*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 Noen som har vært der? Hva er absolutte "must-sees"? Har fire dager. Bor sentralt (400m fra Colloseum tror jeg det var...). Det skal bli så deilig å komme seg litt vekk, bare jeg og mannen - til litt varmere vær enn her;-)
Gjest Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 Så fantastisk :-D Har vært der, men det er 11 år siden, og da var jeg ung og fattig student. Du må se Peterskirken og Vatikanet i alle fall. Er en nydelig by!
Gjest Skrevet 29. september 2009 #3 Skrevet 29. september 2009 Og sørge for å spise et sted hvor dere ser det stort sett er italienere som spiser - det gir dere nok en morsom oppdagelsestur rundt i roma i litt mindre turistaktige områder også ;-)
Mille** Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Å, så deilig! Har nettopp kommet hjem fra en weekendtur til København, ikke akkurat Roma, men turen var absolutt en suksess, koste oss mer enn max. ;o) Har aldri vært i Roma da, men håper jo at vi kan dra dit også en vakker dag. Synd vi må reise så langt for å komme til Oslo bare. ;o/ God tur da! )
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. september 2009 Ja, det ser ut som en aldeles nydelig by - har alltid hatt lyst til å seise dit, og når mannen overrasket meg med tur til bursdagen min, var det bare helt perfekt:-) Blir nok avslappende og romantisk;-)
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. september 2009 Takk for tips:-) Gleder meg til maten - er ikke noe bedre enn god pasta og pizza:-D
Gjest Skrevet 29. september 2009 #7 Skrevet 29. september 2009 Yess, italiensk mat er genialt i sin enkelhet :-) Og følg italienerne for det beste av det beste.
Norwegian by injection Skrevet 29. september 2009 #8 Skrevet 29. september 2009 Jeg kom hjem fra Toscana for ikke så veldig lenge siden. Gled deg til Italia ;-) God tur og kos dere masse!
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 29. september 2009 København høres også deilig ut! har faktisk aldri vært der heller;-) Kunne tenke meg en weekend-tur dit også. Ja, det er ikke bare-bare å bo langt nord... og TAKK for det, vennen - skal kose oss masse!:-D
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #10 Skrevet 29. september 2009 Takk for det:-) Høres DEILIG ut med Toscana!
Matildesnusk + lille ups Skrevet 29. september 2009 #11 Skrevet 29. september 2009 Vi var der i september for to år siden. De fleste store turistattraksjoner er et must å se, og de er det mange av. Peterskirka, Vatikanmuseene og det Sixinske kapellet, Colusseum og Forum, Pantheon og Spansketrappen, Piazza Navona og Trevifontenen. Anbefaler en god turistbok så dere kan lese om attraksjonene, f eks Lonely Planet. Blir mye mer interresant på den måten :-)
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #12 Skrevet 29. september 2009 Takk for tips:-) Har to bøker som vi har lest litt i og som vi skal ha med oss ned, merker jeg gleder meg ekstra mye nå som jeg har lest litt om hva som finnes der:-) Er det noe særlig shopping i Roma, forresten?
Underveis --> Skrevet 29. september 2009 #13 Skrevet 29. september 2009 Så herlig! Har vært i Roma 3 ganger, og synes det er en aldeles fantastisk by! Dra til Trastevere! Det er det ekte Roma. Gamle bygg, fontener, brostein og gateresturanter. Piazza St. Maria ligger midt i Trastevere. Kan anbefale Tonys Pizzeria og Big Hilda Bar (om de eksisterer ennå). Ligger i samme gate og der er det bare utrolig sjarmerende. Pantheon synes jeg var noe av det mest imponerende. Ikke så stort, men utgammelt. Ikke gå i området rundt togstasjonen (Termini). Bare betong og arfalt. Bor dere i området her, så ta taxi over elva og kos dere der i stedet ;-) Ellers ligger det en aldeles fabelaktig delikatessebutikk i Testaccio (øh.. er det slik det skrives?). Kjøp litt skinke, brød, melon og andre snaddersaker og ta en lunsh i en av parkene. Hva heter den store igjen... Jernteppe.. Noe på B... :-S Se Colosseum, og bruk guide! Ja, og spis god mat og drikk god vin!
MintCondition Skrevet 29. september 2009 #14 Skrevet 29. september 2009 Jeg var i Roma med en venninne for et par uker siden; super tur Vi bodde rett ved Pantheon. Nå har begge vi vært der før, så vi hadde ikke de store sightseeing-planene, men man kan liksom ikke unngå å snuble forbi noe gammelt og romersk der man går Av koselige steder vil jeg anbefale området Trastevere! Masse koselige caféer og restauranter, og ikke så tjåkafullt som mange andre steder i Roma Mye fint å shoppe i Roma, jeg syns klærne var litt kjipe, men MYE fine sko og vesker, i nydelig skinn!
Norwegian by injection Skrevet 29. september 2009 #15 Skrevet 29. september 2009 Om du er glad i vin, så anbefaler jeg en tur dit engang....nydelig plass!
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #16 Skrevet 29. september 2009 Takk for gode tips:-)
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #17 Skrevet 29. september 2009 Ja, er veldig glad i god vin og det er mannen også, så vi må absolutt dra dit en gang:-)
Gjest Skrevet 29. september 2009 #18 Skrevet 29. september 2009 Jeg har nettopp vært der og har hatt det helt fantastisk ubeskrivelig imponerende. Tempraturen og været akkurat nå er ideelt. Jeg gikk i sommerkjole hver dag og det ble aldri kaldt om kvelden. Vi brukte 2 dager i vatikanet: 1 dag til å se St Peterskirken. Pass på at du klatrer opp i kuppelen. Det koster 5 euro (St Peters kirken er gratis) og det er maaange hundre trappetrinn oppover men du får en fantastisk utsikt over byen. 2 dag i vatikanet brukte vi på en guidet tour i Vatikan museet og Det sixtinske kapell (selvsagt et must til tross for lange køer). 3 dagen i Roma brukte vi på å se endel forskjellige ting som Pantheon, forskjellige kirker, Fontena Trevi ,Victor Emmanuel Monument, Spanske trappen etc 4 dagen brukte vi guidet tour i Colusseum og det antikke Roma. Hadde vi hatt mer tid (ønsket ikke å presse inn altfor tett program) hadde vi også sett Castel St. Angelo og katakombene. (katakombene har jeg sett ved et tidligere besøk og de er veldig interessante) Hele Roma er et fantastisk imponerende museum. Du blir imponert på hvert gatehjørne og er du interessert i historie vil du få et fantastisk opphold. Vi spiste på romantiske fortausrestauranter og hadde det helt nydelig. Angrer på at vi ikke spiste på Piazzaen utenfor Pantheon lørdag kveld. Der var det utrolig god stemning (gikk forbi etter middag). Ha en fin ferie!
Gjest Skrevet 29. september 2009 #19 Skrevet 29. september 2009 Hei Vi var nylig i Roma og det er en fantastisk by! Bare å glede seg!! Jeg anbefaler Colosseum, Vatikanet og Trevi-fontenen som det du absolutt bør få med deg, men det er mange andre ting å se der også, og man rekker dessverre ikke over alt på noen få dager. God tur og kos dere masse!
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #20 Skrevet 29. september 2009 Tusen takk for gode tips og for at du får meg til å glede meg enda mer ;-D
Gjest Skrevet 29. september 2009 #21 Skrevet 29. september 2009 Ååååå, så heldige dere er, det høres alldeles herlig ut med en liten kjæresteferie :-) Har aldri vært i Roma, så har ingen reisetips ... ville bare meddele at jeg er skikkelig misunnelig og ønske dere en riktig god tur!
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #22 Skrevet 29. september 2009 Tusen takk for flotte tips, Dune - det setter jeg stor pris på) Høres jo deilig ut med den tempen da....men nå lurer jeg på om jeg har pakket for varme klær;-) Har stort sett tights og jeans, men ermeløse topper i det minste...
*Rutletutt* Skrevet 29. september 2009 Forfatter #24 Skrevet 29. september 2009 Takk for det - det skal bli vannvittig deilig å få noen dager helt for oss selv:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå