Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 Jeg lurer litt på hvordan praksisen er rundt omkring når det gjelder barnehageskyss. Jeg har omtrent en mil å gå til barnehagen som barna mine begynner i til våren, og jeg har ikke bil, og det har jeg heller ikke råd til. Så jeg blir nødt til å ta følge med skolebussen. Men den stopper selvsagt ved skolen, og jeg kommer meg ikke hjem før om ettermiddagen da, når bussen returnerer. Så jeg lurte rett og slett på om det finnes steder der det er ansatte ombord på bussene noen steder, så barnehagebarna slipper å ha følge av foreldrene. Mannen min mener dette, for slik var det på barnehagebåten da han var liten. Men jeg mener det er forskjell på buss og båt. Jeg kan liksom ikke tenke meg at de lar oss sende ett-åringen med bussen... Med tanke på sikring og tilvenning osv. Oi, dette ble langt, men for å oppsummere da: er det vanlig at man på steder med lange avstander pleier å sørge for hjelp til barnehageskyss, slik man gjør på steder man må til fastlandet for å gå i barnehage? Eller pleier det å være opp til foreldrene å skaffe alternativ transport?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Om du ikke har råd til lappen og bil, har du her et problem. Det er ikke så billig å sende ungene i barnahgen med drosje heller. Og hva er poenget med å ha ungene i barnehagen om du skal vente utenfor barnehageporten hele dagen. Det høres veldig vanskelig ut. Vi bor landlig og her et det ikke et slikt system.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Aldri i verden om jeg klarer å se for meg en slik ordning. En ting er gjennomførbarheten (hvem skal betale for at en ekstra person skal være med bussen? Hvor skal de hente denne personen fra? Barnehagen? Busselskapet?), en annen ting er om du realistisk klarer å se for deg at du setter ettåringen din på en buss hver dag!? Nå vet ikke jeg hva slags situasjon du er i, men du bør seriøst se på din økonomiske situasjon og se om du klarer prioritere slik at du kan skaffe deg bil. For det høres ut som at du virkelig har behov for det. Det er faktisk valgfritt om du vil sende barna i barnehage. Hadde kommunen pålagt oss det, ville de også vært ansvarlige for skyss. Men sånn er det ikke!!
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Nei, her sørger hver og en for å få sine barn i barnehagen. Jobber du ikke da, hva med mannen? Hva med sykkel og vogn? Da har du i alle fall mulighet å komme deg hjem igjen. Ville nok pioriterten bil, på landet så er du hjelpesløs uten:)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #5 Skrevet 30. september 2009 Har ikke mannen din bil heller? I tilfelle kan vel han ta kjøringen? Kansje dere kan samarbeide med en annen fammilie slik at en kjører og en henter? Hvis du ikke jobber trenger dere jo heller ikke sende ungen i barnehagen. Hvis du jobber, hvordan kommer du deg på jobb? Det finnes også steder hvor noen ser etter ungene på bussen, men jeg vet ikke om det gjelder så små barn som etåringer.
moota m storebror&lillebror Skrevet 30. september 2009 #6 Skrevet 30. september 2009 Her som vi bor kan du sende barna med bussen, men ikke så små. De bør eller skal (er ikke sikker) ha følge med et større barn som kan følge de til bhg som ligger ved siden av skolen. De kan også da sendes hjem med skolebussen.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #7 Skrevet 30. september 2009 Ingen sånn ordning her, med så små barn bør du jo også innom barnehagen selv hver dag for å snakke med de ansatte (hvor mye har barnet sovet, hvor mye spist, hvordan har dagen vært). Hvordan kommer du deg på jobb da, og hvordan kommer mannen seg på jobb? Vi har to biler, men den ene er et gammelt vrak som ikke koster stort. En stund kjørte mannen min moped til jobb mens jeg hadde bilen, men det var ikke noe greit på vinteren. Jeg samarbeider litt med den ene naboen også jeg da, vi henter rett som det er hverandres barn, så slipper begge ta turen. Men som sagt synes de fleste foreldrene det er greit å være innom barnehagen å få snakket med de ansatte hver dag.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #8 Skrevet 30. september 2009 Når jeg skal til jobb skal jeg i motsatt retning. Mannen min mener at det er helt vanlig at man har slike ordninger, men jeg syntes det hørtes litt rart ut. Føler også at det er tungt å sende ungen i barnehagen sånn generelt, og liker ikke tanken på å ikke engang få følge den inn. Han kan ikke kjøre fordi han begynner på jobb 5, og kan ikke hente fordi han kommer hjem etter at barnehagen er stengt. Lurer på om jeg bare må få meg lappen og en ekstra bil... Men da har jeg iallefall fått svar på om det er vanlig. Kom gjerne med andre innspill evt. idèer til løsning HI
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #9 Skrevet 30. september 2009 Tror nesten ikke det er andre muligheter enn å få lappen. Du kan høre med andre naboer/foreldre om de kan ha med barna, men det igjen kan by på store utfordringer. Lykke til med hva du bestemmer deg for.
Gjest Skrevet 30. september 2009 #10 Skrevet 30. september 2009 Her er det mange barnehagebarn som tar bussen. Det vi gjør her, er å avtale med en av elevene på ungdsomstrinnet om å passe/se etter barnet på bussen. Må jo være en man kan stole på og barnet kjenner litt/kan bli litt kjent med først. Jeg har sendt både 1 åringer og 2 åringer med bussen "alene" flere ganger, men da alltid med en 14-16 åring som tar i mot på vårt busstopp og har ham på fanget eller ved siden av seg helt til barnehagen der en ansatt tar i mot barna som kommer med bussen. Fungerer kjempefint :-)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #11 Skrevet 30. september 2009 Da jeg var liten tok jeg og mange andre bussen til barnehagen. Men moren min hadde da sørget for at naboejentene som også var våre faste barnevakter passet på at jeg kom meg av bussen ved bhg. På bussholdeplassen sto en av de ansatte for å at oss imot og følge oss inn i bhg. Tror det fungerer slik der enda, men har ikke hørt noe om at dette er vanlig praksis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå