Gå til innhold

Barnet mitt går i en drittbhg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går i en fambhg som er fra 0 til 3 år .

Jeg har vært vikar der ved flere anledinger og er så skuffet .

Barnet mitt er 2 år og får ikke nok utfordinger i bhg ,de fokuserer bare på de minste barna ,de er lite ute og nesten aldri på tur .

Jeg har prøvd å ta det opp ,spes det at de ikke går på tur ,de sier at de ikke har hatt tid til det enda ,siden det har vært innkjøring av barna etter sommeren .og at de nå skal begynne med det ,men at de bare skal gå turer i nærområdet .Nærområdet er veldig taffikert og egner seg svært lite til turgåing .

Da spurte jeg om hvorfor de ikke kunne ta med de eldste på litt lengere tur ,feks dra til noen bondegårder,parker ol som ligger ca 20-30 min unna .Det er 7 barn i bhg ,3 toåringer og 4 ettåringer .Da fikk jeg til svar at ,det var SÅ vanskelig fordi at det måtte planlegges lang tid i forveien og at det og gå på tur ,betydde å gå ,ikke sitte i vogn !!

Og at da måtte en personal være igjen i bhg med 3 barn og det var så skummelt for det kunne jo skje noe med et av barna !

Jeg er så lei ,skal søke barnet mitt over i en annen bhg ,men det tar litt tid før jeg får plass i en annen bhg og enn så lenge vil jeg at barnet mitt skal ha det så bra som mulig i bhg og det føler jeg ikke at barnet mitt har nå .:(

Hva kan jeg gjøre for at bhg skal høre på meg ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får sørge for at du gir utfordringene du vil at toåringen din skal ha når du har han hjemme. Enten i helgene eller etter barnehagetid.

Men han trenger ikke stimuleres med bondegårdsturer for å bli et "klokt barn".

Barnehagen er en oppbevaringsplass for barn for at de voksne skal gjøre det de vil og må. Ikke forvent allverden av dem. De har helt rett i at det trengs mye planlegging og ekstra folk når de skal på utflukter. Men du kan jo snakke med de andre foreldrene, og få til noe selv en dag?

Dere har vel møter? Ta det opp der. Foreslå ting, finn ut hva dere kan gjøre sammen.

Jeg forstår godt at med så mange små, er det vanskelig å ut på tur særlig ofte.

Skrevet

Jeg er totalt uenig! Barnehagen er det stedet barnet ditt tilbringer mesteparten av sin (våkne) tid, og man skal da absolutt være kritisk og ha litt høye krav. Slik HI beskriver det får jeg inntrykk av at personalet er en tafatt gjeng. Selv har jeg barnet mitt i en barnehage jeg er superfornøyd med. De ligger midt i et traffikert område, men de har turdag en gang i uka, hvor de drar et stykke og går i skogen (dette er bare med storebarnsavdelignene da).

Skrevet

Jeg byttet barnehage fordi personalet sov på jobb, ikke skiftet bleie på ungen, ga barn 8-12 mnd kun knekkebrød til mat, de ba meg om å lære barnet på 10 mnd holde seg våken til 12 (fra 7 om morgenen) fordi at de skulle ha pause da og de kunne ikke ha noe av at en unge eller to var væken da.

Når de skulle ha med barnet mitt (da 1 år) på bondegård, skaffet jeg barnevakt. De hadde nemlig ikke plass til barneseter til alle og de på 10 mnd måtte prioriteres, så de på 1 år fikk sitte uten sete. Dette er en barnehage med barn 0-2 år.

Synes ikke denne barnehagen virker så ille, jeg. Det er ganske uforsvarlig å la en voksen passe 3 barn. Hva om en, mot alle odds, skulle skade seg og ha behov for legehjelp? Hvem skal passe de andre barna når denne ene ansatte må reise til legen?

2 åringer har ikke behov for å gå på turer med barnehagen etter min smak. Dette kan foreldrene klare selv. Hvis de er ute og leker på de forkjellige apparatene, får de motorisk stimulanse.

Skrevet

Du tok ikke at det var sarkasme?

Barnehagene er bygd for at vi voksne har et sted å plassere barna våre. Dette er en sannhet det ikke går an å komme forbi.

Skrevet

1 anonym og du som svarte sist .

Mener dere virkelig at barnet mitt ikke behøver mer enn 3 babyhusker og en sandkasse og at h#n skal være inne mesteparten av dagen og bare leke med babyer ?For det er kjempe spennendes for en som er nærmere 3 år enn 2 år !NOT.

De kan jo ikke bare ta hensyn til babyene ,toåringene har like mye rett til en bra dag .

HI

Skrevet

Si meg en ting: Når du søkte plass på denne barnehagen, sjekket du ikke forholdene først??

Skrevet

Dette stod ikke noe om dette i ditt første innlegg, så dette kunne jeg ikke ta hensyn til når jeg svarte.

De kan skaffe flere uteleker og de kan aktivisere de på andre måter. De kan ikke kun ta hensyn til de store og ikke kun til de små, men finne en middelvei. Hvis de har 7 barn i barnehagen vil jeg tro at de har 2-3 ansatte og det er ikke all verden de kan få til for at alle foreldrene kan bli fornøyde.

Har du sjekket hvor mange andre som er misfornøyde? Snakket med SU-representant?

