Gå til innhold

epler!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått grusomt mye epler, er det noen som har noen ideer og oppskrifter på hva jeg kan lage av de? Hva som helst, men gjerne noe som kan fryses.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, må bare anbefale deg å lage eplesaft! Kjøp flasker, evt. tåteflasker og fryse ned til å ha det på, kjempegodt og sunt og kan lagres lenge.

Ellers har jeg ei venninne som lagde istand epleskiver blandet med kanel, sukker og smuldrepai-deig og la det i fryseren slik at det kunne has direkte i kakeform til steking.

Eplegele og syltetøy/mos!

Skrevet

Eplemos, er kjempe enkelt å lage. Godt på skiva, og kan fint fryses og tines igjen. Samme med eplekake. Vet noen steder kan man sende inn epler, og få en helt sinnsykt god eplecider tilbake.

Skrevet

Dette er den beste eplekaken jeg noensinne har smakt og som går ned på høykant her i gården. Fint å doble porsjonen for å ha i langpanne og dele opp til frysing.

Eplekake med mersmak

2 - 3 egg,

250 g sukker,

150 g margarin/smør,

200 g hvetemel,

2 ts bakepulver,

2 ts kanel,

1/2 ts muskatnøtt,

1/2 ts nellik,

4 store kopper skrelte epler i biter,

1 kopp rosiner,

1/2 kopp hakkete nøtter (jeg pleier å bruke mandler istedenfor, men det er en smakssak)

FREMGANGSMÅTE: Pisk egg og sukker hvitt. Tilsett mykt smør. Mel, bakepulver, vaniljesukker og krydder siktes i. Til slutt has eplebiter og rosiner i røren. Helles i godt smurt og strødd form. Strø nøttene over. Stekes ved 180 C i 3/4 time.

Skrevet

jeg har laga eplegrøt. Det var veldig populært da minstemannen var ca 4-5 mnd. kokte det opp og frøs det ned i porsjonspakker. Veldig lettvint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...