Gå til innhold

Har du peiling på arveregler? Lurer på noe...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kvinne dør. Hun er enke, og har betalt ned hele huset, og har derfor ikke noe lån. Hun har to arvinger, der den ene bor i huset.

Den som allerede bor i huset, har hun rett til å bli boende uten noe diskusjon? Kan den andre arvingen kreve at hun betaler ham ut for å få lov til å bli boende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som bor i huset må betale ut den andre for å få bli boende.

Skrevet

I utgangspunktet må hun betale ham ut, men det kan eventuelt finnes et testamente eller en avtale som tilsier noe annet, for eksempel at hu skulle ha huste i "lønn" for å ta seg av sin gamle mor i mange år.

Skrevet

Det er i Norge ikke mulig å gi hele sin eiendom i arv til ett av barna uansett hvor mye den ene har tatt seg av sin gamle mor i mange år. Du kan testamentere bort en del, men aldri alt når du har barn.

Så om ikke moren har overdratt/solgt huset til den som bor i det før hun døde så er vedkommende helt nødt til å betale ut den andre parten om denne krever det.

Skrevet

For å utdype litt da:

Kvinnen døde veldig uventet og ganske ung. Arvingene er begge i 20-årene, og kvinnen har forsørget den ene arvingen hele veien fordi hun ikke vet hva hun vil arbeide med. Arvingen vil fortsette å bo i huset uten å betale ut arving nr 2, og mener seg berettighet til det. Arving nr 2 vil betales ut, evt selge huset. Har arving 1 rett til å nekte arving 2 å selge huset om hun ikke har råd til å betale ut arving 2?

HI

Skrevet

Jo, det er faktisk mulig, men det skal en del til.

Skrevet

I det tilfellet kan jeg ikke tenke meg at hun får fortsette å bo i huset uten å betale ut den andre arvingen.

Skrevet

Nei, arving 1 har ikke rett til å nekte arving 2 å selge huset (dette ville vært mulig kun om arving 1 hadde vært ektefelle/samboer til avdøde og arving 2 var felles barn....). I dette tilfellet så er det arving 2 som har rett til å kreve at arving 1 enten kjøper arving 2 ut av huset eller kreve at huset selges (tror at arving 2 her uansett kan kreve at huset blir lagt ut for salg...)

Skrevet

Hadde jeg vært arving nummer to her ville jeg krevd offentlig skifte. Det koster noen kroner, men da kommer det en offentlig ansatt advokat på banen og forteller hvilke rettigheter de begge har og sørger for at oppgjøret gjøres riktig etter loven.

Hvis det ikke er helt spesielle ting i bildet her som du ikke forteller noe om skal arven deles likt, dvs at huset skal takseres også må den som evt velger å bo i huset ta opp lån for å betale ut den andre.

Skrevet

Er det så at den boende arvingen mener at hun skal bo der gratis uten at den ikke-boende arvingen skal ha noe å si på det?

Nei, dette blir helt feil.

Arv etter foreldre er likt fordelt og så sant ikke det finnes en gyldig avtale på noe annet, kan den ene eller andre kreve å bli betalt ut av huset eller at huset selges!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...