Siste anonym

Skrevet

Jeg jobbet i en barnehage hvor også småbarna var på tur selv om det var ganske trafikkert i nærområdet. Barna ble plassert i vogn til vi kom fram til skogsområdet vi skulle gå tur i og så fikk de springe av gårde langs turstien. Det krever ikke enorm planlegging etter at man har gjort det et par ganger for da har man rutiner på det :-)

Forresten er det heller ikke så ille å være alene med tre barn for jeg antar at det er flere avdelinger på barnehagen?

Skrevet

HI skriver at det er 7 barn i barnehagen, altså ingen fler avd...

Det er ulovlig (eller var i alle fall) å være alene med 3 barn over lengre tid.

Skrevet

de kan jo ta med seg babyene på tur også vel? jeg jobber i fam barnehage, og vi går i skog og mark med barn fra 6mnd til 5år.... de minste har vi i bæremeis(der vi ikke får med vogn), har med et teppe eller lignende som de minste kan ligge på, eller de får utforske naturen på sitt nivå, kjenne på mose osv. de eldre barna klatrer i trær, plukker bær, lager hytter osv osv osv.... så griller vi mat og har med varmt vann på termos og lager grøt til de miinste barna.... er jo mye hva man gjør det til selv....

det er desverre mange barnehageansatte som legger opp dagen slik at det skal bli minst mulig jobb for dem selv, for det er jo mye mas med så mange små barn på tur, men vi synes det er verdt det fordi ungene koser seg:)

HI, kanskje du kan tilby deg å være med som ekstra voksen når barnehagen skal på tur, så kunne to fra personalet vært i barnehagen, og du vært med de store på tur sammen med en fra personalet? jeg har jobbet i barnehage der både foreldre og besteforeldre stilte opp som ekstra voksne gratis. på denne måten fikk vi mulighet til å gjøre masse som vi ellers ikke hadde hatt mulighet til;)

til anonym med ettåring i barnehage der de ikke hadde mulighet til å sikre alle barna i bil, det har de ikke lov til! da måtte de jo heller bedt foreldrene om å sette igjen barnesetet i bhg da!!!!

Skrevet

Ok, tenkte det kanskje var avdelingen hun mente. Men da er det jo ikke annet å gjøre enn å ta med "babyene" da. De tar jo ikke skade av en tur ut de heller :-) Det er jo ikke noe man trenger å gjøre daglig men turer er så lærerikt for selv de minste at det burde inngå i hverdagen også i barnehagen.

Skrevet

Har jobbet i barnehage selv og det finnes mye å finne på for alle barna både i og utenfor barnehagen. Skjønner det med innkjøringen da det er viktig at de minste blir trygge i barnehagen før de skal utforske utenfor. Det viktigste er jo at barna trives. De store barna lider jo ikke av å være i barnehagen.

Når vi ikke hadde kapasitet til å gå på tur med noen av barna gikk vi på oppdagelses turer vi kalte "finne ting tur". Målet var å finne ting som de ville lage noe av. Alle tingene ble laget noe av og vi snakket om hva det kunne brukes til. Disse tingene fant vi både i og tenfor barnehagen og de var populære. Foreldre kom og fortalte at barna maste om det samme hjemme og synes det var strålende tiltak når turkapasiteten ikke var tilstede.

Mitt barn på 1 år fikk ikke sitte på sete i bil fordi det ikke var plass til 3 barneseter i bilen. Jeg sa da ät hun ikke fikk være med når de ikke kunne sikre barna og med de andre tingene som foregikk der, tok jeg barnet ut av barnehagen. Sammen med noen andre foreldre fikk vi barnehagen stengt og fikk "nødplass" i en annen barnehage.

Skrevet

Sov de på jobb? Hvordan vet du dette da, har du sett det selv eller?

Skiftet de ikke bleier, kom barnet ditt hjem med samme bleie som det dro i da eller, sikkert full av hele dagens tiss og basj da!

Og bare knekkebrød, du fant vel smulene da siden du vet dette!

Også¨måtte barnet holde seg våkent så de fikk tatt pausene sine. Var det ikke bedre da at barnet la seg så de fikk tatt lenger pause, ja, hvorfor ikke legge alle barna og ta en skikkelig laaaang pause!

Nei, du, sånn fungerer det ikke i noen bhg, og var det sånn så håper jeg virkelig de ble anmeldt til politiet

Skrevet

Takk for svar .

Jeg blir bare veldig irritert over at de bare ser problemer og ikke løsninger og at de ikke tilrettelegger for de eldre barna like mye som de minste (ikke det at de små ikke skal ha det ,de har like mye krav på det de ).

Men jeg klarer ikke og se problemet med at om de feks har 6 barn en dag ,tre små og 3 store ,at de tar med seg de 3 eldste på tur ,det trengs ikke så mye planlegging for å dra på tur .Det vet jeg ,har selv jobbet i flere bhg og det gjorde vi i de bhg jeg jobbet ,var aldri noe problem .

Jeg ser heller ikke noe problem at en voksen er igjen i bhg med 3 barn ,sjangsen for at det skal skje noe med ett av barna er ikke stor og skulle det skje noe så er det bare å ringe en ambulanse .Det måtte de ha gjort uannsett pga av at 1 voksen har ikke lov til å ha flere en 4 barn .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...