisk rett til å diskriminere mennesker for hudfarfge bare fordi man er gammel eller det er blirr "synd på" en. Synes jeg.
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 30. september 2009 Forfatter #4 Skrevet 30. september 2009 Men veldig mange eldre er akkurat slik.Nå sier jeg ikke at alle er det,for mange tar i mot med åpne armer:-)Men jeg kjenner jeg liker ikke å høre det når de sier slikt.For det jobber etpar utlendinger hos oss,og de er jo kjempeflinke,og da syns jeg det er så dumt når de på en måte ikke får en sjanse.. Jeg hadde veldig lyst å ringe han ene,bare på trass når hun sa det.Fordi hun trengte virkelig hjelp,og når hun satt i den situasjonen,så var det bare tåpelig å høre at hun kom med slike krav.
Gjest Skrevet 30. september 2009 #5 Skrevet 30. september 2009 Jeg hadde svart vedkommende at han/hun kan ikke velge sine pleiere. Har heldigvis ikke opplevd annet enn at de eldre har vært svært så fornøyd med både de mørke, de lyse, kvinner og menn.
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 30. september 2009 #6 Skrevet 30. september 2009 Jobber i helsevesenet selv, og har opplevd dette også - både mtp mannlige og utenlandske pleiere. Utrolig trist, for de innvandrerne jeg jobber med er, som alle de andre, flinke i jobben sin. Det blir for dumt å skulle si sånt, når de ikke engang vet hvem "negeren" er på forhånd. Men hva skal man si da? Man kan jo ikke begynne å kjefte på en gammel dement dame heller... Men noen ganger er vi få på jobb og da kan det også være at jeg er eneste "norske" (eneste som ser norsk ut da, for de jeg jobber med har vel stort sett statsborgerskap alle sammen), og trenger jeg hjelp da får de bare ta den hjelpen de får. De har jo alltids rett til å motsette seg hjelp om de ikke er umyndiggjort.
Gjest Skrevet 30. september 2009 #7 Skrevet 30. september 2009 Ville ikke godtatt det. Det å være gammel er ingen unnskyldning for ikke å oppføre seg fint mot alle...
kajak&Daniel Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Det syns jeg absolutt ikke man skal godta! Gutten min er halvt afrikansk, og egentlig ganske mørk. Jeg nekter å godta at han skal bli diskriminert bare pga gener!! Hvis det hadde vært en person hun kjente, og kom veldig dårlig overens med eller noe slik, så hadde det blitt noe annet, men når hun dømmer en person uten å kjenne han eller noe!! Fordommer baseres jo på uvitenhet, og hvordan skal man bli kvitt denne uvitenheten om man ikke gir de en sjanse? Hva om hun finner ut at "han negeren" er den hyggeligste personen hun har truffet på lenge? Skal man godta at de ikke vil ha de inn til seg, så sier vi på samme måte at det er noe galt til de. På samme måte som noen ikke vil ha hunder i hus pga de er allergiske?? Hva om det kom ei utenlandsk dame og sa at hun ikke ville ha en hvit person inn til seg? Da hadde man vel ikke kunnet bry seg så mye om det. Så hvorfor skal man da bry seg når det er en mørkhudet det er snakk om? Eller hva om brukeren ikke liker personer med rødt hår? Skal man da måtte finne en annen om hun som egentlig skal hjelpe til er rødhåret?
Gjest Sauen har 2 jenter =) Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Gamletanten til mannen har forresten hjemmehjelp som vasker hos henne, og hun er av samme typen. Ga streng beskjed om at hun ikke ville ha noen "negere", for de bare stjal og ødela og gud vet hva. Hun fikk da beskjed om at hun måtte ta den hjelpen hun fikk, og hvis hun fikk en "neger" en dag måtte hun velge om h*n skulle vaske eller bare gå igjen. Nå har hun skaffet seg privat vaskehjelp fordi hun vil ha en norsk en, og er pottesur fordi hennes ønske ikke ble tatt hensyn til, og at ikke kommunen i det minste gidder å betale for vaskehjelpen hun har ansatt... Hehe, snakk om å sveve rundt sin egen navle...
ana_fi_hob_ Skrevet 30. september 2009 #10 Skrevet 30. september 2009 klart man ikke skal godta dette!!! jeg har selv jobber på sykehjem å fått slike kommentarer far enkelte. en dame spesielt sa, svartinger har ikke noe inne hos meg å gjøre. jeg reagerte faktisk å sa det til henne , er du ikke glad for å få hjelp? tro du ikke de kam gjøre en like god jobbe som jeg eller andre her kan ? å joda, den gammle ble rød i ansiktet å skammet seg forferdelig , å sa til å me unnskyld til alle de mørkhudede som jobber på dette sykehjemmet. i dag er hun "bestevenn" med de fleste av dem, så å si fra er nok ikke det deummeste nei.
Mom2Two Skrevet 30. september 2009 #11 Skrevet 30. september 2009 Synes generelt man har for lett for å unnskylde gamle mennesker som oppfører seg bedritent, jeg, enten det gjelder å nekte å bli pleier av en "neger" eller det gjelder å kommentere menneskers uteseende osv. Pleie av den som er på vakt eller ingen pleie. Synes det virker som mange gamle mennesker tror de kan si akkurat hva de vil.
Gjest Skrevet 30. september 2009 #12 Skrevet 30. september 2009 Jeg jobbet et sted hvor den ene brukeren protesterte hver gang hun skulle få hjelp av noen som snakket "dialekt" for det syntes hun var stygt og mente burde være forbudt når man bor i hovedstaden .... ... du kan jo gjette hva ledelsen mente om det? Selv synes jeg klager på hudfarge blir litt det samme.
kajak&Daniel Skrevet 30. september 2009 #13 Skrevet 30. september 2009 Jeg forstår at for mange eldre mennesker, så kan det være litt skummelt med mørkhudete. De er kanskje ikke så vant til de fra de var yngre, og har ikke noe kjennskap til de utenom det de leser i avisene (og der står det jo kun om de tilfellene der noen få av de gjør noe galt!!). Men akkurat derfor må man jo gi de noen positive erfaringer når det gjelder mørkhudete. Man bør vise de at de også er mennesker, som er ganske like alle oss med lysere hudfarge. Jeg håper virkelig at innen sønnen min blir så gammel at han skal begynne å arbeide, så har holdninger endret seg. Nå er jo han født og oppvokst i Norge med norsk mor, så om noen skulle dømme han pga faren har gitt han noen gener for mørkere hud, så vil jeg blir veldig trist.
kajak&Daniel Skrevet 30. september 2009 #14 Skrevet 30. september 2009 Kanskje det rett og slett burde være forbudt å bli pleiet av noen som ikke er en tro kopi av seg selv??? :-P
Gjest Skrevet 30. september 2009 #15 Skrevet 30. september 2009 He he, ikke sant. Jeg husker at lederen vår var så oppgitt over damemennesket at hun sa hun burde vurdere å flytte hjem og ansette noen privat til å ta seg av henne. Hun hadde visst veldig god pensjon og god råd så da kunne hun vel fått det som hun ville.
du og jeg og vi to Skrevet 30. september 2009 #16 Skrevet 30. september 2009 Det synes jeg ikke man skal godta, men si ifra på en ordentlig måte at alle som jobber er svært kompetente, og at det ikke er mulighet til å velge noen fremfor noen andre. Sånn er det norske helsevesenet, man får god og kompetent helsehjelp, men kan ikke velge farge eller utseende eller høyde på dem man skal ha inn til seg. Dersom det er noen som veldig gjerne ikke ønsker å ha menn inn til seg, prøver vi å etterstrebe det så langt det lar seg gjøre - men andre hensyn, også i fht kjemi tar vi ikke hensyn til. Vil de klage, får de mulighet til å gjøre det skriftlig. Men klager som baseres på rasisme eller diskriminering er ikke kjent for å komme så langt videre i systemet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå