Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #1 Skrevet 30. september 2009 At gutter generelt er mer utagerende enn jenter kommer ikke av kjønnet, men at gutter rett og slett får lov til å herje mer. Foreldre har generelt angst for å få "jentegutter" dvs rolige, veloppdragne gutter, på samme måte som de har angst for at jentene skal bli "guttejenter" dvs annet enn søte "snille" pyntedukker som ikke tør annet enn å ta ut sine følelser i det skjulte via baksnakking osv. De foreldre som tør bryte med dette mønsteret vil ikke oppleve problemene som skisseres i flere innlegg her. Barn skal oppdras til å bli trivelige unger og seinere voksne uavhengig av kjønn. Dette er det vårt ansvar som foreldre å sørge for.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2009 #2 Skrevet 30. september 2009 Jeg er ikke helt enig med deg her. Gutter har generelt en mer fysisk energi og liker ofte annen type lek enn jenter. Derfor er det viktig at gutter (og også jenter selvsagt) får nok fysisk stimulans i form av turer, sykling, trening osv. Ikke noe dataspill og tv gloing - da ber man jo om det.... Jeg synes heller ikke det er riktig å nekte barn å være litt ville. Gud forby at mine barn blir pyntedukker som kan oppføre seg pent og stille slik at gjestene mine blir 5 minutter lenger. For all del, oppdragelse er viktig. Barna mine oppdras til å svare høflig, ha respekt for andre mennesker og være snille og greie. De får ikke lov til å slåss, slå, være voldsomme mot andre osv i leken, men det kan godt være lyd i dem i form av gledeshyl, løping, stemmer, latter og uskyldige rampestreker. Mitt inntrykk er at sarte sjeler synes dette er slitsomt. Gjester som forventer at all oppmerksomhet er på de og på voksenpratet. De oppdras ikke til å sees men ikke høres. Jeg får litt noia av slike Margrethe Munthe tendenser for å si det på den måten. La barna være lykkelige, få utfolde seg og med passelig mengde oppdragelse. Hehe.
Gjest losen Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Vi har en gutt og en jente. De er veldig aktive unger begge to, flyr høyt og lavt, og er ordentelige klatremuser. De har tegnestifter, malerskrin, puslespill og bøker, byggeklosser og alt mulig av pusle leker, som de kan sitte rolig med. MEN, de er ikke så fryktelig glad i dette noen av dem. De liker derimot å være ute, i hagen har vi rutsjebaner, klatreleker, hoppe leker, husker, trær å klatre i. Når de er inne liker de å klatre på sofaen og lage alle mulige klatretårn, de liker å sykle rundt, vipper, de klatrer på kjøkkenet, de klatrer på skap og hyller, de kjører "motorsyklene" sine rundt stue og kjøkken, de er bokstavligtalt høyt og lavt, klatre opp og hoppe ned. De springer rundt og leker tikken, og skal fange hverandre. De liker å høre på musikkog danse og er stortsett aktive fra morgen til kveld. Jeg prøver å oppmuntre dem begge til mer stille lek, jeg prøver å oppmuntre dem litt til å se på TV, og jeg prøver å oppmuntre dem til å lese bøker. Rett og slett fordi det er litt slitsomt, enkelte ting de holder på med er jo direkte farlig, og andre ting de vil gjøre er jo rett og slett uoppdragent, når de klatrer rundt på spisebord og kjøkkenbenk. De er svært uavhengige i sin lek, og det synest jeg er bra. Jeg er ikke så begeistra når unger må underholdes av foreldre dagen lang. Men vi har og hatt slike perioder. Jeg merker liten forskjell på gutt og jente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå