mamma til tre nydelige jenter Skrevet 29. september 2009 #1 Skrevet 29. september 2009 var på vanlig kontroll til lege i dag er i uke 24 nå. å fikk beskjed om at jeg hadde utviklet svangerskapsdiabetes.. å med beskjed om å komme tilbake på fredag for mere info ang oppfølging osv. noen her som har /har hatt dette? hva går dette egentlig ut på?
mamma'n til M & K Skrevet 29. september 2009 #2 Skrevet 29. september 2009 Det er ikke farlig. Jeg hadde det med nr 1 og sannsynligvis med nr 2 også (grenseland). Det jeg fikk beskjed om var at hvis ikke jeg gjorde noe så kom jeg til å få en stor unge! Vel, motivasjonen kan man jo si var på topp, her skulle det ikke komme noen stor unge nei. Hva som faktisk skjer med kroppen vet jeg ikke helt, men kroppen greier vel ikke helt å styre blodsukker nivået helt bra og da får vel babyen for mye slik at den kan bli stor. Det jeg fikk beskjed om å gjøre og også gjorde var: La om på kostholdet så jeg spiste sunnere. Det som er viktig for alle diabetikere er å ikke få i seg så mye karbohydrater. Hvitt mel, pasta og ris er det mye karbo i. Du må faktisk også være forsiktig med spesielt eksotisk frukt. Bananer og druer er bl.a fyfy. I tillegg så begynte jeg å gå turer. Svømming og sykling er også bra trening for gravide. Det viktige var å få opp pulsen. Du har også større sannsynlighet for å få diabetes type 2 i ca 10 år etter at du har født så du må være forsiktig da også. Jeg måtte ta en ny glukosebelastning da datteren vår var 6 måneder og i tillegg så har jeg akkurat tatt en ny test nå når jeg er halveis i svangerskapet med nr 2. De vil følge deg opp ekstra med tanke på dette hvis du blir gravid senere også.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 29. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. september 2009 takk for at du ville dele din historie jeg har etter kontrollen begynnt å kaste ut alt smågodtere jeg har i hus. bytta ut colaen med pepsi max. (drikker ikke kaffe så colaen er min "kaffe), å prøver å sette meg litt inn i hva som er bra å spise. Har søkt litt på nettet å funnet litt info, og regner med at jeg sikkert får en del på fredag. Må si at det kom som et lite sjokk, men det vil helst gå bra. har ikke så bra mulighet for å trene så mye da jeg har kraftig bekkenløsning , men går jo endel på jobb da.
♥Madame_Mim♥ Skrevet 29. september 2009 #4 Skrevet 29. september 2009 Sikkert utrolig teit spørsmål, men hvordan finner de ut at du har fått dette? Når jeg er hos legen tar de bare blodprosenten min og urinprøve. Etter som jeg vet er det ikke noe som måler blodsukker/langtidsblodsukker på disse? Kan vel kanskje få noe misstanke på urin, men ikke noe konkret?
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 29. september 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. september 2009 hei madame_mi Legen får mistanken ved utslag på urinprøven, men man må tilbake å ta sånn glukosebelastning osv. for å få bekreftet diagnosen
Aug07+Mai10+Feb12 Skrevet 29. september 2009 #6 Skrevet 29. september 2009 om du har svangerskapsdiabetes vil de finne sukker i urinen din.. du må da ta en test på legekontoret for å finne ut om det er det du har og om hvor alvorlig det er... de aller fleste kan styre det fint med kosten.. svangerskapsdiabetes er noe alle kan få uansett alder, vekt, matinntak eler vekt..det kan bare plutselig dukke opp.. jeg fikk det da jeg var 7 mnd på vei sist gang ennå jeg da var 21 år, spiste sunt og trente 5 - 7 timer i uken.. Det som skjer i kroppen er at produksjonen av insulin blir svekket.. når vi spiser mat blir maten brytt ned og karbohydratene vil bli sendt ut i blodbanen som glukose(sukker), her er det da insulinet sin oppgave å frakte sukkeret fra blodet og inn i cellene våres slik at de kan lagres der som energi..det som skjer når man får svangerskapsdiabetes å spiser mye sukker/raske karbohydrater er at sukkeret som kroppen ikke klarer å ta opp pga mangel på insulin vil da gå til fosteret..noe som resulterer i at fosteret legger på seg mye mer og raskere en hva som er bra... (dette ble en veldig forenklet forklaring) =)
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 29. september 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. september 2009 netti,tirill + en i magen takk for din historie er selv ikke mer enn 24 normalvektig så er enig dette kan ramme alle.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 30. september 2009 Forfatter #8 Skrevet 30. september 2009 noen flere som har noe å dele ?
Fluffymum Skrevet 9. oktober 2009 #9 Skrevet 9. oktober 2009 jeg har! Siden jeg hadde dette også i første sv.skap ble dette kontrollert som en rutine ved først sv.skapskontroll hos fastlegen. Ble igjen påvist ved blodsukkerbelastning, fikk drikke 2-3 dl sukkervann (vann tilsatt MASSE druesukker, smaker skikkelig vondt.) Etter 2 timer ble blodsukret målt på ny. Hvis det er over 10 har du sv.skapsdiabetes. Jeg hadde 9,7, og får nå oppfølging på sykehuset, dvs jeg måler blodsukkret selv 5 ggr/dag annenhverdag, fastende før frokost, 2 timer etter frokost, lunsj, før middag og 2 timer etter middag. Må passe på at det ikke kommer over 8, 2 timer etter å ha spist (skal alltid være mellom 4-8) Har noen ganger vært oppe i 11, men så frem til at det går ned igjen går dette bra. Du får god oppfølging, mange ultralyd og målinger ved sykehuset, tror jeg hadde ul hver uke i slutten sist gang. Vet jeg kommer til å begynne med insulinsprøyter lengre frem, er i uke 20 nå, og verdiene stiger litt hver uke. Sliter veldig med bekkenløsning og får ikke til å gå turer osv hver dag, eller er det veldig viktig med mosjon, passe utrolig godt på hva man spiser. Ligg unna alt som heter sukker, hvitt mel, pasta, poteter, ris, karbohydrater og mye frukt. Pass også godt på at ikke alle produkter som heter "sukkerfri" er sukkerfrie. Mange søtstoffer påvirker faktisk blodsukret i samme grad som vanlig hvitt sukker!!! Lett å bli lurt! Eksempelvis fruktose, sweet & less, sorbitol, maltitol, xylitol.. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå