Vitamin Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 Dere som har født før, både med vanlig fødsel og keisesnitt, Hva vil dere velge hvis dere kan velge på nytt? Fodeler og ulemper?
ღLykkelig mღmmღ til to:) Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 Jeg har ikke født før, men vil nok velge vaginal fødsel som 1. alternativ da jeg har lest at dette er det beste for både meg og barnet. Vaginalt Fordeler:Når babyen blir presset ut så blir fostervannet presset ut av lungene (mener å ha lest det et sted). Dette er best i forhold til infeksjoner. Mor kommer seg som regel rasker på beina, og tilbake til en vanlig hverdag:) Hvis alt er bra med alle parter får man babyen på brystet og tett inntil seg så fort som mulig Ulempe.. et helt menneske skal ut igjennom... Tar lenger tid Keisersnitt: Fordel: Raskere ferdig. Mindre smertefritt der og da. Hvis det er planlagt så får man vel en dato hvor ting skal skje. Lettere å forholde seg til en uvissheten Ulempe: Mer smerter etterpå. Har jo tross alt blitt splittet opp. Så fort babyen er ute, tar de h*n med ut og gir han til far, slik at du må vente til du er klar før du får møte den lille. (Er hvertfall sånn på Ringerike sykehus). Større fare for infeksjoner, da fostervannet ikke blir presset ut på samme måte som ved en vaginal fødsel. Dette er bare ting jeg har lest. Men av de jeg har snakket med om dette som har barn fra før, så ville de fleste valgt vaginal fødsel. Til og med svigerinnen min som har hatt setefødsel. Mamma anbefalte også vaginal. Hun har hatt to keisersnitt. (hun har for så vidt ikke prøvd vaginalt da.. så rådet teller ikke 100 prosent) Vet ikke om dette hjalp noe. Lykke til:)
ormeynglet Skrevet 30. september 2009 #3 Skrevet 30. september 2009 Tja, det kommer jo helt an på om man får en vaginal fødsel uten komplikasjoner eller ikke. Har hatt ett ks og to vaginale fødsler. Nå hadde jeg et planlagt ks i den forstand at jeg visste det kvelden før, og opplevde det som helt problemfritt. Hadde jeg kunnet byttet ut fødsel nr. 2 med ks så hadde jeg glatt gjort det da denne ble lang, sugekopp, operasjon etterpå og stort blodtap. Fødsel nr. 3 derimot gikk fint og den hadde jeg ikke byttet ut med et ks. Mye bedre form etterpå. Et ks er tross alt en ganske stor operasjon så det tar ei stund før man er helt seg selv igjen. Skal ha nr. 4 nå og tar det som det kommer, men friker ikke ut hvis det av en eller annen grunn skulle bli ks igjen. Men vil likevel helst ha en normal vaginal fødsel.
barney Skrevet 30. september 2009 #4 Skrevet 30. september 2009 Tja, ikke lett å si. Har et planlagt KS bak meg og en veldig grei vaginal fødsel. Syns nesten jeg var i bedre form etter KS enn vaginal fødsel. Sydde ikke mange sting etter vaginal fødsel, men syns det bare var så utrolig sårt og livredd for at stingene skulle gå opp, KS såret syns jeg det var lettere å "leve" med! Uff, ikke mye til hjelp her - lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå