Gå til innhold

mamma røyker og ligger med babyen min.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mamman min er som sagt røyker... og vet at det er en viss fare for krybbedød med å ligge i samme seng og sove med røykere.. Hun vil bare kose med barnebarnet sitt, siden det er det aller første barnebarne hennes, men jeg blir litt redd for hver gang går denne tanken gjennom hodet mitt, uff... Men synes det er frekkt å si det til henne...

Hva skal jeg gjøre?.. Vil egentlig ikke at hun skal ligge i samme seng med min mor når hun røyker.. Nå kom hun ut av rommet og babyen min har visst sovna i senga hennes....:( uff, er det så farlig som man skal ha det til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si ifra! Er ikke frekt! Er jo tross alt farlig..

Skrevet

Hva om du la babyen din selv? Da velger du selv hva du skal gjøre...

Overlater du ansvaret på noen andre kan du ikke forvente at de gjør det som du ønsker alltid

Skrevet

Frekt å si fra???

Nei, dette er faktisk ditt ansvar som mor!

Dersom dette er sant, så er du ikke egnet som mor om du ikke er såpass voksen at du kan si til mora di at hun ikke skal røyke i senga sammen med ditt barn.

Ja, faktisk så bør hun ikke røyke i samme hus om barnet ditt oppholder seg i heller!

Skrevet

har sagt ifra nå..men hun røyker ikke i senga sammens med babyen min nei..hun røyker utenfor huset når hun først røyker

Skrevet

synes dere svarer så frekkt her inne av og til egentlig. Her finnes det mødre som røyker og ligger med barnet sitt hele tiden uten å tenke seg om en gang. Og dette er snakk om at mora mi koser seg med ungen min av og til, ikke om natta. Å si at jeg ikke er egnet som mor akkurat her synes jeg var litt å ta i. Det finnes sikkert noen ting du heller ikke er så veldig god på, skal jeg da klandre deg å si såppass at du egner deg ikke som mor?. Vet du hvordan det føles å høre dette?

Nei unskyld meg, men det er jo også en grunn til at jeg spørr, tenk om jeg alldri spurte og lot det bare fortsette da?

Skal iallefall ikke spørre her mere, mye frekkhet her desverre. Men takk uansett.

Skrevet

Samsoving er ikke anbefalt hvis man røyker, men å ligge litt ved siden av babyen mens den skal sovne tviler jeg på at øker sannsynligheten for krybbedød. Jeg ville ikke bekymret meg så lenge de ikke sover i samme seng over lengre tid, gjør de det, så ville jeg sagt fra. Det er jo ikke kritikk til moren din, det er jo bare å opplyse henne om noe hun helt sikkert ikke vet, mange anbefalinger er endret siden vi var små.

Skrevet

tusen takk for et mer vennlig svar :)

Skrevet

Du får bare fortelle det til henne som det er, men på en fin måte som gjør at hun forstår at du bare vil barnet vel uten å være stygg med mormor.

At de sovner samtidig i senga men ikke blir liggende der hele natta vil nå jeg si er greit. Sørg for å ha god lufting i rommet uansett :-)

Jeg er spent på hvordan det blir med min egen mor nemlig, siden hun røyker... Hun røyker ute når jeg er der, men inne ellers (ugh, ja jeg vet...) så det lukter jo røyk av klærne mine når jeg kommer ut derfra... Jeg må nok være "streng" med håndvask etter røyking og sånn også, for det er dessverre ikke hun. Det er en generasjonsting, noen ting har bare ikke sunket like godt inn hos den generasjonen som hos oss!

Skrevet

Det er ikke bare det å røyke i rommet babyen sover i som er ille, samsoving kan faktisk være risikabelt med en person som er røyker, uavhengig av hvor personen røyker. Det er teorier om at det har med personens utåndingsluft å gjøre.

Om det er farlig å la mammaen din ligge en liten stund ved siden av babyen av og til, er en annen sak. Men å sove hele natta ved siden av babyen ville jeg i hvertfall ikke ha gjort!

Lykke til med avgjørelsen. Bare du presenterer saklig faktainformasjon for mora di, så er det jo ikke noe frekt. Bare opplysning!

(Mer info finner du for eksempel i Gro Nylanders bok om spedbarnstida.)

Skrevet

Samvoing er som mange sier ikke anbefalt hvis en røyker pga at en røyker puster ut gasser som kan være til skade for små barn. Jeg forstår deg slik at moren din røyker ute, og ikke inne i huset. Du kan godt be moren din om å hoppe over den siste røyken for det er ikke anbefalt å samsove når du røyker. Og da mener jeg bare den siste røyken før hun skal ligge i sengen med barnet ditt. Hvis det går noen timer fra siste røyk er det visst mindre farlig påstår de... Spør helsesøsteren din hvis dette fortsetter å bekymre deg.

Skrevet

Dette hadde jeg ikke bekymret meg over. La mormor og barnebarn få kose seg sammen :-)

Skrevet

Det er så mange rare folk her.

