Gå til innhold

Kan dere hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppgradert en PC til SuSE Linux 10.0. Hadde før dette SuSE Linux 9.3. Problemet er at jeg ikke får lyd på denne PC lenger. Det virket helt fint med versjon SuSE 9.3. Jeg hadde en tid lyd under Gnome, men ikke med KDE. Så installerte jeg noen flere program og lyden forsvant også i Gnome. Prøvde å avinstallere program jeg trodde kunne være årsaken. Det hjalp ikke. Linux sier at lydkortet er et IXP 150 AC'97 Audio Controller. I maskinvareinfo får jeg bl.a. denne info: Device Identifier hhv. 98573 og 82753. Modproble snd_atiixp. Feilmelding når jeg prøver å konfigure lydkort med Yast2 i avansert mode: The kernel module snd_atiixp for sound support could not be loaded. This can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters. I YAST2's lydmodul forsvinner dette skjermvinduet når jeg trykker på "Edit". Når jeg prøver å "delete" dette lydkortet i YAST2 skjer det ingenting. Når jeg prøver f.eks. å starte Kamix volumkontroll får jeg feilmelding at det ikke finnes noe lydkort tilgjengelig. Jeg har en annen PC med SuSE 10.0. Der virker lyden helt fint. Det er visstnok også et AC'97 lydkort, men en annen utgave enn i den PC jeg har problemet. Kan dere hjelpe ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Mulig jeg er helt dum, men jeg skjønte ingenting i det hele tatt jeg.....

Håper det er noen datagenier her inne :)

Skrevet

Dette er nok bare et lurespørsmål for å teste oss. Men min særs datakyndige mann sier at det ikke går ann å svare på dette med mindre man setter seg ned å studerer problematikken i det hele, om det er noen.

Og det har vi ikke tid til!

Skrevet

Dette er ikke lurespørsmål, nei. Jeg trenger virkelig hjelp. Hva sier han mannen din?

Skrevet

Ånei. Bare virka som om du hadde nok peil til å kunne klare det selv! Kompliment til deg altså!

Men han sier at det ikke er så lett å løse over nett, så desverre..

Skrevet

Skjerp deg, anonyme 18:03, Linux er det eneste som nytter!!!

Skrevet

tror nok mesteparten her inne bruker windows som oprativsystem.

Ville spurt på et it-forum var jeg deg =)

Skrevet

Lydhåndteringen i Gnome og KDE blir vanligvis håndtert via en lydmotorer, henholdsvis "arts" for KDE og "ESD" for Gnome.

At du hadde lyd under Gnome men ikke KDE, kan tyde på at artsd kjørte under KDE og blokkerte lydenheten, mens programmet du prøvde å kjøre ikke kunne bruke artsd. Under Gnome har enten programmet ditt benyttet ESD eller kjørt rett mot lydkortet, dersom ESD ikke kjørte. Etter oppdateringen kan det hende at Gnome ble oppdatert til å bruke ESD, slik at programmet ditt ikke lenger fungerte under Gnome heller.

Artsd og ESD blokkerer lyd-enhetene når de kjører, så derfor er det av og til nødvendig å disable disse dersom man skal kjøre programmer som ikke kan benytte artsd eller ESD. Dette kan gjøres via kontrollpanelet i både Gnome og KDE.

Om du er usikker på om artsd eller ESD kjører, kan du sjekke det ved å liste alle prosesser og grep'e etter dem, slik 'ps axf|grep -e esd -e artsd'.

Siden du også nevner at yast2 har problemer med å aktivere driverne for lydkortet ditt, kan det være en ide å sjekke om du har nyeste versjon av linuxkjernen og evt. prøve å oppgradere til denne. Om dette er et problem i driverne, kan det hende feilen er rettet i en nyere versjon.

Lykke til!!

Skrevet

Signerer han over her: LINUX suger balle!!!!!!

Aldri vært borti større møkk!!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...