Gå til innhold

Ang sex etter fødsel og Sopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok jeg lurer på to forskjellige ting!

1. det er 6 uker siden jeg fødte og tror renselsen er på sitt siste versj, mest lys/blank sårveske som kommer ut nå, har på innlegg i trusa, men siste to dagene har det kommet tykk utflod som ligger i skjeden, litt hvit gul aktig, ikke klødd mye, bar littegrann innvendig, vet ikke helt om det lukter no spesielt. Og derfor lurer på om det kan være sopp? må jeg i såfal til lege,eller kan jeg kjøpe noe på apoteket å bruke det ?Canesten f.eks? hvordan brukes det?

2.

snart nå så føler jeg meg klar for å ha sex igjen! alt kjennes ganske bra nedentil nå, eneste litt vondt i mellom kjøttet rett ved anus. men det jeg lurte på siden jeg har hørt at man har problemer med ufrivllig promping og slikt. så er jeg veldig redd for at det kan komme bæsj, eller prompe under sex. Er det stor sjans for at det kan skje? har det skjedd noen? burde jeg vente til jeg har tatt mye knipeøvelser?

glemmer å ta knipe øvelser som regel også, kanskje annenhver dag og da kniper jeg fortgående 30 ganger også gjør jeg ikke mere resten av dagen.. er det for lite?

og hvis jeg har sopp, da kan jeg smitte kjæresten så da må man vel vente til jeg er frisk igjen?

Takktakk for svar!!:D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heihei!

1. Når man har sopp er det vanlig å få hvitaktig utflod, litt klumpete i konsistensen. Ser litt annerledes ut enn vanlig utflod. Nesten som cottage cheese hvis du vet hvordan det ser ut. Også klør man gjerne endel. Man kan få kjøpt Canesten eller Pevaryl reseptfritt på apoteket. Det er stikkpiller til skjeden og en salve til å smøre på, trenger ikke gå til lege. Men hvis du skal på etterkontroll til legen din så er det greit å spørre, for jeg vet ikke hvordan det er å føre inn stikkpiller så nært etter fødsel. Ellers kan det hjelpe å drikke Biola daglig, hvis du ikke er så hardt angrepet. Sopp er ikke veldig smittsomt, sjelden at menn får det. Men det kan jo kanskje være greit å ta en liten kur og utsette sexen i noen dager for sikkerhets skyld?

2. Når det gjelder ufrivillig promping/bæsjing har jeg ikke hørt om noen som har hatt dette problemet. Trodde det galdt de som spjæret mye, og fikk ødelagt mer av muskler og slikt. Sikkert noen som har mer greie på dette enn meg. Knipeøvelser bør man gjøre daglig, tre ganger har jeg lest. Men alt er jo bedre enn ingenting eller hva? Skulle vært flinkere selv. Gjorde som deg de første ukene, men nå nesten 3 mnd etterpå går det i glemmeboka :oP Tenkte å sette post-it lapp på speilet på badet for å minne meg selv på det, men ikke kommet så langt..

Du får ha lykke til med "debuten"!!

:o)

Skrevet

1. jeg har slitt med utflod under svangerskap og amming. denne gangen toppa det seg helt og jeg gikk nå til gynekolog. det viste seg at all denne tjukke hvitgule og luktfrie utfloden skyldes mangel på østrogen pga amming. jeg får nå østrogen lokalt i pille form som jeg skal ta en stund og som skal fikse greia. er mange ting utfloden kan skyldes, men i og med at det er så kort siden fødsel ville jeg ventet ett par uker til, og så event bestilt time til gyn. undersøkelse. sopp er naturlig, men en ubalanse med for mye sopp og for lite bakterier fører til plager. sopp klør og svir. skal vistnok ikke kunne "smitte", men det hjelper ofte å behandle begge dersom dere har en del "samkvem". prøv reseptfri canesten først(disse kan du også få som stikkpiller tror jeg på resept). det kan også være at du har vaginose. da lukter det, men av og til ikke mer enn at du selv ikke merker det. da må du også til gynekolog og få resept.

2.har jeg ikke hørt om, men kan sikkert skje for de som har blitt over snittet "skadet" under fødselen. tror ikke du skal bekymre deg for det!

knipeøvelser er pokker meg helt klin umulig å huske på!!

Lykke til! ;D

Skrevet

Okay tusen takk! ja jeg begynner egentlig å lure på om utfloden er bare utflod med sårvæske.. for jeg prøvde å lukte på det, men det luktet ikke noe spesielt. og det klør egentlig ikke no heller. så venter å ser ja som dere sier, ser om det går over eller om det blir værre:)

takktakk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...