HI, først skriver du ei fæl overskrift, og så kokes det hele ned til at kjerringa røyker UTENFOR HUSET?!

God bedring.

Noen ganger føler jeg for å si "en idiot av gangen. Du først" her.

Skrevet

Annie 1533: Du er nok ikke helt informert. Samsoving med RØYKERE er forbundet med risiko, selv om de røyker utafor huset. Dette kan du lese om i innlegg rett ovenfor her, eller

f.eks. her :

Tidsskrift for den Norske legeforening:

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1278588

"Samsoving med mor som røyker var assosiert med 16 ganger økt risiko for krybbedød"

Du bør nok vurdere å tenke, evt. lese. før du kommer med frekke uttalelser.

Skrevet

Er kjempeglad for at dere ville svare meg!

Kan hende overskrifta var litt drøy, når jeg ser det nå, er enig i den.

Men fikk uansett fine svar for det meste ;)

Skrevet

Jo, men dette er ikke den personen barnet har mest kontakt med. Dette er ikke mor til barnet!

Snakk om å lage et fjell ut av en maurtue!

Skrevet

Jeg er imot røyk. Men de fleste av oss som vokste opp med røykende mødre har overlevd. Greit at forskningen sier annerledes i dag, og jeg godtar dette, men at HI sin mor, og bestemor til barnet, legger seg litt nedpå sammen med barnebarnet iblandt, og kanskje stinker røyk fra hår og klær, det går bra.

Med mindre ungen er sterkt astmatisk.

Skrevet

Snakker du til meg? Jeg er helt enig i at det ikke nødvendigvis er skadelig om bestemor ligger i samme seng som barnet en gang i blant. Det kommer an på hvor ofte, hvor lenge osv.

Min påpeking av at det eventuell skadevirkning ikke var avhengig av om personen røyker inne i huset, var retta mot den persoen som svarte så frekt og tydeligvis ikke hadde fått med seg at det kan være skadelig også om røykere ikke røyker inne.

Dette er HIs valg, hun kjenner situasjonen. Men det er jo kjekt med fakta, ikke sant?

Skrevet

Småtorsk, det høres ut som om HI har et engangsproblem med at barnet sovnet i mormors seng, og får omtrent hysterisk anfall pga dette.

Ja, jeg er fullstendig klar over krybbedød og alle farene som lurer, spesielt når det gjelder røyking. Men i dette tilfellet tror jeg HI kan ta det med knusende ro.

Jeg synes ikke det var frekt svart, men freidig kanskje. Litt sånn "nå må dere gi dere-svar"!

For det er omtrent ikke måte på hva folk spør om eller reagerer på her inne lengre.

Hva med skjedde med sunn fornuft og egne tanker og avgjørelser om ting og tang?

Mulig jeg har vært mamma så lenge at jeg synes sånne innlegg blir litt for dumme.

Men altså til deg, HI, du er litt overhysterisk i akkurat dette tilfellet, ja. Siden det skjedde en gang. Men skjer det mange ganger daglig er det en annen sak.

Men vet du hva? Dette er en fin anledning til å spørre moren din om hun ikke har tenkt å slutte å røyke. Tross alt dør røykere i gjennomsnitt 7 år før ikkerøykere, og kan hun ta seg råd til å miste 7 år av barnebarnets liv?

Skrevet

Jeg hadde sagt at de fraråder røykere å sove i samme seng som babyen pga. krybbedødfare, og at du derfor vil at babyen ikke sover i senga hennes om natta, men at det er ok at de ligger og koser litt til babyen har sovnet for deretter å flyttes til egen seng. Å hun kan vel også la det gå litt tid fra siste røyk når hun gjør det.

Skrevet

Kanskje du kan be krybbedødforeningen om å sende en brosjyre? Den kan du gi henne. Kanskje hun ikke vet om alle farene.

Skrevet

Hvorfor la en så liten unge sove borte?

Skrevet

Hun er der på besøk sammen med babyen sin, smarta ;)

Skrevet

hehehehe, var ikke meningen at innlegget skulle bli sååå stor debatt her da men :)

Nei jeg er ikke såå hysterisk heller :)

Men det er jo godt å vite ting som man kansje bekymrer seg litt på og, og jeg vil tro at dette nettstedet er til nettopp for at foreldre kan hjelpe hverandre og få info, og lese om info, og snakke sammen osv.

Det er mulig man synes det og det spørsmålet er idiotiskt og dummt å spørre, Det er sikkert forskjellig for alle hva de synes, men er det ikke en setning/ordtak som sier: ingen spørsmål er dumme ;)

Ja jeg er førstegangs, og har vel kasnje ikke så mye erfaring enda da vettu, sånn vil jeg tro det er for de fleste førstegangs, mye å lære :)

Skrevet

Synes ikke det er frekt å si ifra...

Kan du ikke legge babyen i vogna si...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...